نگاه

بی‌توجهی به توصیه امام ریشه مفاسد اقتصادی

امام راحل به دولت فرمودند که «کاری که مردم می‌توانند انجام بدهند را انجام ندهید»، ولی دولت رعایت نکرد. همواره در دولت‌های مختلف قول دادیم که درصد دخالت دولت در اقتصاد را پایین بیاوریم؛ ولی هنوز بین ۷۵ تا ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است. دولت به واحدهای دولتی کمک کند.
اسدالله عسکراولادی- اگر نتوانیم با فساد موجود مقابله کنیم، کشورمان دچار دردسرهای درازمدت میشود؛ زیرا با وجود فساد اقتصادی و رانتخواریها، اقتصاد آسیب میبیند و این موضوعات بیشتر در معاملات دولتی است. اگر معاملات دولتی را کم کنیم، ارتباط ما با فساد رابطه کمتری خواهد داشت و مصادیق آن کمتر خواهد بود. وقتی دولت، خود و فعالیتهای اقتصادی خود را کوچک و محدود کند، اقتصاد دولتی را هم آرامآرام‌‌ رها خواهیم کرد. هرچه اقتصاد دولتی عرصه کمتری از اقتصاد را اشغال کند، فساد و رانت کمتر خواهد بود؛ زیرا اقتصاد دولتی ایجادکننده رانت است البته هرچند که یک طرف رانت اقتصاد بخش غیردولتی است؛ زیرا زمانیکه بخش دولتی رانتخواه است این رانت به بخش غیردولتی منتقل میشود و اگر چنین زمینهای از ابتدا وجود نداشته باشد بیتردید رانتی ایجاد نمیشود.

امروز تنها نهادی که میتواند سهم مردم و اقتصاد را بگیرد قوه قضائیه است، زیرا مردم نمیتوانند به تنهایی وارد عمل شوند. باید تمام شرکتهای دولتی را بفروشند و حراج کنند؛ زیرا به جز ضرر دستاوردی ندارند، تمام بنگاههای دولتی را باید‌‌ رها کرد.

میدانیم که تمام فسادهای اقتصادی یک سرش دست دولت است، بانکهای دولتی باید‌‌ رها شوند، هرچه بنگاه بزرگ دولتی کوچک شود رانت در آن کمتر میشود و هرچه بزرگتر میشود رانت و فساد اقتصادی در آن بیشتر است و قوه قضائیه باید شدت عمل بیشتری نشان دهد.

تاکید بر این است که فساد باید مهار شود و دولت هم در این مسیر باید به قوه قضائیه کمک کند تا فساد اقتصادی مهار شود که برای تحقق این امر نیاز به اقدامات اساسی و زیربنایی است. پروندههایی که از سالهای گذشته در قوه قضائیه وجود دارد بیانگر فسادی است که به اعتقاد من فقط دولت را دربر نمیگیرد؛ بلکه بخشهای دیگر هم در آن سهیم هستند اما همانطور که اشاره کردم دولت رانتخواه بخش خصوصی را ترغیب به رانت میکند. امیدواریم قوه مجریه با کمک قوه قضائیه بتواند این فساد را مهار کند.

امام راحل به دولت فرمودند که «کاری که مردم میتوانند انجام بدهند را انجام ندهید»، ولی دولت رعایت نکرد. همواره در دولتهای مختلف قول دادیم که درصد دخالت دولت در اقتصاد را پایین بیاوریم؛ ولی هنوز بین ۷۵ تا ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است. دولت به واحدهای دولتی کمک کند.

نهادهای متولی برخورد با فسادهای اقتصادی باید چشمشان را بازنگه دارند و شمشیر عدالت را به کار ببندند یعنی هر زمان ثابت شد شخصی در کار فساد دخالت دارد، او را با اجرای حکم دادگاه مواجه کنند.

https://shoma-weekly.ir/tYGBqF