نگاه

تعلل در اجرای اصل 44 و جسارت استکبار

‌ اگر از‌‌ همان ابتدا به سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ توجه می‌شد خیلی زود‌تر از این‌ها اقتصاد باید شکل خود را پیدا می‌کرد تا استکبار جهانی امروز جرأت و جسارت پیدا نکند با فشار و تحریم‌های ظالمانه به اقتصاد ایران فشار وارد کند. می‌بینیم که هر بار مذاکرات انجام می‌شود به خاطر مشکلات اقتصادی که ما داریم استکبار و آمریکا، ‌تحریم‌ها و فشارهای خود را بیشتر می‌کند.
احمد کریمی اصفهانی- این چندمین سال است که مقام معظم رهبری با دقتی که دارند و حساب شده شعار سال را بر مبنای اقتصاد قرار میدهند اما متأسفانه نه امسال که سالهای قبل هم این شعارها به طور کامل تحقق پیدا نکرده و در‌‌ همان مرحله شعار درجا زده است.

اگر از‌‌ همان ابتدا به سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴ توجه میشد خیلی زودتر از اینها اقتصاد باید شکل خود را پیدا میکرد تا استکبار جهانی امروز جرأت و جسارت پیدا نکند با فشار و تحریمهای ظالمانه به اقتصاد ایران فشار وارد کند. میبینیم که هر بار مذاکرات انجام میشود به خاطر مشکلات اقتصادی که ما داریم استکبار و آمریکا، تحریمها و فشارهای خود را بیشتر میکند.

این دقت عمل مقام معظم رهبری است که مسائل را پیش از آنکه اتفاق بیفتد درست پیش بینی میکنند اما خوب بود که عزیزان و مسئولان دولت نیز مقداری بیشتر به رفع مشکلات اقتصادی اعتنا میکردند تا امروز پای میز مذاکرات قدرتمندتر میتوانستیم برخورد کنیم البته خدا را شکر‌‌ همان طور که رهبری فرمودهاند تیم مذاکرهکننده دقت لازم را داشته است.

البته هنوز هم دیر نشده و میتوان شعارهای این سالها را همچنان پیگیری کرد. طبق قانون قرار بود ۳۰ درصد از حذف یارانه حاملهای انرژی به تولید اختصاص یابد که اگر این اتفاق میافتاد اقتصاد و تولید جانی تازه میگرفت که متأسفانه در دولتهای نهم و دهم این کار صورت نگرفت و دولت فعلی نیز هنوز چنین کاری را انجام نداده است. علت اصلی چنین اتفاقی نیز این است که ۸۰ درصد بنگاههای اقتصادی در اختیار خود دولت هستند و دولت فرصتی ندارد تا به ۲۰ درصد بخش خصوصی رسیدگی کند.

از طرف دیگر مالیات است که بودجه مثل بیشتر کشورها باید از طریق مالیات تامین شود تا وابستگی به نفت کاهش پیدا کند اما به خاطر‌‌ همان ۸۰ درصد دولتی بودن بنگاههای اقتصادی طبیعی است که فشار مالیات به ۲۰ درصد اقتصاد خصوصی و مردمی وارد میشود. مجموع این اتفاقات باعث میشود که رونقی در اقتصاد به وجود نیاید و طبیعی است که در سال ۹۳ نیز به خاطر همین پیگیری نکردن کمک به تولید، حل مشکل مالیات و همچنین یارانهها مجموعا نتوانسته شعار سال را به طور کامل محقق کنیم.

https://shoma-weekly.ir/10wEiT