نگاه

تبعات یک تصمیم

رییس جمهور مصلحت اندیشی نکرده و فضای مدیریتی کشور را دچار التهاب کرده اند شما به توصیه مقام معظم رهبری گوش فرا دهید و مسائل فرعی را بر مسائل اصلی کشور ارجح نکنید چرا که تکرار این فرآیند چیزی جز هدر رفت وقت خدمتگزاری نمی باشد. هر چند تغییر مدیریتی در ماههای آخر عمر دولت مناسب نیست ولی همه باید تلاش کنیم تا با همکاری و تعاون و با تجمیع همه توان و ظرفیت مدیریتی کشور نسبت به رفع مشکلات مردم اهتمام بورزیم.
مهدی ده مرده- بار دیگر و همچون سنوات گذشته یک خبر کوتاه بر روی خروجی خبرگزاریها و رسانه های کشور قرار گرفت و بر اساس آن یک وزیر و مسئول دیگر در دولت آقای احمدی نژاد برکنار شد. رویه برکناری وزراء در دولت آقای
احمدی نژاد امر جدیدی نیست و اینگونه که از گمانه زنیها برمی آید وبا توجه به رفتارها و گفتارهای رئیس جمهوری آخرین آن نیست همانطور که در چند هفته گذشته شاهد برکناری تقی پور وزیر ارتباطات بودیم. طی مطلبی که در همان ایام نوشته شد گفتیم که به درستی یا نادرستی تصمیم رییس جمهور کاری نداریم اما آنچه که مهم است تبعات اینگونه تصمیمات آنهم در سال آخر کار دولت برای جامعه است  چرا که اینگونه رفتارهای  رئیس جمهور نظام مدیریتی کشور را دچار التهاب و ناآرامی می سازد .

در آخرین نمونه از تصمیمات رییس جمهور در برکناری وزراء شاهد برکناری سرکار خانم  دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به عنوان اولین وزیر زن در دولتهای پس از انقلاب، توانسته بود رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی بگیرد بودیم ، تا حوزه سلامت کشور بیش از پیش دچار التهاب و بحران ناشی از مشکلات بودجه ای و مدیریتی شود وموجبات ایجاد شک و التهاب در بخش بهداشت و درمان را فراهم آورد.
هرچند جابجایی و برکناری وزرا از اختیارات رئیس جمهور است اما شرایط امروز کشور و مصالح کشور  
می گوید زمان برای انجام این کار مناسب نبوده  چرا که با توجه به ماه های باقیمانده تا پایان دولت دهم، شرایط ایجاب می کند که آرامش و ثبات در کشور برقرار باشد.
این عزل ناگهانی در حالی صورت پذیرفت که  محمود احمدینژاد در سخنرانیهای مکرر خود از جمله در مراسم رونمایی از 2 داروی نوترکیب و 4 ماده اولیه دارویی گفته بود که» بعضیها میگویند که کار را به دست خانمها ندهید، چون همه فرصتها را میگیرند؛ ولی ما خوشحالیم که خانمها دستجردی و سلطانخواه جدی، منظم و با انگیزه و بسیار خوب حوزه کاری خود را مدیریت میکنند و ما شاهد دستاوردهای آن هستیم».وی همچنین در حاشیه گردهمایی پنج هزار نفره زنان نیز گفته بود:» خانم دستجردی یکی از وزیران متخصص و فهیم دولت هستند. خانم دستجردی کار «درمان» را نور علی نور کرد. « که خود این سخنان و تعاریف رییس جمهور و اظهار رضایت از عملکرد وزیر بهداشت گمانه زنیهای دیگری را غیر از ناتوانی در انجام محموله برای برکناری پررنگ می کند که در این نوشتار مجال پرداختن به آن نیست.
همین چندی پیش مجلس شورای اسلامی تصمیم به استیضاح وزرای ورزش و امور جوانان و آموزش و پرورش گرفت. لکن عقلای مجلس با در نظر گرفتن اینکه تبعات منفی برکناری این افراد بیشتر از تبعات مثبت آن است از اینکار منصرف شدند و مسئله با یک تذکر خاتمه یافت. حال که مجلس عوارض تغییر در سال آخر را در نظرمی گیرد و به این روند ادامه نمی دهد باید پرسید چرا جناب آقای رییس جمهور خود زمینه ایجاد تنش را در کشور فراهم می کند و این درحالی است که رهنمودهای مقام معظم رهبری نیز بر غیر اینگونه تصمیمات تصریح دارد.  در سال 83 مجلس هفتم به ریاست آقای دکتر حداد عادل تصمیم به استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت آقای خاتمی را گرفت . با توجه به اینکه سال آخر کاری دولت هشتم بود مقام معظم رهبری در پیامی به مجلس نسبت به تبعات این تصمیم هشدار دادند و از مجلس خواستند که از تصمیم خود منصرف شود . در بخشی از متن نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب در سال 83 که در آغاز جلسه علنی مجلس، توسط محمدرضا باهنر قرائت شد، آمده بود: «لازم میدانم به مناسبت مطرح شدن استیضاح وزیر محترم آموزش و پرورش به جنابعالی و همه نمایندگان عزیز عرض کنم که در شرایط کنونی که ماههای آخر ماموریت خطیر دولت در حال سپری شدن است استیضاح وزیران هیچ سودی برای کشور و دستگاههای مسوول ندارد و متقابلا زیانهای محتمل آن بسیار و خطرات آن هشدار دهنده است. البته مجلس موظف است که از همه ابزارهای نظارتی خود استفاده کند. »
همانگونه که مشاهده می شود معظم له نسبت به زیان آور بودن اینگونه تصمیمات هشدار می دهند که جا دارد دولت نیز این نصایح را به گوش جان بخرد و با تصمیمات لحظه ای کشور را به حاشیه نبرد.
یک سخن نیز به مخالفان تصمیم رییس جمهور بگوییم وآن اینکه حال که رییس جمهور مصلحت اندیشی نکرده و فضای مدیریتی کشور را دچار التهاب کرده اند شما به توصیه مقام معظم رهبری گوش فرا دهید و مسائل فرعی را بر مسائل اصلی کشور ارجح نکنید چرا که تکرار این فرآیند چیزی جز هدر رفت وقت خدمتگزاری نمی باشد. هر چند تغییر مدیریتی در ماههای آخر عمر دولت مناسب نیست  ولی همه باید تلاش کنیم تا با همکاری و تعاون  و با تجمیع  همه توان و ظرفیت مدیریتی کشور نسبت به  رفع مشکلات مردم اهتمام بورزیم.  

https://shoma-weekly.ir/bCQqxP