نگاه

تغییر زمین بازی بعد از بیانیه لوزان

بعد از بیانیه لوزان زمینه بازی و رقابت بین ایران و کشورهای عربی تغییر پیدا کرد، تغییرات و تاثیرات این بازی و رقابت بی‌شک به ضرر کشورهای عربی خواهد بود.
دکتر حسن لاسجردی- بعد از بیانیه لوزان زمینه بازی و رقابت بین ایران و کشورهای عربی تغییر پیدا کرد، تغییرات و تاثیرات این بازی و رقابت بیشک به ضرر کشورهای عربی خواهد بود. با تاکید بر دو مولفه انرژی و تجارت باید اظهار داشت بهنتیجهرسیدن مذاکرات ایران و ۱+۵ بعد از بیانیه لوزان باعث میشود نهتنها دست ایران هم در افزایش انرژی و تعاملات تجاری بیش از پیش گسترش پیدا کند، بلکه روابط با کشورهای عربی در ارتباط با این دو مولفه را تغییر خواهد داد.

در مورد موضع ترکیه با ایران بعد از بیانیه لوزان می توان گفت، از آنجا که ایران و ترکیه دو همسایه نزدیک به هم هستند و زمینه رقابت و همکاری میان آنها طی سالیان متمادی وجود داشته است و با وجود اختلاف نظرهایی که این دو کشور در زمینه مسائل سوریه و عراق با هم داشتهاند این طور بهنظر میرسد که نهتنها رویکرد آنها به توافق مثبت و نرم است، بلکه بعد از بیانیه لوزان زمینههای رقابت با ایران را بیش از پیش زنده خواهند کرد.

درباره نقش دخالتهای آمریکا در منطقه میان ایران، ترکیه و عربستان بعد از بیانیه لوزان نیز باید گفت، آمریکا تلاش میکند با تشکیل مثلث قدرت میان این سه کشور، رقابتی ضابطهمند در جهت تامین منافع خود همراه با سیاستهای کلان در منطقه داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/JsoicP