نگاه

ترکیه به دنبال رهبری منطقه

در حال حاضر، ترک‌ها بعد از شکست سیاست‌های منطقه ای خودشان از جمله در قضیه سوریه، به دنبال این هستند که مناسبات یا به نوعی، علایق خودشان و همچنین پیوندها و روابط شان را با کشورهای عربی بویژه عربستان گسترش بدهند و از همین طریق، موضوع بازیگری و فشار به دیگر واحدهای سیاسی بویژه ایران را که به نوعی از نگاه آنها رویکرد جداگانه ای دارد وارد کند

حسن لاسجردی- با توجه به اتفاقاتی که در منطقه در حال رخ دادن است؛ مذاکرات بین ترکیه و اسرائیل تلاشی است که برخی از کشورهای عربی و همچنین برخی از طرفدار تفکر غربی در منطقه انجام می‌دهند تا بتوانند یک ائتلاف، یا یک هماورد سیاسی را برای ایجاد تأثیرات امنیتی در منطقه ایجاد کنند.

بعد از تحولات سوریه و پیدایش داعش، به نظر می‌رسد که کشورهای عربی و کشورهایی که به نوعی با تفکر مقاومت در منطقه مخالف هستند، همچنان که در سوریه به یک ائتلاف و همکاری دست پیدا کردند و توانستند خسارات زیادی را بوجود بیاورند و خودشان را مطرح کنند و توانایی و زمینه ائتلاف سازی خودشان را امتحان کنند، در حال حاضر هم به دلایل مختلف و همچنین نیازی که به این ائتلاف دارند، در حال تلاش برای ادامه یافتن این ائتلاف هستند. در این زمینه، برخی کشورهای بزرگ مثل ترکیه و عربستان و برخی کشورهای دیگر مثل قطر(که به نوعی به دنبال بازیگری بزرگ در منطقه نیست) این زمینه وجود دارد که چنین ائتلافی صورت بگیرد. با توجه به اوضاع حال حاضر منطقه و رقابت هایی که وجود دارد و نیز بحث‌های مربوط به کشورهای مستقلی مثل ایران و عراق یا کشورهایی که محور مقاومت هستند مثل لبنان و سوریه، به نظر می‌رسد که منطقه در حال آماده شدن و ورود به شرایط جدیدی است که بخش مهمی از این شرایط، برخاسته از ائتلاف‌های مهمی است که ذکر شد.

در حال حاضر، ترک‌ها بعد از شکست سیاست‌های منطقه ای خودشان از جمله در قضیه سوریه، به دنبال این هستند که مناسبات یا به نوعی، علایق خودشان و همچنین پیوندها و روابط شان را با کشورهای عربی بویژه عربستان گسترش بدهند و از همین طریق، موضوع بازیگری و فشار به دیگر واحدهای سیاسی بویژه ایران را که به نوعی از نگاه آنها رویکرد جداگانه ای دارد وارد کند. لذا در مجموع تلاش ترکیه در حال حاضر این است که علاوه بر اینکه مانند گذشته در منطقه بازیگری و نقش مؤثر دارد بتواند مدیریت ائتلاف و رهبری منطقه را هم داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/FEKoDb