نگاه

تحریم‌ها و فرجام برجام

توطئه آمریکا در سوء استفاده از برجام کاری کرده که رهبری شرایط بعد از برجام را خیلی سخت‌تر و مهم‌تر از قبل برجام می‌دانند. توصیه رهبر معظم انقلاب به مسئولان که باید استقلال فکری داشته باشند و اسیر کلیشه‌های تحمیلی نظام سلطه نشوند و تفکرات و مفاهیم القایی نظام سلطه را تکرار و بازگویی نکنند وظیفه خطیری را بر دوش مسئولان و نخبگان جامعه گذاشت که در سخنان و مواضع خود دقت کنند تا مبادا در داخل نقشه و طراحی دشمن قرار گرفته و مطابق خواست وبرنامه آنها موضع بگیرند، که این بر خلاف خواست ملت و رهبری است.
حمیدرضا ترقی- مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت در مورد مسئله هستهای و برجام دو نکته مهم را متذکر شدند که در دیدار با خبرگان هم به این دو موضوع مهم مجددا پرداختند. بنابر این هر دو موضوع از اهمیت سرنوشتسازی در کشور برخوردار است که به شرح آن میپردازیم.

۱- مشکلات موجود در برجام باید با تدبیر دولت حل شود

۲- دشمنی آمریکا ادامه دارد، مسئولان در داخل نقشه طراحی شده دشمن قرار نگیرند

۱- مهمترین مشکل عدم لغو فوری تحریمهاست

- رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورخ ۲/۴/۹۴ فرمودند از جمله نکات مهم این است که بنده تصریح میکنم، تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی، چه آنچه به شورای امنیت ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به کنگره آمریکا ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا میکند، همه باید فورا در هنگام امضای موافقتنامه لغو بشود. بقیه تحریمها هم در فاصلههای معقول لغو بشود، یک نکته اساسی دیگر اینکه لغو تحریمها منوط به اجرای تعهدات ایران نیست، نه این را ما مطلقا قبول نداریم.

- معظم له در سخنان فروردین ماه سال ۹۴ نیز فرمودند:

به مسئولین گفتیم و به مردم هم عرض میکنیم که تحریمها به طور کامل و یکجا بایستی لغو بشود، اینکه یکی از آنها میگوید تحریمها شش ماه دیگر لغو میشود، یکی میگوید نه ممکن است یکسال هم طول بکشد، یکی دیگر میگوید ممن است از یکسال هم بیشتر شود. اینها بازیهای متعارف معمول اینهاست، اینها هیچ قابل اعتناء و قابل قبول نیست، تحریمها بایستی درهمان روز توافق به طور کامل لغو بشود. این باید اتفاق بیفتد. اگر قرار باشد که لغو تحریمها باز متوقف بشود بر یک فرایند دیگری، پس چرا ما اصلا مذاکره کردیم؟ اصلا مذاکره و نشستن پشت میزه مذاکره و بحث کردن و بگو مگو کردن برای چه بود؟ برای همین بود که تحریمها برداشته بشود، این را باز بخواهند متوقف کنند به یک چیز دیگری، اصلا قابل قبول نیست (۲۰/۱/۹۴)

- رهبر بزرگوار انقلاب حتی در بهمن سال ۹۳ نیز فرمودند؛ همه اینها برای این است که سلاح و حربه تحریم از دست دشمن خارج بشود، اگر بتوانند این کار را بکنند، خوب است، البته باید به معنای واقعی کلمه تحریم از دست دشمن خارج بشود. تحریم برداشته بشود. ۲۹/۱۱/۹۳

عدم توفیق تیم مذاکره کننده در رفع تحریمها

آنچه در برجام آمده و توافق شده نشان میدهد که این خط قرمز مقام معظم رهبری رعایت نشده به چند دلیل:

۱- مرحله اول تعدیل تحریمها منوط به انجام تمامی اقدامات دفعتی ایران و تایید شدن انجام این اقدامات به وسیله آژانس است.

۲- در مرحله اول باید آژانس تایید نماید که ایران قلب راکتور آب سنگین اراک را خارج و غیرقابل استفاده کرده و سوخت تولید شده را تحت کنترل آژانس قرار داده و تمامی آب سنگین مازاد را برای صادرات آماده نموده و اطلاعات کامل حجم ذخایر تولید آب سنگین خود را به آژانس داده باشد.

۳- توقف تحریمها نیز منوط به این شده که ایران تعداد سانتریفیوژهای IR۱ خود در نطنز را از ۱۵۲۴۰ به ۵۰۶۰ دستگاه و تعداد ۳۰۰۰۰ سانتریفیوژ فردو را به ۱۰۴۴ دستگاه تقلیل داده و مازاد را انبار نماید.

۴- همچنین در این مرحله باید ایران برای توقف تحریمها پروتکل الحاقی را اجرا و ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از ۱۰۰۰۰ کیلو به ۳۰۰ کیلو تقلیل دهد.

بنابر این اگر چه در مرحله اول تعدیل تحریمها، تمامی تحریمهای سازمان ملل (به غیر ازتحریمهای تسلیحاتی) و بخشی از تحریمهای اتحادیه اروپا لغو و اجرای بخشی دیگر از تحریمهای اتحادیه اروپا و بخشی از تحریمهای ایالات متحده متوقف خواهد شد، اما لغو تمامی تحریمهای مطرح شده در برجام از جمله تحریمهای اقتصادی، مالی و بانکی مندرج در برجام، در یک پروسه ۱۰ ساله صورت خواهد گرفت.

با توجه به توضیحات فوق مشخص میشود که هدف ایران از مذاکرات تحقق نیافته و در برابر اقدامات خود چیزی نمیگیرد و این عدم رعایت خط قرمز رهبری است و قابل قبول نخواهد بود.

۲- با اهداف دشمن از مذاکره در عرصه بینالمللی و داخل کشور باید مقابله شود

دشمن هدفش از مذاکرات این بود که:

الف) صنعت هستهای ایران را نابود کند

ب) از طریق بازرسیهای مستمر آژانس به اطلاعات نظامی و نقاط ضعف و آسیبپذیر ما دست یابد

ج) از جریان غربگرا و فتنهگران حمایت کند

د) در حوزههای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی کشور با هدف براندازی نفوذ کند

ه) با شکستن قبح مذاکره با آمریکا روحیه ضد استکباری ایران را تضعیف و از تنفر مردم نسبت به آمریکا بکاهد

و) طوری طراحی کند که مسئولان ایران در داخل پازل غرب بازی کرده و با نقشه او در منطقه هماهنگ شوند.

بر این اساس اهداف غرب و آمریکا کاملا نشان میدهد که غرب توافق هستهای را میخواهد به ابزاری برای نفوذ و تغییر حکومت در ایران تبدیل کند.

مقامات آمریکا تصریح کردهاند که با اعمال به موقع تحریمها توانستهاند در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۹۲ تاثیرگذاری کنند.

آمریکا برای حوزه تغییر معادله قدرت در ایران ظرف یک دهه آینده، برنامهای جامع طراحی کرده است. این برنامه گرچه ظاهرا متمرکز بر پرونده هستهای ایران است، اما در واقع مهندسی تغییرات عمده در نوع چینش نیروهای سیاسی در نظام ایران را مورد توجه ویژه قرار داده است، تعیین سرنوشت انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به نفع فرقه غربگرا، اولین اولویت برنامه جامع مزبور است.

اینکه رهبر معظم انقلاب هشدار میدهند که اینا درصدد نفوذ و رخنه هستند. هشدار مهمی است؟ برجام چه فرصت هایی را در داخل و خارج برای آمریکا فراهم کرده تا سلطه خود را بر ملت ایران تحکیم بخشد؟

شناخت فرصتهای داخلی مناسب برای اهداف آمریکا از ضروریترین مسائل دستگاه های امنیتی و قضائی است.

توطئه آمریکا در سوء استفاده از برجام کاری کرده که رهبری شرایط بعد از برجام را خیلی سختتر و مهمتر از قبل برجام میدانند. توصیه رهبر معظم انقلاب به مسئولان که باید استقلال فکری داشته باشند و اسیر کلیشههای تحمیلی نظام سلطه نشوند و تفکرات و مفاهیم القایی نظام سلطه را تکرار و بازگویی نکنند وظیفه خطیری را بر دوش مسئولان و نخبگان جامعه گذاشت که در سخنان و مواضع خود دقت کنند تا مبادا در داخل نقشه و طراحی دشمن قرار گرفته و مطابق خواست وبرنامه آنها موضع بگیرند، که این بر خلاف خواست ملت و رهبری است.

https://shoma-weekly.ir/rVmDi5