نگاه

تبدیل رقابت به رفاقت تعارف یا واقعیت؟

یکی از اتفاقات شیرین پس از انتخابات اخیر، دیدار نامزدهای دیگر با نامزد پیروز و اعلام آمادگی برای کمک به وی بود. موضوعی که در صورت تحقق وجه ممیزه نظام جمهوری اسلامی با نظام های دموکراتیک دیگر است و نمایشگر آن است که انتخابات بر اساس مسابقه برای خدمت بوده است و نه عطش قدرت.
محمد مهدی اسلامی- آنچنان که در میان متخصصان رشته ارتباطات مشهور است، فرایند ارتباط را شامل بر حداقل 6 عنصر فرستنده، پیام، رسانه، گیرنده، بازخورد و محیط و زمینه می دانند.

در انتخابات ارتباطات اجتماعی دوره متفاوتی را تجربه می نماید و هر 6 بخش ارتباط دوره ای متفاوت دارند، به عنوان نمونه رسانه ملی به عنوان یکی از پرمخاطب ترین رسانه ها، فرصت مناسبی را برای به چالش کشیدن مباحث تخصصی نامزدها در اختیار آنها قرار داد که با توجه محیط و زمینه خاص این مقطع و نیز با توجه به افزایش تعداد مخاطب (گیرندگان)؛ همه نامزدها (فرستندگان پیام) سعی بر تولید بهترین محتوا را داشتند.

بازخورد مخاطبان به این پیام ها در رأی آنها تجلی یافت اما نمی توان نادیده گرفت که در گفته های دیگر نامزدها، طرح های مفیدی بود که گاه برای آن چندین دوره کار مطالعاتی شده و از پشتوانه خوبی برخوردار بود. حتی بسیاری از بیش از 40 نامزدی که به مرحله نهایی راه نیافتند نیز راه حل های قابل تأملی برای اعتلای کشور و حل مشلات فعلی داشتند.

یکی از اتفاقات شیرین پس از انتخابات اخیر، دیدار نامزدهای دیگر با نامزد پیروز و اعلام آمادگی برای کمک به وی بود. موضوعی که در صورت تحقق وجه ممیزه نظام جمهوری اسلامی با نظام های دموکراتیک دیگر است و نمایشگر آن است که انتخابات بر اساس مسابقه برای خدمت بوده است و نه عطش قدرت. با این پیش زمینه ها به نظر می رسد یک حلقه مفقوده در سلسله توفیقات اخیر موجود است. به نظر می رسد نیاز است گروهی به تجمیع تمام طرح ها و برنامه های ارائه شده به مردم بپردازند و با تنقیح و علمی سازی آن؛ این مجموعه ارزشمند را در اختیار رییس جمهور منتخب قرار دهند. اصل این موضوع چندان بی سابقه نیست؛ به عنوان نمونه در سال 1384 از سوی نامزدهای شکست خورده شعارهایی داده شد که ریشه طرح هدفمندی یارانه هایی شد که توسط دکتر احمدی نژاد اجرا شد. اما استفاده کامل از این مهم نیازمند کاری دقیق و سازمان یافته است.از جمله انتقادات مشترک همه نامزدها به دوره قبل، کاهش سطح مشورت پذیری و گرفتاری در دایره بسته سلیقهای خاص بود و از جمله تفاهماتی که این روزها از اغلب چهره ها شنیده می شود اینکه حل مشکلات امروز کشور جز با یک همدلی و شنیدن صدای کارشناسان محقق نخواهد شد.

انتظار میرود برای افزایش کیفیت «تدبیر» این نقیصه با تجمیع نظرات رقیب از سوی تیم کارشناسی دولت یازدهم تکمیل گردد و شیرینی دیدارهای رقبا پس از انتخابات را با عبور از تعارفات به سوی تدوین نقشه راه اعتلای کشور تکمیل نماید.

https://shoma-weekly.ir/tT1A9F