نگاه

تجمعات اخیر سازماندهی شده یا خودجوش؟

در چند روز اخیر در معدودی از شهرها تجمعاتی اعتراض‌آمیز و محدود برگزار گردید این تجمعات دارای مجوز قانونی نبوده‌اند. دو نوع شعار معیشتی و مبتنی بر مطالبات حقوقی مردم و شعارهای ساختارشکنانه در بعضی از آنها و توسط بعضی داده شد. برای جمع کردن ده نفر برای راهپیمایی باید یک سازماندهی پشت صحنه وجود داشته باشد و تدابیری برای آن شده باشد چه رسد به صد نفر و دویست نفر و اینکه چه تعداد از مردم عادی و تماشاگران خیابانی نمای سیاهی لشکر را بزرگ یا کوچک جلوه دهند، جای بحث است. بنابر این معلوم است سازماندهی شده و هماهنگ بوده و اهداف آن جای بحث دارد.
نصرعزیزی

1- در چند روز اخیر در معدودی از شهرها تجمعاتی اعتراض‌آمیز و محدود برگزار گردید این تجمعات دارای مجوز قانونی نبوده‌اند. دو نوع شعار معیشتی و مبتنی بر مطالبات حقوقی مردم و شعارهای ساختارشکنانه در بعضی از آنها و توسط بعضی داده شد. برای جمع کردن ده نفر برای راهپیمایی باید یک سازماندهی پشت صحنه وجود داشته باشد و تدابیری برای آن شده باشد چه رسد به صد نفر و دویست نفر و اینکه چه تعداد از مردم عادی و تماشاگران خیابانی نمای سیاهی لشکر را بزرگ یا کوچک جلوه دهند، جای بحث است. بنابر این معلوم است سازماندهی شده و هماهنگ بوده و اهداف آن جای بحث دارد.

2- آیا چنین تجمعاتی می‌توانند، خودجوش باشند و عده‌ای از مردم یک شهر بصورت دفعی و تصادفی هوای اعتراضی را از دور و نزدیک شنیده و به آنها پیوسته‌اند، بستگی به زمینه‌ها و شرایط و موقعیتی دارد که معترضان در آن قرار دارند. باید بپذیریم شرایط سخت معیشتی، فشار هزینه‌های ضروری و نیازهای اولیه، نارسایی درآمد خانواده، بیکاری مستمر و بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی وضعیت را به جایی می‌رسانند که عده‌ای ناگزیر به فریاد برآوردن هستند. برای مثال برخی از اعتراضات مربوط بر حیف و میل سپرده‌های مردم در بانکها و موسسات غیرقانونی و فساد موجود در آنها و بی کفایتی برخی مسئولان بوده که ناگزیر تعدادی را به این نوع تجمعات می‌کشاند و به تعبیری باید به این گروه حق داد و مسئولان ذیربط را مواخذه و بعضاً محاکمه نمود و انتظار این است قوه قضائیه بعنوان مدعی‌العموم ورود نموده و مسئولان بی لیاقت و یا سوء استفاده گر را به محاکمه بکشاند.

3- اما در بحث سازماندهی باید بدانیم در ایام نهم دی روز بصیرت و روز خنثی‌سازی فتنه دشمنان هستیم که بزرگترین توطئه دشمن برای فروپاشی از درون توسط امت حزب الله خنثی گردید. این پیروزی زحمات بیش از سی سال دشمن را بر باد داد. لذا برای کم اثرسازی این روز مهم سرنوشت‌ساز و انحراف اذهاه و افکار عمومی به سمت دیگر، تلاش جدید دشمن بر راه‌اندازی این نوع تجمعات است که حماقت اعلای آنها شعار حمایت از رضاخان جلاد مزدور و بی‌سواد نوکر انگلیس و فرزند او بوده و اوج بی تحلیلی و عدم شناخت آنها از شرایط درونی جامعه ایران است و مردم ایران پاسخ این حماقت را در سالروز نهم دی داده‌اند.

4- از موضوع نارضایتی مردم نسبت به عملکرد دولت فعلی و دولتهای گذشته و کارکرد لایه‌هایی از دستگاه قضا نمی‌توان عبور کرد ضمن اینکه مردم هوشیار و بصیر قدردان خدمات خدمتگزاران پاک سیرت و صادق و بی منت هستند و کارنامه کاری آنها را پیش روی دارند، ولی اپوزسیون بازی بعضی از مسئولان حال و گذشته در رده‌های بالا و میانی بشدت مورد سرزنش و نکوهش مردم است. مقام عظمای ولایت به عنوان ولی رئوف و مهربان و پدر دلسوز و نگهبان دین و دنیای مردم بر این واقعیت تلخ صحه گذاشته‌اند. با کمال تأسف رخنه نفاق و دنیادوستی در بعضی از مسئولان به عنوان یک واقعیت تلخ موجب گردید تا جای سائلی و مسئول عوض شود. مسئولانی که باید پاسخگوی وظایف‌شان و مجری قانون باشند و به مردم گزارش عملکرد بدهند با اغوای تبلیغاتی طلبکار نظام می‌شوند.

5- فسادهای میلیاردی روز به روز زیادتر می‌شود زجر دهنده این است که بستگان مسئولان رده بالا در این فسادها نقش اصلی را دارند در شرایطی یک قلم از این نوع فسادها مشکلات زندگی هزاران خانوار را حل می‌کند، برخی از آنها به رو نمی‌آورند حتی بعضی قضات پاکدامن را که کمر همت برای برخورد با فساد بسته‌اند را متهم به خط بازی می‌کنند. مسئولانی که علیرغم تذکرات مکرر رهبری به اشرافیگری و رفاه‌طلبی و هزینه کردن از بیت‌المال آلوده شده‌اند. برخی از آنها که شغل‌شان فقط کارمندی در رده‌های مدیریتی بوده‌اند ولی ثروتهای باد آورده را جمع آوری کرده‌اند. ردپای بعضی آقازاده‌های آنها در فساد قاچاق کالا و ارز هویدا است. مسئولان عالیرتبه‌ای که رأی اعتماد مردم را گرفته‌اند و غالب اوقات آنها به سخنرانی از این همایش چندصد میلیونی به آن همایش می‌گذرد. کلید واژه مشترک برخی از آنان کلمه باید بوده که بعد از سالها مسئولیت همچنان وعده‌های هوایی و سرخرمنی می‌دهند. در چنین شرایطی جمعی از مردم با حجب و حیایی که نسبت به رهبری و نظام نوپای اسلامی دارند، حق دارند بشورند و اعتراض به بی کفایتی‌ها و بی لیاقتی‌ها نمایند.

6- امام راحل بارها فرمودند اگر مسئولان منحرف شدند و به وظایفشان عمل نکردند و به تعبیری پا را از حدود قانون فراتر گذاشته و یا به قانون عمل نکرده‌اند، مردم خود وارد میدان شده و از آنها جلوگیری نمایند. مسئول بی کفایتی که به دلیل رفاه‌زدگی و بی تفاوتی و دنیا‌طلبی، درد دردمندان جامعه را ندارد و حداقل اگر نمی‌تواند خدمتکار خوب و شایسته‌ای باشد،‌حداقل هم درد مردم باشد. این مسئول کفایت و لیاقت مدیریت را ندارد. شنیده شده مقام معظم رهبری در قبال برخی گزارش‌های دردآور و ناهنجاریها و مفاسد اجتماعی به ایشان می‌رسد، اشک‌اش سرازیر می‌شود. بارها رهبر عزیز ما علاوه بر رهنمودهای رسمی در جلسات و نشست‌های کاری به مسئولان تذکرات لازم را می‌دهند. ولی گوش شنوا در بعضی وجود ندارد حداقل شهامت و شجاعت استعفای از آن جایگاه را ندارند. فکر می‌کنند دنیا همیشه و در همه حال به کام آنها خواهد بود.

7- فراموش نشود دشمنان همه جانبه برای شکست این نظام نوپای اسلامی فعال و متحد و پرتحرک و با صرف هزینه‌های بالا مشغول توطئه هستند. راهپیمایی‌ها نباید غیرقانونی باشند زیرا فتنه از همین جا شروع می‌شود قانون در نظام اسلامی محترم و مقدس است اگر بی لیاقتی در اجرای قانون وجود دارد، نباید به پای قانون نوشته شود بخصوص که دشمنان و نفوذی‌ها و عناصر و عوامل وابسته آنها آماده باش برای سوء استفاده هستند. از این رو باید گفت احقاق حقوق لازم ولی سوء استفاده از مدارای نظام ممنوع است و نباید آب به آسیاب دشمن ریخت حتی اگر لازم باشد خون داد و خون‌دل خورد.

https://shoma-weekly.ir/LmR78U