ادب و هنر

به رنگ آسمان...

ویژگی­‌های خانواده متعادل، بایسته‌های خانواده از دیدگاه قرآن و شادکامی و نشاط در زندگی از محورهای مهم این کتاب است. کتاب استاد میرباقری، شامل هشت فصل می‌باشد که عنوان این فصل­ها عبارت است از‌‌: خانواده قرآنی، مسئولیت‌­پذیری در خانواده، محبت، تفاهم، حسن خلق، حیا، غیرت و معاشرت.
نویسنده‌‌: سید حسین طباطبایی- کتاب به رنگ آسمان... بایستههای خانواده از دیدگاه قرآن را در خود جای داده است. قطع کتاب خشتی و نویسنده آن استاد سید محسن میرباقری است. به رنگ آسمان، در عرصه آموزش خانواده، مجموعه­ای است متفاوت که تلاش برای ارتباط با مخاطب از ارکان ساختاری­اش بوده است. نگاه عالمانه، دقیق و کاربردی‌‌؛ همراه با برداشت­هایی زیبا از آیات و روایات برای زندگی امروز ما آن چیزی است که مخاطب را در این کتاب به خود فرا می­خواند. همراهی محتوای کتاب با جذابیت­های هنری اثرگذاری آن را دوچندان کرده است. ویژگی­های خانواده متعادل، بایستههای خانواده از دیدگاه قرآن و شادکامی و نشاط در زندگی از محورهای مهم این کتاب است. کتاب استاد میرباقری، شامل هشت فصل میباشد که عنوان این فصل­ها عبارت است از‌‌: خانواده قرآنی، مسئولیت­پذیری در خانواده، محبت، تفاهم، حسن خلق، حیا، غیرت و معاشرت.

در فصل سوم این کتاب که با عنوان «محبت» میباشد، آمده است‌‌:

عوامل افزایش محبت‌‌:

یکی دیگر از شاخصههای مهم خانواده قرآنی وجود محبت در کانون خانواده است. در مرحله اول این محبت را خداوند ایجاد می­نماید‌‌: «وَجَعلَ بَینَکم مَوَدَّهَ وَ رَحمَهً».

ایجاد محبت میان زن و شوهر امری الهی است. مانند محبت مادر نسبت به فرزندش که نعمتی خدادادی است. همانطور که قلب مادر کانون محبت است، قلب پدر نیز مرکز مهر و عطوفت است.

درمرحله بعد میان والدین و فرزندان­شان ایجاد محبت میشود و بعد هم در بین فرزندان، وظیفه همه اعضای خانواده حفظ و نگهداری از این هدیه الهی است.

یکی از عوامل مؤثر برای حفظ و افزایش محبت در کانون بیان و ابراز محبت است. باید توجه داشت ابراز محبت نه تنها از شخصیت فرد نمی­کاهد بلکه باعث افزایش محبوبیت او می­شود. سه عامل دیگر نیز در حدیث زیر بیان گردیده است.

حضرت علی علیه­السلام فرمودند‌‌: «ثَلاثُ یوجِبنَ اَلمَحَبَّهَ: حُسنُ الخُلقِ وَ حُسنُ الرِّفقِ وَ التَّواضُعُ»

سه چیز باعث ایجاد محبت می­شود‌‌: حسن خلق، حسن رفتار و تواضع.

اول چیزی که باعث محبت میشود حسن خلق است. بهطور طبیعی همه مردم افراد خوشخلق را دوست دارند. در برخی از خانوادهها دیده میشود که پدر با این­که شخصیتی اجتماعی دارد، به علت برخوردهای سرد و عاری از محبت در خانواده جایی ندارد.

https://shoma-weekly.ir/sY6C5P