ادب و هنر

به‌بهانه‌ برگزاری دومین دوره جشنواره جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی

امسال با همزمان با برگزاری سی‌و یکمین جشنواره فیلم فجر، دومین دوره جشنواره جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.
سال گذشته، جمعی از اساتید و نخبگان جبهۀ فکری انقلاب اسلامی، اولین دوره جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسامی را در سیامین جشنواره بینالمللی فیلم فجر برگزار کردند که بازخوردهایی هم در فضای سینمایی کشور به همراه داشت. این حرکت مردمی و خودجوش، امسال دوباره کلید خورد. علت ادامه این جشنواره را میتوان، ناشی از دو دغدغه مهم دانست. سیسال است که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی، جشنوارهای سینمایی، به نام فیلم فجر، در ایامالله دهۀ فجر برگزار میگردد. در این جشنواره، کارنامۀ یکساله سینمای کشور، بررسی و ارزیابی میشود.

اما این ارزیابیها، همیشه کاملاً تکنیکی و فرمی بودهاست. جوایزی هم که در این جشنواره اهدا میشد همه از جنس قالب و تکنیک فیلمسازی بوده است. بازیگری برتر، فیلمبرداری خوب، گریم عالی، کارگردانی شایستهتر، تدوین، نور و صدا. در این جشنواره کسی کاری به پیام و محتوای متعالی نداشت؛ به اینکه تا چه حد به مسائل اولویتدار انقلاب اسلامی بها داده و چه اندازه همراستا با رویکرد انقلاب است.

به عبارت دیگر، در این جشنواره کافی است که فیلم از نظر ساختار و تکنیک فیلمسازی در حد استانداردهای قابل قبولی باشد و دیگر مهم نیست که این فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی باشد یا «آژانس شیشهای» حاتمیکیا...!  

لذا حرکت جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی، با رویکردی متفاوت، به منظور اصلاح این روند، وارد فضای سینمایی کشور شد.

 هدف این حرکت، افزودن ملاک مهم موضوع و محتوا به سایر ملاکهای فیلمسازی خوب است. لُبّ کلامِ جایزۀ سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی، این است که فیلم خوب فیلمی است که علاوه بر دارا بودن استانداردهای فنی و فرمیک، از مسئلهشناسی خوبی نیز برخوردار باشد و سعی در مطرح ساختن مسائل اولویتدار انقلاب اسلامی، با رویکرد گفتمانی داشته باشد. همینطوریک کارگردان خوب، بایستی نسبت به پیامهای آشکار و پنهان فیلماش آگاه و در مدیریت آنها تسلط کافی داشته باشد.

 علاوه بر همه اینها، این حرکت، یک پیام هم خطاب به مسئولان و دست اندرکاران عرصه سینمایی داشت و آن هم اینکه در جشنوارهای که به نام انقلاب و در ایام پیروزی انقلاب و ذیل مدیریت نظام، در حال برگزاری است، میبایست شاخصها و استانداردهای ارزیابی فیلمها نیز کمی رنگ و بوی انقلاب داشته باشد...

دغدغۀ مهم دوم: یکی از آسیبهای موجود در عرصه فکری و فرهنگی کشور، این است که حجم عظیم و قابل ملاحظهای از تولیدات فکری و نظری اهل اندیشه، در فضایی انتزاعی و فارغ از عینیات میدان عمل فرهنگی جامعه صورت میگیرد و از طرف دیگر، طیف وسیعی از فعالیتهای فرهنگی کشور، بدون اتکا به یک پشتوانه علمی و نظری محکم، تولید و اجرا میگردند.

اندیشمند اهل فکر در خلوت و گوشۀ کتابخانۀ خود، مشغول نظریهپردازی است و فعال فرهنگی نیز در میدان عمل خود، درگیر مسائل عینی و اجرایی خود است و این دو گویی با هم هیچ نسبتی ندارند.

 لذا بهانۀ دیگری که باعث شد این حرکت بدیع شکل بگیرد، فاصله میان عرصۀ فکر و نظر با عرصۀ هنر و عمل بود که جایزۀ گفتمان انقلاب اسلامی تلاش کرد تا با ایجاد یک گفتمان اصیل در میان اساتید و نخبگان جبهۀ فکری انقلاب اسلامی، پیوندی میان آنان که شاید تا قبل از آن توجه و اهتمام کافی به عرصه و میدان نبرد فرهنگی و علی‌‌الخصوص عرصۀ سینما نداشتند، با عرصۀ سینما و عمل فرهنگی ایجاد نماید.

 جایزۀ گفتمان انقلاب تلاش کرد و موفق شد تا با ایجاد این گفتمان، حدود 300 نفر از اساتید و نخبگان تراز اول جبهه فکری انقلاب اسلامی را با خود همراه سازد و آنان را درگیر مهمترین اتفاق فضای سینمایی کشور نماید.

این اتفاق مبارک، باعث شد که خیلی از اساتید و نخبگان فکری با مسائل جدیدتری مواجه شوند و دنیای دیگری از پرسشها و دغدغههای ذهنی، پیشروی آنان باز شود و نیز باعث شد زوایه دید نسبتاً عمیقی در فعالان فرهنگی و سینماگران جبهۀ فکری انقلاب اسلامی ایجاد گردد که همۀ اینها از نتایج و برکات پیوند میان فکر و عمل بود.

 امسال با همزمان با برگزاری سیو یکمین جشنواره فیلم فجر، دومین دوره جشنواره جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میشود.

https://shoma-weekly.ir/ryaI26