نگاه

«تربیت» نعمت خاص خدا

برخی نعمات خداوند چون باران و خورشید و... نعمت عام هستند و همه مخلوقات از آن استفاده می‌کنند. اما برخی از نعمات چون تربیت نعمتی خاص است یعنی تربیت الهی برای کسانی است که خود را در مسیر هدایت الهی قرار دهد و الا از این نعمت بی‌بهره‌اند.
دکترحشمت الله قنبری که در هیئت شهدا و مرحومین خرداد و تیرماه حزب موتلفه اسلامی در دفتر استان تهران سخن میگفت، در تببین این موضوع و با شرح جایگاه شهید و شهادت گفت: خداوند متعال گزیدهای از انسانها را با یک عبارتهای فاخر و هدایتگر عنوان میکند. اولاد آدم در یک مقاطعی به یک منزلتهایی دست پیدا میکند که نیازمند ویژگیهای خاصی است. گاهی برخی از انسانها از گذرگاه جهاد به مقام شهید نایل میشوند.

وی افزود: اینها کسانی هستند که با قرار دادن خود در مسیر هدایت الهی میدهند، جز عندالله یرزقون قرار میگیرند و نزد خداوند روزی میخورند. انسانی که در مسیر هدایت قرار بگیرد خود را برای خدا تربیت میکند و افق خود را با افق الهی هماهنگ میکند و نهایتا به صفات الهی مزین میشود.

قنبری با بیان آنکه نعمت تربیت، نعمت خاص است ادامه داد: برخی نعمات خداوند چون باران و خورشید و... نعمت عام هستند و همه مخلوقات از آن استفاده میکنند. اما برخی از نعمات چون تربیت نعمتی خاص است یعنی تربیت الهی برای کسانی است که خود را در مسیر هدایت الهی قرار دهد و الا از این نعمت بیبهرهاند.

وی افزود: مرحله اول تربیت الهی، مومن بودن است. کسی که مومن باشد فنا ناپذیر است. انسان مومن با تربیت الهی هویت و منزلت مییابد به طوری که خود خداوند با وجود آنکه مالک حقیقی است، خریدار آن میشود. کسی که در بازار تجارت خداوند خریداری شود، دیگر مرگ و فنا ندارد؛ شهدا این گونهاند که فنا پذیر نیستند، لذا آیاتی که در وصف شهدا مشاهده میکنیم حاکی از حی و زنده بودن آنان است.

این استاد اخلاق و معارف اسلامی یادآور شد: در حقیقت شهدا هیچ شکی نیست. اما آن چیزی که باعث میشود ما آن را درک نکنیم، عدم آمادگی و فقر ما از امور معنوی است. باید عیب خود را برطرف کنیم، راه مسدود نیست و میتوان با اراده خود را در این مسیر قرارگیریم.

آن وقت است که ما هم میتوانیم بشنویم هم بینیم و خداوند خریدار ما شود همچون شهیدان عباسپور، کچویی و... شهید زنده است و در بین ما است. در حقیقت اگر عنصر ایمان در وجود ما تجلی پیدا کند، آن وقت است که ما آنها را درک خواهیم کرد و راه آنها را ادامه خواهیم داد و پشت سرشان حرکت خواهیم کرد.

قنبری در تجلیل از حزب موتلفه اسلامی به عنوان حزب الهی خاطر نشان کرد: البته در مسیر هدایت همواره کسانی بودهاند که مقدمات خیر عظیم را فراهم کردهاند. همین جلسهای که به یاد شهدا و مرحومین حزب موتلفه اسلامی برگزارشده است، مصداق این امر است. البته حزب موتلفه اسلامی که خداوند به همه آنها خیر دهد، جزء احزابی است که اجتماعات آن برای خدا است، در حالی که خیلی از گروهها وجود دارند که این ادعا را دارند اما با ادعا کسی به جایی نمیرسد.

https://shoma-weekly.ir/hBLx5J