یکی از خدمات گسترده موتلفه اسلامی این بوده که با دیدهبانی مطمئن و در سطح گسترده به رصدسازی این جهتگیری پرداخته و برای خنثی سازی این نوع تفکر و گرایشها برنامههای زیادی را عملیاتی نموده است.

نصر عزیزی - دو نوع نگاه نسبت به مقوله جمهوریت در کشور ما وجود دارد؛
- نگاه اول مبتنی بر دیدگاه غربی آن و قرار دادن جمهوریت در مقابل اسلامیت و اتکاء به مبانی لائیک و حذف دین از مجازی امور زندگی مردم و به ظاهر تعیین سرنوشت جامعه و زندگی و حیات مردم از طریق صندوقهای رأی و به اصطلاح معروف حکومت مردم بر مردم میباشد که مصادیق آن در کشورهای اروپایی و آمریکا و بعضی کشورهای توسعه یافته در یک قرن گذشته به نحوی وجود داشته است.
- نگاه دوم اعتقاد به حضور مردم موحد و خداشناس و دیندار و حتی بی دین دارای حق حیات، و مالکان جمعی بیتالمال با تقیدهای توحیدی و صاحبان رأی و جمعیت میلیونی که حق تعیین سرنوشت خود را دارند و خواهان تحقق منویات و آرمانها و ارزشهای دینی خویش در متن زندگی هستند و رأیشان نیز تعیین کننده نوع و شکل و شیوه حکومت بوده و البته با این دیدگاه، جامعهای مطلوب چنین مردمی است که حکومتاش هم بر مبنا و چارچوب اصول و فروع دین شکل گرفته و حاکمانش نیز بر این اساس خدمتگزار مردم باشند. موتلفه اسلامی حزبی است که از بدو تأسیس خود به دنبال تحقق دیدگاه دوم بوده و مبارزاتش نیز در همین راستا بوده است. اگر نظام جمهوری اسلامی توانسته است در طول 34 سال گذشته موانع بی شماری و کم نظیری را در صحنههای داخلی و بینالمللی پشت سربگذارد، دلیلاش این است که نظام بر پایهها و ستونهای زیادی متفاوت با سایر نظامهای دنیا استوار بوده که موتلفه اسلامی از این ستونها نیز سهمی داشته است.
در فضای سیاسی کشور یکی از چالشهای بحث برانگیز همین تقابل دو دیدگاه بوده که اراده جمعی آنها برای تحقق ساختارشکنی به آنها بود. لذا در دورانهای گذشته مسئولیت حکومتی و سیاسی دولتها میتوان از دولت بازرگان، جریان همراه بنی صدر، جریان میرحسین موسوی، جریانهای التقاطی نظیر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که همواره در منافذ حکومتی لانه کردهاند، جریانهای کارگزاران که با تمرین حکومتداری به چرخشهای یکصد و هشتاد درجهای رسیدهاند، جریانهای نفاق گونه مشارکت و بعضی گروهکهای همراه آنها و اخیراً جریانک فتنه را میتوان در قالب دیدگاهی که شعار جمهوریت دارد، تعریف نمود.
ممکن است سؤال شود چه جریانهایی مدعی و طلایهدار نگاه مردمی و غیرغربی به مقوله جمهوریت بودهاند، باید گفت به برکت تحول معنوی و اعتقادی و سیاسی انقلاب اسلامی در متن تودههای میلیونی و نخبگان و اندیشمندان و صاحبنظران و مجاهدان، مصادیق این جریان سیل بی شماری از عناصر حزبالله بودهاند که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در حزب جمهوری اسلامی، بدنه دولتهای گذشته، جایگاههای کارشناسی، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، نهادهای انقلابی، مجلسهای شورای اسلامی، مجلس خبرگان، سطوح مختلف قوه قضائیه و سایر نهادهای اجتماعی و صنفی نظیر بازار و غیره حضور داشتهاند و موتلفه اسلامی ضمن اینکه حضور چشمگیری در همه این عرصهها داشته است، حامی و خدمتگزار آنها نیز بوده و خواهد بود. یکی از عواملی که معمولاً در فضای افکار عمومی و بخصوص در انتخاباتها و فضای رسانهای و اعلام مواضع امکان اثر انحرافی داشت، نوع اعتقاد به مقوله جمهوریت با نگاه غربی آن بوده که یکی از خنثی کنندگان فعال این نوع انحرافات در فضاهای مذکور موتلفه اسلامی بوده که همواره و بصورت مستمر و با برنامهریزی به این امر مهم برای حفظ سلامت نوع نگاه به مردم مبادرت میورزید. برای توضیح این واقعیت، در انتخاباتها و یا فضای رسانهای افراد دنیاطلب و یا آلوده به نفاق و یا پست خارج از اینکه نیت صادقانه خدمتگزاری داشته باشند، در سالهای گذشته در این فضا وارد شده ولی موتلفه اسلامی با هماهنگی و همراهی سایر جریانهای متدین با تدوین شاخصهای سلامت برای خدمتگزاری و آگاهسازی جامعه به شناسایی نامحرمان و زمینهسازی برای ایجاد روزنههای صلاحیت افراد احراز هویت لازم و اتخاذ مواضع صحیح و به موقع در این عرصه همواره خدمتگزار و تأثیرگذار در عرصه سیاسی بوده است. نکته حائز اهمیت این است که در پشت پردهها معتقدین به نگاه اول که صاحبان پول و مکنت و تبلیغات و فضای رسانهای و پستهای حساس بودهاند ولی از نظر تعداد در اقلیت محدودی بودهاند، نسبت به مردم نگاه ابزاری داشته و با قرار گرفتن در مسندهای قدرت به سوء استفادهها و روشهای دیکتاتورمنش نسبت به مردم میپرداختند. یکی از خدمات گسترده موتلفه اسلامی این بوده که با دیدهبانی مطمئن و در سطح گسترده به رصدسازی این جهتگیری پرداخته و برای خنثی سازی این نوع تفکر و گرایشها برنامههای زیادی را عملیاتی نموده است.
- نگاه اول مبتنی بر دیدگاه غربی آن و قرار دادن جمهوریت در مقابل اسلامیت و اتکاء به مبانی لائیک و حذف دین از مجازی امور زندگی مردم و به ظاهر تعیین سرنوشت جامعه و زندگی و حیات مردم از طریق صندوقهای رأی و به اصطلاح معروف حکومت مردم بر مردم میباشد که مصادیق آن در کشورهای اروپایی و آمریکا و بعضی کشورهای توسعه یافته در یک قرن گذشته به نحوی وجود داشته است.
- نگاه دوم اعتقاد به حضور مردم موحد و خداشناس و دیندار و حتی بی دین دارای حق حیات، و مالکان جمعی بیتالمال با تقیدهای توحیدی و صاحبان رأی و جمعیت میلیونی که حق تعیین سرنوشت خود را دارند و خواهان تحقق منویات و آرمانها و ارزشهای دینی خویش در متن زندگی هستند و رأیشان نیز تعیین کننده نوع و شکل و شیوه حکومت بوده و البته با این دیدگاه، جامعهای مطلوب چنین مردمی است که حکومتاش هم بر مبنا و چارچوب اصول و فروع دین شکل گرفته و حاکمانش نیز بر این اساس خدمتگزار مردم باشند. موتلفه اسلامی حزبی است که از بدو تأسیس خود به دنبال تحقق دیدگاه دوم بوده و مبارزاتش نیز در همین راستا بوده است. اگر نظام جمهوری اسلامی توانسته است در طول 34 سال گذشته موانع بی شماری و کم نظیری را در صحنههای داخلی و بینالمللی پشت سربگذارد، دلیلاش این است که نظام بر پایهها و ستونهای زیادی متفاوت با سایر نظامهای دنیا استوار بوده که موتلفه اسلامی از این ستونها نیز سهمی داشته است.
در فضای سیاسی کشور یکی از چالشهای بحث برانگیز همین تقابل دو دیدگاه بوده که اراده جمعی آنها برای تحقق ساختارشکنی به آنها بود. لذا در دورانهای گذشته مسئولیت حکومتی و سیاسی دولتها میتوان از دولت بازرگان، جریان همراه بنی صدر، جریان میرحسین موسوی، جریانهای التقاطی نظیر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که همواره در منافذ حکومتی لانه کردهاند، جریانهای کارگزاران که با تمرین حکومتداری به چرخشهای یکصد و هشتاد درجهای رسیدهاند، جریانهای نفاق گونه مشارکت و بعضی گروهکهای همراه آنها و اخیراً جریانک فتنه را میتوان در قالب دیدگاهی که شعار جمهوریت دارد، تعریف نمود.
ممکن است سؤال شود چه جریانهایی مدعی و طلایهدار نگاه مردمی و غیرغربی به مقوله جمهوریت بودهاند، باید گفت به برکت تحول معنوی و اعتقادی و سیاسی انقلاب اسلامی در متن تودههای میلیونی و نخبگان و اندیشمندان و صاحبنظران و مجاهدان، مصادیق این جریان سیل بی شماری از عناصر حزبالله بودهاند که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در حزب جمهوری اسلامی، بدنه دولتهای گذشته، جایگاههای کارشناسی، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، نهادهای انقلابی، مجلسهای شورای اسلامی، مجلس خبرگان، سطوح مختلف قوه قضائیه و سایر نهادهای اجتماعی و صنفی نظیر بازار و غیره حضور داشتهاند و موتلفه اسلامی ضمن اینکه حضور چشمگیری در همه این عرصهها داشته است، حامی و خدمتگزار آنها نیز بوده و خواهد بود. یکی از عواملی که معمولاً در فضای افکار عمومی و بخصوص در انتخاباتها و فضای رسانهای و اعلام مواضع امکان اثر انحرافی داشت، نوع اعتقاد به مقوله جمهوریت با نگاه غربی آن بوده که یکی از خنثی کنندگان فعال این نوع انحرافات در فضاهای مذکور موتلفه اسلامی بوده که همواره و بصورت مستمر و با برنامهریزی به این امر مهم برای حفظ سلامت نوع نگاه به مردم مبادرت میورزید. برای توضیح این واقعیت، در انتخاباتها و یا فضای رسانهای افراد دنیاطلب و یا آلوده به نفاق و یا پست خارج از اینکه نیت صادقانه خدمتگزاری داشته باشند، در سالهای گذشته در این فضا وارد شده ولی موتلفه اسلامی با هماهنگی و همراهی سایر جریانهای متدین با تدوین شاخصهای سلامت برای خدمتگزاری و آگاهسازی جامعه به شناسایی نامحرمان و زمینهسازی برای ایجاد روزنههای صلاحیت افراد احراز هویت لازم و اتخاذ مواضع صحیح و به موقع در این عرصه همواره خدمتگزار و تأثیرگذار در عرصه سیاسی بوده است. نکته حائز اهمیت این است که در پشت پردهها معتقدین به نگاه اول که صاحبان پول و مکنت و تبلیغات و فضای رسانهای و پستهای حساس بودهاند ولی از نظر تعداد در اقلیت محدودی بودهاند، نسبت به مردم نگاه ابزاری داشته و با قرار گرفتن در مسندهای قدرت به سوء استفادهها و روشهای دیکتاتورمنش نسبت به مردم میپرداختند. یکی از خدمات گسترده موتلفه اسلامی این بوده که با دیدهبانی مطمئن و در سطح گسترده به رصدسازی این جهتگیری پرداخته و برای خنثی سازی این نوع تفکر و گرایشها برنامههای زیادی را عملیاتی نموده است.