ادب و هنر

تاریخ اعزام، هفت مهر ۵۸

«نفر پانزدهم» ‌عنوان مجموعه سه داستان بلند از جهانگیر خسروشاهی با موضوع دفاع مقدس است که در ۲۶۸ صفحه، شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و با قیمت یازده هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات عصر داستان منتشر شده است.
سید حسین قائمی- ماجرای جذابیت این کتاب از جلدش شروع میشود. جلدی قهوهای رنگ که تقریبا در وسط آنجایی مثل جای کارت تعبیه شده و داخل آنجای کارت یک کارت اعزام است. کارت اعزام به مناطق جنگی. شخص صاحب کارت از منطقه 10 تهران و در تاریخ هفت مهر سال ۱۳۵8 به مناطق جنگی اعزام شده است. صاحب کارت، حسام الدین کاظمی است. کسی که از شخصیتهای اصلی داستان های کتاب هم هست. بله درست خواندید، داستان های این کتاب در واقع مجموع سه داستان بلند است که هر کدام در گذشته به طور مجزا به چاپ رسیدهاند. هر سه داستان پیرامون موضوعات دفاع مقدس به خصوص مسائلی که در سالهای ابتدای انقلاب در کردستان اتفاق افتاد است، هستند. شاید تاریخی که روی کارت اعزام وجود دارد در ابتدا کمی سوال و تعجب به همراه داشته باشد، اما این توضیحات و حملههایی ابتدایی جنگ در کردستان این سئوالات را مرتفع می‌‌کند. «رویای داغ»، «صخره‌‌ها و پروانه ها» و «نفر پانزدهم» سه داستان این مجموعه هستند که هر کدام پیش از این و به طور مجزا به چاپ رسیده و منتشر شده داست؛ اما این بار عصر داستان با بازبینی و ویراست جدیدی این داستان ها را روانه بازار نشر کرده است. هر سه داستان روایتی داستانی از موضوعات دفاع مقدس به ویژه درگیرهای منطقه کردستان در ابتدای انقلاب است. نخستین داستان کتاب «رویای داغ»، درباره سه دوست دبیرستانی به نام‌‌های بشیر، نسیم و جاوید است؛ بشیر در سال های اول جنگ، شهید می شود و...

«صخره‌‌ها و پروانه ها» داستان دوم کتاب است و نویسنده در آن به مقاومت و دفاع چند تن از پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه کردستان پرداخته است. در این داستان مقاومت سخت و پاسداری از فرودگاه سنندج روایت میشود. شکسته شدن محاصره شهر از سوی نیروهای اسلام، اسارت این پاسداران و نحوه آزاد شدن آنها نیز از بخشهای دیگر این داستان است.

داستان سوم نیز مربوط به درگیری های منطقه کردستان با اشرار و ضد انقلاب است. فردی به نام حسام فرمانده عملیات نیروهای سپاه در منطقه است که پس از چندین درگیری و پیروزی همراه با تعدادی دیگر اسیر نیروهای ضد انقلاب میشود. او که حال با نام مستعار «حسن قدیمی» شناخته می‌‌شد هرگز توسط اشرار شناسایی نشد و در مبادله اسرا بین دو طرف....

«نفر پانزدهم» عنوان مجموعه سه داستان بلند از جهانگیر خسروشاهی با موضوع دفاع مقدس است که در ۲۶۸ صفحه، شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و با قیمت یازده هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات عصر داستان منتشر شده است.

خسروشاهی از ابتدای انقلاب اسلامی، به طور عمده در امور فرهنگی عمر گذرانده است. او علاوه بر نوشتن داستان و فیلمنامه در چندین جشنواره انتخاب فیلم وکتاب دفاع مقدس، مسئولیت داوری را به عهده داشته و با نشریات مختلف نیز همکاری نموده است. محوریترین مضامین آثار خسروشاهی حوادث انقلاب و مسائل و اتّفاقات مربوط به جنگ، خصوصاً در مناطق عملیاتی کردستان میباشد. از او تاکنون بیش از ۱۰ کتاب به چاپ رسیده که عناوین برخی از آنها شامل: «دوشنبهای که میآید»، «خیابان رؤیت»، «زخمدار»، «باغ باور»، «بیرون قلعه امن نیست»، و... است.

https://shoma-weekly.ir/7zW1FQ