نگاه

به‌سوی انتخاب صحیح

انتخاب صحیح نیز از اهمیت وافری برخوردار است. این انتخاب صحیح در مورد خبرگان و در مورد مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر انتخاب صحیحی صورت نگیرد، می‌تواند برای کشور مشکلات عدیده و خطر ناکی پدیدآورده و اعمال حق حاکمیت ملت را با اختلال روبرو سازد
حمیدرضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی با طرح مباحث انتخابات هدایتهای ارزشمندی را در طی یک ماه گذشته داشتند که در آستانه انتخابات بررسی و تشریح آن برای تشخیص خط ولایت در این امر مهم ضروری و مهم است .

1- اهمیت و جایگاه انتخابات در ایران اسلامی

«انتخابات درواقع یک نفس تازه به ملّت ایران است؛ ملّت ایران یک نفس تازه ای پیدا می کند، طبیعت انتخابات این است. اینکه ملت ایران بیایند تک تک وارد میدان بشوند و رأی بدهند ... خودش یکی از آن عناصر حفظ کننده انقلاب است. حضور مردم یکی از آن عناصری است که دشمن را ناکام می کند. اینکه ما تکیه می کنیم، تأکید می کنیم، اصرار می ورزیم بر اینکه مردم همه شرکت کنند در انتخابات و من بارها این را قبلا گفته ام - حالا چندبار یادم نیست - که حتی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد اما انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند؛ این موجب میشود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیّت کامل باقی بماند - که خب بحمدالله امروز هست - این موجب می شود که ملت ایران در چشم ملتهای دیگر آبرو پیدا کند و اعتبارش بالا برود؛ در چشم دشمنانش ابّهت پیدا کند ملت ایران؛ انتخابات این است. ... شرکت در انتخابات آبروی نظام جمهوری اسلامی است، آبروی اسلام است، آبروی ملت ایران است، آبروی کشور است. این مسئله اول است.»19/10/94 مقام معظم رهبری

بنابراین:

* نفس تازه پیدا کردن ملت بخاطر شور و نشاط انتخابات

* ایفای نقش افراد در حفاظت از انقلاب اسلامی

* حضور مردم در انتخابات موجب ابهت ملت در چشم دشمنان میشود

* به اعتبار و آبروی کشور نزد ملتهای دیگر می افزاید

* موجب حفظ و تقویت نظام جمهوری اسلامی میشود

* موجب ماندگاری انقلاب اسلامی میشود

* موجب تقویت امنیت کامل کشور میشود.

از 7 آثار فوق ناشی از انتخابات دو مورد آن اثر مستقیم بر نظام اسلامی است ولی بقیه برای ایران و کشور است که ایجاب میکند هر ایرانی ولو اینکه نظام و رهبری را هم قبول ندارد برای آن 5 مورد در انتخابات شرکت کند .

2- اهمیت انتخاب صحیح

رهبر معظم انقلاب پس از تشریح دلایل اهمیت انتخابات، این نکته مهم راگوشزد میکنند که خود انتخاب صحیح نیز از اهمیت وافری برخوردار است. این انتخاب صحیح در مورد خبرگان و در مورد مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر انتخاب صحیحی صورت نگیرد، میتواند برای کشور مشکلات عدیده و خطر ناکی پدیدآورده و اعمال حق حاکمیت ملت را با اختلال روبرو سازد؛ لذا ایشان در دیدار روز 19 دیماه فرمودند:

«مسئله دوم ؛درست انتخاب کردن است. خب آراء و سلایق ممکن است مختلف باشد، عیبی ندارد اما همه سعی کنند درست انتخاب کنند... حالا دو انتخابات در پیش داریم: انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان. مجلس خیلی مهم است؛ هم از لحاظ قوانین، هم از لحاظ ریل گذاری برای حرکت دولتها - این ریل را مجلس میگذارد تا این قطار حرکت کند و به سمت هدفها برود - هم در مسائل بین المللی. ملاحظه می کنید که بحمدالله مجلس کنونی ما، در مسائل بین المللی، مواضع خیلی خوبی می گیرد؛ این خیلی برای کشور مغتنم است. این کجا و اینکه یک مجلس شورایی ما تشکیل بدهیم که در مقابل دشمنان بین المللی و جبهه متحد دشمنان، حرف آنها را بزند کجا؛ اینها خیلی با هم فرق می کند. این کجا که مجلسی داشته باشیم که چه در قضیه هسته ای و چه در قضایای گوناگون دیگر، حرف دشمن را تکرار بکند؛... مجلس خبرگان هم خیلی مهم است. مجلس خبرگان، به ظاهر - اگر به چشم ظاهری نگاه کنیم - هر سالی دو مرتبه می آیند دور هم جمع میشوند، مینشینند بحثهای سیاسی و غیرسیاسی می کنند و بعد هم متفرق می شوند؛ نباید به این چشم نگاه کرد به مجلس خبرگان. مجلس خبرگان بنا است که رهبر انتخاب کنند؛ این شوخی است؟ آن روزی که رهبر فعلی در دنیا نباشد یا رهبر نباشد، باید اینها رهبر انتخاب بکنند. چه کسی را انتخاب خواهند کرد؟

آیا کسی را انتخاب خواهند کرد که در مقابل هجمه دشمن بِایستد، به خدا توکل کند، شجاعت نشان بدهد، راه امام را ادامه بدهد؟ آیا چنین کسی را انتخاب می کنند یا کسی را انتخاب می کنند که جور دیگری است؟ این خیلی مهم است.»

نکات مهمی که در این بخش از سخنان معظم له قابل دقت است ایناست که :

* همه باید سعی کنند افراد را برای این دو مجلس درست انتخاب کنند.

* مجلس شورای اسلامی ریل گذار دولتهاست بسوی اهداف انقلاب.

* مثل مجلس فعلی باید انتخاب کرد که در مسائل بین المللی مواضع خوبی داشته باشد .

* نه مثل مجلسی که در قضیه هسته ای و دیگر قضایا حرف دشمن را تکرار کند( مجلس ششم)

* مجلس خبرگان میخواهد رهبر انتخاب کند و این بسیار مهم است .

* باید فردی را انتخاب کرد که رهبری شجاع ، متوکل به خدا، ایستاده در برابر هجمه دشمن ، و درخط و راه امام انتخاب کند.

* باید برای انتخاب این نمایندگان تحقیق کرد تا به آنها اعتماد پیدا کنید و یتوانید اصلح یا صالح را تشخیص دهید.

3-برای درست انتخاب کردن به کدام فهرست ها می شود اعتماد کرد؟

نکته بسیار مهم دیگری که رهبر معظم انقلاب در این دیدار بر آن تأکید کردند، مسئله اعتماد به فهرستهای انتخاباتی و آن هم فهرست هایی بود که از سوی متدینین و افراد قابل اعتماد و انقلابی معرفی می شود. رهبر معظم انقلاب در بیانات گذشته خود خاطرنشان ساخته بودند که یکی از وجوه حق الناس بودن انتخابات آن است که در ارائه فهرست های انتخاباتی، حق در نظر گرفته شود و افراد به راه های نادرست برای ارائه فهرست دست نزنند. در سخنرانی 19 دی ماه نیز ایشان بر این مطلب تأکید کردند که مردم به فهرست هایی اعتماد کنند که از سوی افراد متدین و انقلابی و مورد اعتماد معرفی شده است.

«خود بنده هم وقتی این فهرستها را می آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدمهای این فهرستها را نمی شناسم امّا اعتماد می کنم به آن کسانی که این ها را معرّفی کرده اند و نگاه می کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم این ها آدمهای متدیّن و مؤمن و انقلابی ای هستند، به حرفشان اعتماد می کنم و به فهرست آن ها رأی می دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمی دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی کنم ... به افرادی اعتماد بکنیم که واقعا به دین داری این ها و به تقیّد این ها اعتقاد داشته باشیم ... اگر چنان چه کسانی این جور عمل بکنند و این تحقیق را بکنند، کار خودشان را انجام داده اند؛ خدای متعال ثواب خواهد داد، ولو اینکه در یک مورد، اشتباه هم اتّفاق بیفتد.»مقام معظم رهبری 19/10/94

بر اساس این رهنمود، نحوه درست انتخاب کردن از طریق اعتماد به لیستهای قابل اعتماد را معظم له مشخص فرمودند :

* ارائه دهندگان لیست حق الناس را درمعرفی افراد شایسته رعایت کنند

* صاحبان لیست باید به انقلاب، دین و استقلال کشوراهمیت بدهند

* لیست دهندگان ، متدین و مومن و انقلابی و در خط امام و رهبری وقابل اعتماد باشند

در چنین صورتی انتخاب ما درست خواهد بود انشاءالله .

https://shoma-weekly.ir/YBB2bu