نگاه

تفاوت الگوی اقتصاد مقاومتی ما و بانک جهانی

اقتصاد مقاومتی در مقابل مدل قدیمی دیکته‌شده از سوی قدرت‌ها برای کشورهای به اصطلاح در حالت توسعه یا به اصطلاح جهان سوم است.
حمیدرضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرصت افطاری مسئولان نظام پس از یک آموزش اخلاقی معادباوری و توجه به پس از مرگ، مسئولان کشور را به دو موضوع مهم توجه دادند.

اولین موضوع را به اقتصاد اختصاص دادند و پیرامون ابعاد این موضوع سخنان حکیمانه و عمیقی را بیان داشتند که شرحی در حد وسع تقدیم میگردد.

تقوای جامعه در بخش اقتصاد

خداوند میفرماید: «ومَن یتَّقِ الله یَجعَل لَه مَخرجاً و یَرزقُه مَن حَیثُ لا یَحتسِب» اگر تقوا پیشه کنید خداوند راه خروج از بنبست و بحران را به شما نشان داده و از جایی که حساب نمیکردید روزیتان میدهد.

این تقوا در بخش اقتصاد را مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی دانستند؛ زیرا همانطورکه تقوا انسان را در بعد معنوی از گناه باز میدارد و او را در برابر هجوم زهرآگین شیطان و دشمن مصونیت میبخشد، اقتصاد مقاومتی نیز جامعه را در برابر تکانههای ناشی از حوادث جهانی و سیاستهای تحمیلی دشمن مثل تحریم و... حفظ کرده و استحکام میبخشد.

اقتصاد مقاومتی مدلی ایرانی اسلامی در برابر مدل دیکتهشده بانک جهانی

مقام معظم رهبری در تبیین این نوع الگوی اقتصادی که محصول خرد جمعی ملت ایران است فرمودند: اقتصاد مقاومتی در مقابل مدل قدیمی دیکتهشده از سوی قدرتها برای کشورهای به اصطلاح در حالت توسعه یا به اصطلاح جهان سوم است. 2/4/94

- نقطه کانونی اقتصاد مقاومتی درونزایی در کنار برونگرایی است و نقطه کانونی اقتصاد مدل قدرتهای سلطهگر نگاه دیکته به بیرون است.

- اقتصاد مقاومتی واکنش تاکتیکی کوتاهمدت نیست؛ بلکه راهبردی درازمدت است، ولی مدل اقتصادی بانک جهانی و غرب برای کشورهای توسعه نیافته واکنشی تاکتیکی و مقطعی است.

- اقتصاد مقاومتی یک الگوی اقتصادی– اجتماعی برای نجات، مصونیتبخشی و رشد و پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی با تکیه بر مبانی اقتصاد اسلامی در شرایط کنونی است که از مبانی نظری اسلام بهره گرفته و با شرایط کشور تطبیق داده شد.

- در حالی که اقتصاد مدل بانک جهانی و کشورهای سلطهگر برای کشورهای توسعهنیافته صرفا برنامه انقباضی هزینه با رویکرد کاهش هزینههای عمومی دولت و بخش عمومی و یک برنامه جبرانی بدون هدف در جهت تبدیل فشارها و بازگشت به تعادل موقت در نظام سرمایهداری است.

- اقتصاد مقاومتی یک الگوی منسجم، همهجانبه و دربرگیرنده همه ابعاد جامعه برای شکوفایی استعدادهای درونی سامانه اقتصاد در جهت انبساط نظام تولید و دیگر فعالیتهای اقتصادی با مدیریت جهانی و حفظ انضباط مالی و ارزشمداری است.

- در حالی که مدل بانک جهانی و کشورهای سلطهگر برای کشورهای توسعهنیافته برنامهای تحمیلی و فاقد انسجام است که در واقع تامین مجدد هزینه از مردم و بر دوش مردم و از جیب مردم و علیه مردم و برای مواجهه با واکنش منفی مردم است.

- اقتصاد مقاومتی یک الگوی درونگرا با راهبرد اصلاح الگوی مصرف و تقویت تولید داخلی است؛ ولی اقتصاد مدل بانک جهانی با رویکرد برونگرایی و تزریق پول بیپشتوانه از بیرون اجرا میشود.

- اقتصاد مقاومتی یک الگوی جدید عدالت محور است؛ ولی اقتصاد مدل بانک جهانی و غربی یک الگوی عدالتگریز است.

موانع و چالشهای اجرای اقتصاد مقاومتی

رهبر معظم انقلاب اسلامی موانع و چالشهایی که موجب شده این الگو و حرف حق و درست، هنوز جامه عمل بخود نگیرد را با دقت و حکمت تبیین و تشریح فرمودند:

1- فقدان روحیه پیگیری عملی برنامههای خوب در کشور و بین مدیران اجرایی

2- ساده و سطحی نگریستن به اقتصاد مقاومتی و عدم درک عمق مسئله

3- دلخوشکردن به مباحث لفظی و شعاری و روشنفکری در موضوع اقتصاد مقاومتی

4- سهلانگاری در عمل و عدم حرکت و اقدام لازم نسبتبه اجرای سیاستهای امن اقتصادی

5- وجود راههای موازی و آسان ولی مهلک در اقتصاد مثل واردات بهجای تولید

6- تصور غلط در ذهن بعضی مجریان که اگر از مبانی اقتصادیمان دست برداریم راهها باز میشود

7- تصور عدم تحمل مشکلات اجتنابناپذیر توسط مردم

8- تردید در تواناییهای درونی جامعه و عدم اعتماد به مردم و دانشمندان داخلی

راه اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی

رهبر معظم انقلاب اسلامی راه تحقق این الگوی اقتصادی را در کشور:

عزم راسخ و جدی مسئولان – پرهیز از سهلانگاری، پرهیز از راحتطلبی و تکیه بر مدیریتهای جهادی و ترویج دائمی فرهنگ متناسب با اقتصاد مقاومتی در رسانهها و تریبونهای رسمی کشور بهویژه ترویج فرهنگ صرفهجویی، مصرف تولیدات داخلی و مقابله با قاچاق کالا از خارج و مقابله با واردات بیرویه و بی منطق، تقویت و حمایت از کارگاههای تولیدی کوچک و متوسط، بازنگری در سیاستهای پولی و فعالیتهای نظام بانکی کشور دانستند. 2/4/94

بدون شک اگر مسئولان با همت بلند و پشتکار این الگوی اقتصادی را در کشور محقق و پیاده نمایند بسیاری از مشکلات موجود جامعه برطرف و حل خواهد شد. انشاءالله

https://shoma-weekly.ir/MLYbX1