ادب و هنر

تربیت به شیوه امام

«گنبد مستجاب» از فراز آموزه‌هایی می‌گذرد و سرفصل‌هایی عبور می‌کند تا به «تربیت زیر نگاه امام» برسد، تربیتی که رشد در محیط ولایت امام است و تنفس در حریم او. تربیتی که امام عاشورا و اصحابش برترین مربیانش هستند و گمشده اصلی این اثر همان است: «تربیت عاشورایی». تربیتی ضروری برای تمدن‌سازی و به تعبیری، چاووشی قبل از ظهور است. مقصود این است و الاّ حائر و قبه، همه بهانه است...
محمد حیدری- موضوع تربیت یکی از موضوعات مهمی است که علاوه بر خانوادههای دارای فرزند، توسط برخی از افراد برای رشد شخصیتی خودشان هم قابل پیگیری است. اینکه تربیت درست در زمانهای روزمره و گذران باعث واکنش درست در مواقع حساس زندگی میشود را میتوان یکی از دلایل ضرورت توجه به موضوع تربیت دانست.

تربیت طبق سنت درست قطعا از آمال و آرزوهای هرکسی است که به دنبال موضوع تربیت باشد.

کتاب «گنبد مستجاب» یکی از کتابهایی است که درباره «تربیت عاشورایی» منتشر شده است. این کتاب، اثر سیدعلیاصغر علوی با مقدمهای از دکتر محمدرضا سنگری توسط انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) و به اهتمام مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است. «گنبد مستجاب» از فراز آموزههایی میگذرد و سرفصلهایی عبور میکند تا به «تربیت زیر نگاه امام» برسد، تربیتی که رشد در محیط ولایت امام است و تنفس در حریم او. تربیتی که امام عاشورا و اصحابش برترین مربیانش هستند و گمشده اصلی این اثر همان است: «تربیت عاشورایی». تربیتی ضروری برای تمدنسازی و به تعبیری، چاووشی قبل از ظهور است. مقصود این است و الاّ حائر و قبه، همه بهانه است...

«زیر قبه» یعنی زندگی با امام داشتن و حیات طیبه -یعنی زندگی گوارا و دلنشین حسینی- را تجربهکردن. زیر قبه یعنی شب عاشورا، هفتاد و سومین نفرِ اصحابشدن و پیوستن به خیمههای امام. زیر قبه یعنی حضور در خیمههای امام عاشورا را احساس کردن، -همان احساسی که حر در روز عاشورا پیدا کرد زیر قبه یعنی در کنار حبیب و سعید و عابس و جون و دیگر اصحاب نفسکشیدن و با آنها روزگار گذراندن. زیر قبه یعنی در همسایگی خیمه حضرت عباس، پناه گرفتن. تحت قبهبودن یعنی زیر خیمه امام حسین بودن و با حضرتش از دردانگی «علی اصغر»، تا رشادت «علی اکبر» بالیدن، زیر نگاه امام تربیتشدن و رشدکردن در محیط ولایت امام عاشورا. زیر قبه یعنی پرشدن از امام حسین. زیر قبه یعنی زیباترین آرزویی که میشود در زیارت عاشورا طلب کرد: «معیت با امام»

«گنبد مستجاب» تنها توصیف «قبه» نیست که به بیان تاریخ و جغرافیا و مانند آن بسنده کند؛ بلکه تلاشی است در جهت تجویز، مروری سریع است از همه دانستنیهای لازم در کنار مرقد نورانی امام عاشورا تا دعوتی باشد برای در حریم حسینی قرارگرفتن و در محیط ولایت او واردشدن. مقدمهای است برای «حرم» او شدن و در نهایت «حسین» شدن! این وجود، عطر ششگوشه خواهد داد؛ چراکه خانه حضرت حسین شده است. «گنبد مستجاب» شدنی است، نه دیدنی یا شنیدنی. خوشا قلبی که لیاقت قدومش را پیدا کند و منزل جانان شود.

لازم به ذکر است چاپ اول این کتاب در ۲۱۶ صفحه و به قیمت ۱۰,۰۰۰ تومان در پاییز ۹۴ منتشر شده است.

https://shoma-weekly.ir/q0diKI