نگاه

ترکیه به اسم داعش،کرد‌ها را می‌زند

بی تردید اگر ترکیه با تروریست‌ها و اعمال ضد بشری آنها مخالف بود از ابتدای بحران سوریه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان تروریست بدان‌ها آموزش نداده و راه را برای ترانسفر آن‌ها و انتقال تجهیزات و... برای داعش باز نمی‌گذاشت. تهدید دایمی حکومت سوریه و عراق بازتاب افکار دولتمردان ترکیه و زیاده خواهی آنها است. لذا به نظر نمی‌رسد ترک‌ها بخواهند با داعش مبارزه کنند بلکه این موضوع دستاویز و پوششی برای مبارزه غیر مستقیم با کرد‌ها است.
حسن لاسجردی- ورود ترکیه به ائتلاف ضد داعش فریب افکار عمومی است. آنچه که امروز به عنوان نیروهای شورشی تروریستی ضد بشار با عناوین مختلفی اعم از داعش و فرزندان شام در سوریه عامل هزاران قتل، جنایت و فاجعه در این کشور به شمار میروند دست پروده و به اصطلاح فرزند خواندههای ترکها هستند که چنین تروریستهایی را در کشورشان آموزش میدهند نه تنها آموزش بلکه حمایتهای مستقیم و غیر مستقیم لجستیکی، اطلاعاتی، مالی و ترانسفر تروریستها از کمترین حمایتهایی است که دولت ترکیه در سالهای اخیر از گروههای تروریستی در سوریه و عراق داشته است.

با توجه به تمامی مطالب یاد شده چگونه میتوان انتظار داشت که ترکیه در سالهای اخیر در بحران سوریه که خود یکی از پایههای شکلگیری گروههای تروریستی مانند داعش بوده است تغییر نگرش بدهد و یک شبه مخالف و بر علیه داعش اقدام نماید! به نظر میرسد چنین نمایشهایی، اقدامی جعلی و ساختگی برای مقابله دولت ترکیه فقط با کردها است

بی تردید اگر ترکیه با تروریستها و اعمال ضد بشری آنها مخالف بود از ابتدای بحران سوریه به عنوان یکی از بزرگترین حامیان تروریست بدانها آموزش نداده و راه را برای ترانسفر آنها و انتقال تجهیزات و... برای داعش باز نمیگذاشت. تهدید دایمی حکومت سوریه و عراق بازتاب افکار دولتمردان ترکیه و زیاده خواهی آنها است. لذا به نظر نمیرسد ترکها بخواهند با داعش مبارزه کنند بلکه این موضوع دستاویز و پوششی برای مبارزه غیر مستقیم با کردها است.

از آن جهت که این مسئله برای ترکها موضوع بسیار حیثیتی به شمار میرود. شکل گیری نیروی مخالف بزرگ علیه دولت سوریه یکی از مسائلی است که ترکیه تا کنون در آن شکست خورده و موفقیتی به دست نیاورده، همچنین بحثهای حقوق بشری یکی از نکات مهمی است که اتحادیه اروپا برای عضویت ترکیه بدان توجه دارد که حقوق کردهای ترکیه یکی از این موارد است. کردهای
ترک تبار جمعیت بزرگی در اروپا دارند و علیه ترکیه و مواضع این کشور بار
ها دست به تظاهرات زدهاند، لذا موضوعی که برای ترکیه مهم است این است که به صورت عینی و ملموس نمیخواهد به اسم کردها با آنها مبارزه کند زیرا از نظر حقوق بشر در فشار خواهد بود بنابراین به اسم داعش با کردها مبارزه میکند.

https://shoma-weekly.ir/Jebq8Y