از ابتدای انقلاب اسلامی توسط حضرت امام خمینی(ره) همواره حضور مردم و مشارکت عمومی آنها چه در شکلگیری انقلاب و چه در تثبیت و استمرار آن نقش حیاتی داشته است.اصولا حرکت امام خمینی(ره) را به هیچ عنوان نمیتوان در منظومههای فکری اومانیستی تحلیل وتفسیر کرد. به تعبیر مقام معظم رهبری شجره طیبهای که ایشان غرس کردند یک قیام لله بود و علاوه بر فعل وانفعالات مادی، معادلات وضعی و ماورایی در آن نقش اصلی را بازی میکردند. در واقع نصرت الهی عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بود. این نکته بارها و به تجربه برای مردم ایران ثابت شده که خداوند متعال حامی شجره طیبه جمهوری اسلامی است اما آن را چگونه میتوان در پارادایمهای فکری مرسوم جامعه شناختی گنجاند؟
اصولا تجمعات میلیونی در کشورهای مختلف جهان بسیار نادر و کم سابقه هستند واگر در برخی کشورها به ندرت و در سطحی محدود رخ میدهند بیشتر جنبه اعتراضی و واکنش به سیاستهای رسمی دولت دارند. مثل راهپیمایی میلیونی سیاهپوستان آمریکا (1995) در اعتراض به قوانین تبعیضآمیز دولت این کشور.
در منطقه خاورمیانه تنها دو کشور ایران و لبنان توانستهاند به تجمعات میلیونی در حمایت از سیاستهای خاص رنگ واقعیت بزنند. در ایران هرساله به مناسبتهای مختلف و علیالخصوص در روز 22 بهمن این پدیده حادث میشود و در لبنان در سالهای اخیر به فراخور موضوع، با فراخوانهای سیدحسننصرالله رهبر مقاومت اسلامی میلیونها نفر از مردم این کشور در یک مکان مشخص تجمع کردهاند. فهم این پدیده بیبدیل در دو کشور ایران و لبنان ناشی از ادراک فرهنگ شیعی حاکم بر این جوامع است. در واقع بدون در نظر گرفتن مفهوم ولایت که از مختصات فرهنگ شیعی است نمیتوان پدیده تجمعات میلیونی در حمایت از اهداف استراتژیک را تحلیل کرد. ولایت یک دال مرکزی است که حول آن مفاهیم و نشانههایی چون ایمان، جهاد، انتظار، شهادت و... منظومهوار در حرکت هستند. از تحلیل گفتمانی این نشانهها میتوان به راز تجمعات میلیونی جوامع "شیعی فرهنگ” پی برد.
انقلاب اسلامی، ملت ایران را به ملتی صاحب عزم راسخ، دارای قدرت و حق انتخاب، سربلند و عزتمند، و تأثیرگذار بر جوامع دیگر تبدیل کرد. ملت ایران امسال در دفاع از حقوق مسلم خود و در پاسخ به همه فشارها و تهدید ها به خیابان ها خواهد آمد تا به دنیا غیرت ایرانی و انقلابی خود را نشان دهد.