نگاه

بی‌سوادی یا عمد؟

ایجاد دوقطبی‌های کاذب در جامعه برای برخاستن غبار فتنه‌ترفندی است که اصلاح‌طلبان بارها از آن بهره برده‌اند. کمااینکه در دولت اصلاحات سعی بر القای حاکمیت دوگانه برای مخفی کردن ناکارآمدی چهره های مورد حمایت خود داشتند. امروز نیز تنش و تشنج در کشور مطلوب آنها برای عبور از مشکلات خود است تا در سایه چنین فضاسازی‌هایی بتوانند بر ترکیب مجلس آینده تاثیر بگذارند

محمدمهدی اسلامی- صادق زیباکلام به تازگی طی نامهای سرگشاده به رئیس جمهور خواهان برگزاری رفراندوم برای توافق هسته ای شده است. ریشه نگاه امثال زیباکلام به ضرورت توافق هستهای را شاید بتوان در جهانبینی منفعلانه آنها و عدم خودباوری دانست. اما مواجهه با غرب از سر تسلیم، تمام دستاوردهای انقلاب اسلامی را بر باد خواهد داد.

اما این اقدام نشان دهنده ضعف دانش مدعیان نیز هست. وی که نماد دانش ورزی غرب دوستان و سالها است در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تدریس می کند؛ در نامه سرگشاده خود امری بدیهی را نادیده گرفته است. جایگاه قانونی رفراندوم در اصل 59 قانون اساسی، ذیل قوه مقننه تعریف میشود و نه قوه مجریه و بر این اساس، فقط مجلس است که میتواند برای چنین اقدام مهمی تصمیم بگیرد و به مقام معظم رهبری پیشنهاد بدهد، لذا اساس طرح چنین درخواستی از رئیس قوه مجریه یا نشان از ضعف علمی گوینده دارد یا نشان از تشنج خواهی!

ایجاد دوقطبیهای کاذب در جامعه برای برخاستن غبار فتنهترفندی است که اصلاحطلبان بارها از آن بهره بردهاند. کمااینکه در دولت اصلاحات سعی بر القای حاکمیت دوگانه برای مخفی کردن ناکارآمدی چهره های مورد حمایت خود داشتند. امروز نیز تنش و تشنج در کشور مطلوب آنها برای عبور از مشکلات خود است تا در سایه چنین فضاسازیهایی بتوانند بر ترکیب مجلس آینده تاثیر بگذارند؛ اما تجربه تاریخی نشان داده است که مردم ایران هوشیارتر از آن هستند که مقهور چنین فضاسازیهایی شوند.نقطه مقابل این اندیشه باید تلاش برای ممانعت از دوقطبی سازی باشد. یکی از اصول امام خمینی(ره)، تاکید بر وحدت ملی و مقابله با توطئههای تفرقهافکن دشمن بوده است. برای مقابله با این ترفندها ابتدا باید واقعیت های کشور را شناخت و آگاهی عمومی را از شیوه نبرد دشمن با انقلاب اسلامی افزود؛ اگر خواص و نخبگان درک دقیقی از شرایط رویارویی با استکبار نداشته باشند و ریشه منازعات جبهه استکبار با تفکر انقلاب اسلامی را در حد بهانههای هسته ای آنها تقلیل دهند، لاجرم مطالبه توافق با هر هزینهای فراگیر خواهد شد. راه جلوگیری از موفقیت خط آمریکادوست، آشکارسازی مغالطات آنها در ترسیم نقطه رویارویی ما و آمریکا است.

https://shoma-weekly.ir/rVozjl