نگاه

‌تابوهایی که ام المومنین خدیجه(س) شکست

سلام بر خدیجه. ام المؤمنین. اولین زنی که به اسلام مشرف شد. زنی که می‌تواند الگوی سعادت و موفقیت مادی و معنوی برای زنان جهان اسلام، بلکه برای همه زنان باشد او زنی با شخصیت برجسته، از خانواده‌های اصیل و شریف قریش بود.
سیده فاطمه فخر- سلام بر خدیجه. ام المؤمنین. اولین زنی که به اسلام مشرف شد. زنی که می‌تواند الگوی سعادت و موفقیت مادی و معنوی برای زنان جهان اسلام، بلکه برای همه زنان باشد او زنی با شخصیت برجسته، از خانواده‌های اصیل و شریف قریش بود.

افراد و خانواده‌اش همه از دانشمندان، روحانیان و حامیان خانه کعبه و مردمانی متفکر و علاقمند به دین حضرت ابراهیم(ع) بوده‌اند.

او صاحب روحی بزرگ و آزادگی و استقلال نفسانی بود. شخصیتی بود که هر وقت جبرئیل بر پیامبر نازل می‌شد عرض می‌کرد، سلام خدا را به خدیجه برسان و بگو خداوند قصر زیبایی در بهشت برای تو آماده کرده است.

ثروت هنگفت و مدیریت بی نظیرش او را به یک بازرگان بزرگ تبدیل نمود. با اینکه از زندگی حضرت خدیجه(س) در تاریخ موارد اندکی یاد شده، در عین حال نکات برجسته‌ای در زندگی ایشان جلب توجه می‌کند که می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای زنان و دختران امروز جهان که در بحران‌های مالی، روحی و هویتی به سر می‌برند، باشد که به برخی از آنها بشرح ذیل اشارت می‌رود.

1-همت عالی و استقلال فکری ایشان، با توجه به شرایط زمانی، مکانی و فرهنگ حاکم بر جامعه آن روز که دختران را مایه ننگ می‌دانستند و زنده به گور می‌کردند و یا به انحاء مختلف آنان را مورد اهانت قرار می‌دادند.

2-پاکدامنی و معیارهای فکری ایشان برای ازدواج، با اینکه خیلی از ثروتمندان و سرشناسان و بزرگان آن زمان خواستگار او بودند، او شیفته پاکدستی و امانت داری و چهره نورانی محمد امین بود که از مال دنیا هیچ چیز نداشت. او خود پیشنهاد ازدواج با پیامبر را داد و با این ازدواج کانون مبارک خانواده‌ای گرم و صمیمی بنا نهاده شد.

3-مدیریت درون خانه و زدودن غبار غم و رنج از چهره تابناک پیامبر(ص) در سالهای پرمشقت صدر اسلام، و پرورش فرزندی چون فاطمه زهرا(س) در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و فرهنگی که کفار بر مسلمانان تحمیل می‌نمودند.

او تمام ثروت و امکانات خود را در اختیار پیامبر(ص) قرارداد تا با صلاحدید ایشان در راه پیشرفت اسلام و مسلمین هزینه شود.

او در نخستین خانواده اسلامی و کانون فعالیت انقلاب جهانی اسلام وظایف سنگینی را عهده‌دار شد. از طرفی کدبانو و مدیر داخلی این خانه بود و از طرف دیگر همراه صدیق و یار و پشتیبان با وفای پیامبر(ص) بود. در مرتفع ساختن سختیها و مشکلات صعب پس از بعثت پیامبر(ص) شرکت فعال داشت. و پیامبر نیز به ایشان علاقه فراوان داشتند و می‌فرمودند: خدیجه(س) یکی از بهترین زنان این امت است و تا آخر عمر فراوان از ایشان به نیکی یاد می‌فرمودند.

4-مدیریت اقتصادی و استفاده مثبت از ثروت هنگفت که در اختیار داشت با توجه به اینکه در آن زمان بیشتر معاملات ربوی رایج بود، ایشان راه تجارت را پیش گرفتند، و با استخدام مردان درستکار و نظارت دقیق بر کار آنها تجارت وسیعی را ترتیب داده و عده زیادی را در این تجارت به کار و اشتغال وارد نمودند که این می‌تواند الگوی پسندیده‌ای برای فعالیت اقتصادی و کارآفرینی و اشتغال زنان در جامعه فعلی ما باشد.

https://shoma-weekly.ir/wuk8N5