نگاه

«تعاونی های اسلامی محله اجرا کننده مطلوب طرح مواسات»

چه متضرر شده ولی توان تحمل ضرر را دارد کاری است که افراد کارآمد، آشنای به محله و افراد نیازمند محله می تواندر یاری رسانی مردمی ، مدیریت جهادی با اختیارات کافی و اعتماد بالای مردمی می تواند کارساز باشد. تشخیص اینکه چه کسی یا مغازه یا کارگاه یا کارخانه توان ضرر و زیان را ندارد یا اگرند انجام وظیفه مطلوب داشته باشند

دکتر بادامچیان- رهبر معظم انقلاب اسلامی در نیمه شعبان مواسات را طرحی مطلوب برای حل مشکلات کرونا دانستند در تبعیت از رهنمود ولی امر مسلمین هر کس و هر نهاد آنچه را در نظر داشته تقدیم کرده و میکنند.

اما برای انتظام بهتر این امر مهم نیاز به مجموعه و مدیریتی است که در موضوع فراگیر مشکلات کرونا بتواند نیازهای واقعی را بشناسد و با حفظ احترام و تمام ضوابط اخلاقی و شئون شخص و خانواده و اعتبار و موقعیت افراد کمک های موثری را تقدیم کند. البته بودجه این امر مهم طبعاً محدود است که بایستی به بهترین وجه تامین و توزیع گردد.

متضرر توانمند و متضرر بی توان

چه متضرر شده ولی توان تحمل ضرر را دارد کاری است که افراد کارآمد، آشنای به محله و افراد نیازمند محله می تواندر یاری رسانی مردمی ، مدیریت جهادی با اختیارات کافی و اعتماد بالای مردمی می تواند کارساز باشد. تشخیص اینکه چه کسی یا مغازه یا کارگاه یا کارخانه توان ضرر و زیان را ندارد یا اگرند انجام وظیفه مطلوب داشته باشند واولویت را به متضرر کم توان بدهند.اعطای مواد غذایی هم خوب است ولی با مدیریت صحیح می توان بازده آن را چندین برابر نمود.

بهره گیری از تجربه سال ۵۷

در سال ۵۷ که انقلاب در اوج بود و درگیری ها و تعطیلی سراسری بازار ها مشکلات فراوانی از نظر اقتصادی برای مردم ایجاد کرده بود و رژیم هم نمیخواست و نمی توانست به مردم کمک کند، طرح زیبای تعاونی اسلامی محلهای که توسط برخی از متدینین اجرا شد بهترین بازدهی را داشت.

این تعاونی تحت مدیریت روحانی مساجدمحل و معتمدین محله، مجموعه ای شده بود تا نیاز های مردم را بررسی و آن را تامین و توسط خود مردم توزیع می نمود.

مردم محل آنچه را لازم داشتند، میگرفتند و صرفهجویی هم میکردند. مثلاً نفت را که یک استاد دانشگاه یا روحانی یا دانشجو یا کاسب و تاجر به درب خانه می بردند صاحب خانه می گفت فعلا نیازی نداریم به دیگران بدهید.اجرای این طرح جالب در اوج انقلاب نگذاشت که مردم احساس مشکل کنند.

اکنون نیز پیشنهاد حزب موتلفه اسلامی، طرح تعاونیهای اسلامی محله ای در دوران مشکلات کرونا است. ترکیب آن روحانی مسجد محله، پایگاه بسیج محله، یاران عضو موتلفه اسلامی و همه کسانی که از معتمدین و اهل خیر محله می باشند.

برنامه کاری برآورد نیازها و تامین مواساتی آنها توسط همان مدیریت محله تدوین شده و با نظارت جمعی و مردمی به اجرا در می آید.

https://shoma-weekly.ir/uyD1q1