نگاه

تحقق گام دوم نیازمند ویژگی شهداى مؤتلفه

امروز در گام دوم انقلاب بیش از هر زمان دیگر ما نیازمند راستى و درستى و مبارزۀ جانانه با نفاق و عوامل و آثار آنیم.

سید مصطفی میرسلیم- وجه مشترک تمام شهداى مؤتلفه اسلامى قبل و بعد از پیروزى انقلاب، در صداقت آنها است:

آنچه مى گفتند منطبق بود بر مطلبى که در نفس خود بدان قائل بودند و این ویژگى را به کمال رسانده بودند با پرهیز از کلامى که ظاهرش درست است اما مفهومش خلاف واقع را مى رساند. سراغ نداریم که به قول خود وفا نکرده و یا بر خلاف وعده اى که داده اند رفتار نموده باشند.

نیت آنها پاک بود و هیچ انگیزه اى غیر خدا نداشتند: براى مدح و ذمّ دیگران اقدام نمى کردند و این ویژگى را با پایمردى و اخلاص در آن، به دست آورده بودند. ظاهرشان دلالت بر باطنشان مى کرد، البته هر آنچه در باطن داشتند ظاهر نمى کردند تا رازها فاش نشود.

آنها به صدق در عزم مزیّن بودند و ارادۀ معطوف به عمل آنها خالى از هر گونه سستى و تذبذب بود؛ اراده شان بر کار خیر بود و عزمشان جزم.

در وفاى به عزم مشهور بودند و براى تمام اعمالى که متعهد شده بودند در آینده انجام دهند، هیچ کم نگذاشتند: مصداق آیۀ شریفۀ ٢٣ سورۀ احزاب مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا.

اعمالشان به گونه اى بود که در رفتار ظاهریشان اثرى برخلاف آنچه در باطن داشتند مشاهده نشد. آنها براى تمجیدگویى دیگران گام بر نمىداشتند و دوست نداشتند به مصداق آیۀ شریفۀ ١٨٨ سورۀ آل عمران لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوا وَّیُحِبُّونَ أَن یُحْمَدُوا بِمَا لَمْ یَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُم بِمَفَازَهٍ مِّنَ الْعَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ، به خاطر کارى که تمام نکرده اند ستایش شوند.

آنها در ایمانشان صادق بودند و توکلشان بر خدا حقیقى بود و از صمیم دل خرسند به رضاى او بودند و در زهد نمونه شدند و ترس و امیدشان به خدا به حد کمال رسیده بود: مصداق آیۀ شریفۀ ١٥ سورۀ حجرات إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ.

براثر همین صدق، دلى لطیف و خردى درست پیدا کرده بودند که آنها را از ضعف در تصمیم و کاستى در عمل مصون مى کرد. نتیجۀ تلاش صادقانه و فداکارى آنها، بدون استثناء اصلاح وضع خود و مفاسد جامعه بود.

امروز در گام دوم انقلاب بیش از هر زمان دیگر ما نیازمند راستى و درستى و مبارزۀ جانانه با نفاق و عوامل و آثار آنیم.

از خداى شنوا و بینا مسئلت مى کنیم به فضل و کَرَمش ، توفیق آن را نصیبمان فرماید.

https://shoma-weekly.ir/Fdpc49