نگاه

به خانه فاطمه (س) برگردیم

فاطمه زهرا (س) اسوه حسنه و الگوی ارزنده‌ای است که نه تنها زنان بلکه مرد و زن می‌توانند از زندگی کوتاه و پربرکت و انسان‌ساز او درس زندگی بگیرند. عفت او، بزرگی او، عبادات او، مناجات او، مبارزات او، ولایتمداری او، خانه‌داری او، همسرداری او، فرزندداری او، صبر و استقامت او، سیاستمداری او، انسان‌سازی او و پدرنوازی او می‌تواند بهترین درس و راهنما و راهگشا برای امت باشد.
فضلالله فرخ- خداوند متعال طبق سوره کوثر بزرگترین هدیه آسمانی را به بزرگترین و گرامیترین و شریفترین بنده خویش محمدمصطفی (ص) عطا فرمود. عطای کوثر، عطای خیرکثیر (انا اعطیناک الکوثر). خداوند متعال به پیامبرش خیر کثیر بخشید، خیر کثیری که تمامی خیرات و برکات و خوبیها از دامن او سرچشمه گرفته. امامت و ولایت از دامن او سربرآورده، عاشوراها و حوزههای علوم ناب اسلامی و انقلابها و نهضتهای خدایی از خانه او و دامان او یعنی فاطمه(س) ظهور و بروز یافته و امروز حجت حق و قائم عالم امکان فرزند او است. کوثری که پیامبر عظیمالشأن اسلام مأمور اکرام و اعظام و احترام اوست.

بانویی که رضایت او رضای خداست و غضب او غضب خداوند است. بانویی که سیده زنان عالم از ابتدا تا قیامت است. قصد این حقیر وصف و مدح آن بانوی بزرگ نیست زیرا زبان از وصف او الکن و عقل از درک او قاصر است. آری وصف او در اوراق خاکیان نمیگنجد. در پیالهای کوچک کهکشان نمیگنجد... بلکه کتاب. فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم. زبان الکن و عقل ناقص و قلم ناتوان، اما اصل سخن این است که خداوند بزرگ این کوثر بزرگ و این نعمت عظیم را به پیامبرش بخشید و پیامبر این ودیعه آسمانی را در اختیار امت نهاد تا از این اسوه عظیم و این الگوی بزرگ برای دنیا و آخرت خویش استفاده نمایند و متأسفانه عدهای از امت کفران نعمت نموده و به این ودیعه آسمانی جفا کردند و ناجوانمردانه و با ناسپاسی عمیق او را آزردند. اما ما هم امروز به خود جفا کردیم که از این نعمت بزرگ الهی استفاده نبردیم و این اسوه بزرگ را در زندگی خویش الگو قرار ندادیم. درست است که ارادتمند و ریزهخوار خوان او هستیم ولی آیا فرهنگ زندگی ما چه مقدار با فرهنگ زندگی آن بانوی بزرگ شباهت دارد؟

فاطمه زهرا (س) اسوه حسنه و الگوی ارزندهای است که نه تنها زنان بلکه مرد و زن میتوانند از زندگی کوتاه و پربرکت و انسانساز او درس زندگی بگیرند. عفت او، بزرگی او، عبادات او، مناجات او، مبارزات او، ولایتمداری او، خانهداری او، همسرداری او، فرزندداری او، صبر و استقامت او، سیاستمداری او، انسانسازی او و پدرنوازی او میتواند بهترین درس و راهنما و راهگشا برای امت باشد.

وجود و رفتار او، مقام و مرتبه زن را نمایان ساخت و ارزش والای زن را به نمایش گذاشت و عفاف و حجاب و پاکدامنی زن را به جامعه زنان عرضه نمود. ای کاش ما هم از این کوثر عظیم و این اقیانوس بیکران بهتر استفاده میکردیم و با پیروی عملی از او سعادت دنیا و آخرت را به دست میآوردیم. اما هزاران افسوس که وضع فرهنگی و زندگی اکثریت ما به فرهنگ غرب شبیهتر است و وضع حجاب و عفاف و پوشش عدهای از زنان و حتی مردان ما تحتتأثیر فرهنگ غرب قرار گرفته است. امروز اروپا و غرب مانند زمان جاهلیت ارزش زنان را از بین برده و از زن در موارد مختلف استفاده ابزاری مینمایند و عفت و حیا و ارزش و زیبایی زنان را به رایگان به حراج گذاشتهاند و ما هم به آنها نزدیک میشویم و حریم خانه و خانواده را ضعیف و ناتوان و زمینه را برای طلاق و جدایی و متلاشی شدن خانواده فراهم ساختیم. چنانکه امروز در غرب تشکیل خانواده ارزش خود را از دست داده و روبه فلاکت و تباهی میرود. به امید اینکه به خانه فاطمه (س) برگردیم. انشاءالله.

 

https://shoma-weekly.ir/Hs3Sjq