نگاه

ترازویی برای سنجش انتصابها

رئیس جمهور عده‌ای را برای هیئت دولت برگزید و به مجلس معرفی نمود.نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم طبق تشخیص خود به وزراء رأی موافق یا مخالف دادند و سرانجام به 15 نفر رأی اعتماد دادند.پس از این تغییرات کلی، وزرا پس از حضور در وزارتخانه برخی معاونین و مدیران قبلی را مرخص و افراد دلخواه خود را انتخاب کردند.اعضای جدید شورای شهر تهران جلسه تشکیل دادندو رئیس و قائم مقام را انتخاب کردند و سپس در جلسه دیگری به انتخاب شهردار پرداختند و با نصف به علاوه یک شهردار محترم را برای مدت چهار سال انتخاب نمودند.ا

فضل الله فرخ- ملت شریف ایران طبق وظیفه شرعی و انقلابی خود در 24 خرداد در عین پویایی، با کمال آرامش پای صندوقهای رأی رفتند و به کاندیدای ریاست جمهوری و شوراها رأی دادند.در پی این تغییر در چند ماه گذشته انتصابهای متعدد و تغییرات مدیریتی مختلفی صورت گرفته و قاعدتا ادامه خواهد داشت: رئیس جمهور عدهای را برای هیئت دولت برگزید و به مجلس معرفی نمود.نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم طبق تشخیص خود به وزراء رأی موافق یا مخالف دادند و سرانجام به 15 نفر رأی اعتماد دادند.پس از این تغییرات کلی، وزرا پس از حضور در وزارتخانه برخی معاونین و مدیران قبلی را مرخص و افراد دلخواه خود را انتخاب کردند.اعضای جدید شورای شهر تهران جلسه تشکیل دادندو رئیس و قائم مقام را انتخاب کردند و سپس در جلسه دیگری به انتخاب شهردار پرداختند و با نصف به علاوه یک شهردار محترم را برای مدت چهار سال انتخاب نمودند.از اینکه تمامی این انتخابها و انتصابها در فضایی آرام و دوستانه و بدون درگیری و تنش انجام گرفت. جای سپاس و شکرگزاری است،اما باید توجه داشت که این انتخابها و انتصابها برای انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان و انتصاب کنندگان مسئولیت آفرین و مورد توجه خداوند متعال میباشد و از آنجا که بنای اسلام و نظام اسلامی بر شایسته سالاری و انتخاب و انتصاب اصلح میباشد و در نظام اسلامی کارها باید به بهترینها سپرده شود لذا انتخاب شوندگان و انتخاب کنندهها وانتصاب شوندهها وانتصاب کنندهها باید در پیشگاه خداوند متعال و شهیدان انقلاب جوابگو باشند. اکنون نقل دوحدیث از رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می تواند باعث تعیین معیار عالی برای سنجش خوب و یا بد بودن انتهابها و انتصابها می شود.

حدیث اول در مورد انتخاب شوندهها و انتصاب شوندهها

قال رسول(ص) « مَن تقدم علی قوم من المسلمین و هو یری انّ فیهم من هو افضل منه فقد خان اللّه‏ و رسوله و المسلمین » اگر کسی برای امری از امور مسلمین جلو بیافتد و حال آنکه میداند بهتر از او برای آن امور وجود دارد به خدا و رسول خدا و مومنین خیانت کرده است(الغدیر، ج8)

حدیث دوم برای انتخاب  کنندهها و انتصاب کنندهها

قال رسول (ص) «من استعمل عاملا من المسلمین و هو یعلم ان فیهم من هو اولی بذلک منه و اعلم بکتاب الله و سنه نبیه فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین‏ » هر کسی از مسلمانان عامل و کارگزاری را بر سر کار بیاورد در حالی که میداند در بین مسلمانان فردی وجود دارد که او برای این کار سزاوارتر است و به کتاب خدا و سنت پیامبر آشناتر است آن فرد انتخاب کننده یا انتصاب کننده به خدا و رسول خدا و جمیع مومنین خیانت کرده است. آیا در انتخابها و انتصابها این دقت شده است؟

امید است انتخاب شوندهها و انتخاب کنندهها به این دو فرمان پیامبر اکرم(ص) توجه نمایند.

https://shoma-weekly.ir/C0oEww