نگاه

تبلیغات اخلاق محور؛ ضرورت انتخابات یازدهم

بعضی وقتها ما در انتخاباتمان سمت وسو پیدا می کنیم به سمت کسی که ناشناخته است به سوی کسانی که عملکرد ندارند و کسانی که بعدها عملکرد خوب و بدش معلوم می شود، در مجموع ما با رعایت این الزامات می توانیم یک حماسه سیاسی عظیم را رقم بزنیم.

پروانه هادی زاده هرندی- تبلیغات در انتخابات یکی از بخش های اجتناب ناپذیر است و التزام به اخلاق انتخاباتی برای افرادی که به عنوان کاندیدا شناخته شده اند سبب می شود تا انتخابات در فضایی آرام و بدون تنش برگزار شود، در همین راستا احمد سالک نماینده مردم اصفهان معتقد است : بعد از اینکه شورای نگهبان  هشت نفر را تأیید صلاحیت کرد ضرورت دارد که آقایان کاندیداها چند کار کلیدی کنند؛ اول آنکه خودشان به اجرای قانون ملزم باشند و منشور اخلاق انتخابات را اجرا کنند، به این معنا که اولاً با مردم صادق و شفاف باشند، اخلاص خود را بین مردم مطرح کنند، برنامه ها را برای مردم بازگو کنند و فعالیتهای که در حوزه داخلی و خارجی می توانند انجام دهند را بیان کنند.  نکته دوم آنکه در کلیه ستادها و تبلیغات خود به کسی توهین نکنند و  اخلاق را رعایت کنند؛ یعنی یکدیگر را تخریب نکنند. برخوردهایی که دور از شأن اسلامی است انجام ندهند. سوم آنکه باید مردم را به حضور حداکثری در پای صندوقهای رأی دعوت کنند، زیرا این حضور حداکثری است که مشت محکمی بر دهان دشمنان خواهد زد .نکته دیگر آنکه در سخنان خود حرفی نزنند که سوژه ای برای  استفاده دشمنان نظام بشود به این ترتیب یک انتخابات خوب را می توان پیش بینی کرد.

اما چگونگی این تبلیغات نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، تمکین به اصول اسلامی قطعاً علاوه بر آثار مثبتی که برای نظام در پی دارد برای فرد کاندیدا در صورت موفقیت و عدم آن نیز مواهبی را دربرخواهد داشت. احمدرضا دستغیب در این خصوص می گوید: من فکر می کنم مهم ترین نکتهای که کاندیداها باید رعایت کنند؛ اخلاق سیاسی است و باید میزان را به جهت آنکه ما کشور اسلامی هستیم،  اخلاق اسلامی قرار دهیم   و در تبلیغات از روشهای متداولی که در غرب است پرهیز شود. اما آنچه که مهم است افراد تلاش کنند که خود را اثبات کنند و به بیان دیدگاهها و برنامه خوشان بپردازند و از تخریب سایر کاندیداها پرهیز کنند و خواسته سلامت مالی را در روند انتخابات لحاظ کنند، زیرا مردم دقیقاً اینها را رصد خواهند کرد و در واقع در یک روند سالم و از روی صدق ورود پیدا کنند، ان شاءالله در پایان انتخابات چه موفق شوند و چه نشوند خروجشان یک خروج صادقانه و با افتخار و با عزت خواهد بود.

داشتن طرح و برنامه همه فهم در کنار صدق گفتار که از عوامل اصلی اخلاق انتخاباتی است عنصری انکار ناپذیر در تبلیغات است زیرا در این صورت مردم کاندیدای مطلوبشان را در مقیاس با انتظارت خود سنجیده و به او رأی میدهند.

 محمد فیروزی نماینده مردم نایین هم در این راستا بیان کرد: به نظر می رسد که کاندیداها باید رعایت قانون را سر لوحه کار خود قرار دهند و اخلاق در سیاست یکی از مؤلفه های اصلی کار نامزدها باید باشد و بپذیرند به جای آنکه دیگران را تخریب کنند به ارائه برنامه خود بپردازند و بتوانند با برنامه های خود مشکلاتی که وجود دارد در جهت پیشرفت  کشور و رفع مشکلات مردم گام بردارند و در این مسیر اگر  کابینه خود را معرفی نمی کنند، حداقل تیمها و گروههایی که در مجموعه شان کمک می کنند را معرفی کنند و یا دایره تیم و کابینه خود را که یاری دهنده آنها است را معرفی کنند که از کسانی استفاده میکنند که فراجناحی عمل می کنند یا به تیمهای خاصی که همفکر هستند و یا فقط به کسانی که در ستادی هستند و این مشخص باشد که آیا آن انتظاراتی که مردم دارند با برنامه هایی که ارائه میدهند میتواند با این تیم محقق شود یا خیر، در این صورت با این رویه انشاالله یک جامعه ایدهآل اسلامی که مدنظر امام (ره) و مقام معظم رهبری است که در جامعه جهانی بتوانیم معرفی کنیم محقق شود . 

التزام به اخلاق به عنوان مهمترین ضرورت های انتخابات مورد تأکید همگان است، زیرا این اصل از بدو شکل گیری انقلاب اسلامی در جامعه ما وجود داشته و دارد و تکیه بر این مهم سبب تحقق حماسه سیاسی خواهد شد چنانچه عبدالرضا مصری رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی میگوید: به نظر من رکن اساسی در تبلیغات انتخابات اخلاقمداری است. متأسفانه مدتی که این مسئله اخلاقمداری در جامعه ما دچار مشکل شده است .

 آن هم کشوری که زیر بنای آن اخلاق است وانقلاب آن برمبنای اخلاق ودین ما هم برای تکمیل اخلاق است و پیامبرمان دارای خلق عظیم است ، لذا به نظرم مهمترین و اولین  چیزی که در تبلیغات انتخاباتی باید مدنظر گرفته شود رعایت اخلاق و پایبندی به اخلاق اسلامی است. این مبنا اگر وجود داشته باشد فضا ؛ فضایی شفاف خواهد بود.

انتخابات همانند آیینه ای است که واقعیت ها را منعکس می کند ولو اینکه ژستها و نماهای ظاهری باشد اما آیینه انتخابات ، آیینه عجیبی است که عمق هر کس را بیرون می ریزد . لذا اگر عمق اخلاق و ارزشها باشد آنچه در جامعه  منعکس می شود بسیار زیبا و شفاف خواهد بود. اما رکن بعد شاخص های تصمیم گیری گفتمان کاندیداها است و دوم برنامه های یک کاندیدا است که چه تمهیداتی برای نجات کشور و و تکامل کشور از وضع موجود چه در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی  خصوصاً سیاست خارجی دارد. سوم آنکه تیم عملیاتی وی چه کسانی هستند.

به نظر من اگر کاندیداها بر مبنی اخلاق و این گفتمان و برنامه را برای مردم  مشخص کنند میتوانیم با یک آرامش خیالی تصمیم بگیرند یکی از موضوعات هم به نظر من از مهم ترین شاخصهاست سوابق افراد است .

یعنی چه کارهایی را انجام دادند و در آن کارها چه مقدار توفیق داشتند و آیا می توانند مدیر اجرایی باشند می توانند اداره بکنند سوابق اینها نشان می دهد که می توانند تصمیم گیری بکنند و اهل مشورت و تعامل با قوای دیگر هستند. مستبد و خود محور نباشند که جامعه را به آن سمت وسو نکشانند. اگر به نظر من رئیس جمهور ما اهل تعامل و گفتگو و پذیرش دیگران باشد جامعه هم به همین سمت وسو سوق پیدا می کند .

بعضی وقتها ما در انتخاباتمان سمت وسو پیدا می کنیم به سمت کسی که ناشناخته است به سوی کسانی که عملکرد ندارند و کسانی که بعدها عملکرد خوب و بدش معلوم می شود، در مجموع ما با رعایت این الزامات می توانیم یک حماسه سیاسی عظیم را رقم بزنیم.

https://shoma-weekly.ir/uCxYK3