ادب و هنر

به بالای درخت

«درختِ به» با بهایی اندک، تجربه‌هایی تقدیم‌تان می‌کند. با هر روایتِ ساده‌اش، با هر قصه دور از پیچیدگی‌اش به لایه‌ای از هزارتوی در هم پیچیده زندگی سرک بکشید و جای آدم‌هایی بنشینید که دور از شما، هم‌زمان یا پیش از شما به بازی زندگی تن داده‌اند.
هر کتاب باید چیزی به مخاطبش ببخشد. «درختِ به» با بهایی اندک، تجربههایی تقدیمتان میکند. با هر روایت سادهاش، با هر قصه دور از پیچیدگیاش به لایهای از هزارتوی در هم پیچیده زندگی سرک بکشید و جای آدمهایی بنشینید که دور از شما، همزمان یا پیش از شما به بازی زندگی تن دادهاند.

مجموعه داستان کوتاه «درخت به» اثر حسامالدین مطهری منتشر شد. درخت به مجموعهای از بیست داستان کوتاه است که توسط انتشارات آرما منتشر شده است.

داستانهای این مجموعه درونمایهای روانی و انسانی دارند و بیش از آنکه مقهور تکنیک باشند، با عواطف و روابطِ ساده یا پیچیده انسانی به پیش میروند. خانواده از جمله درونمایههایی است که مطهری در این اثر بیشتر به آن توجه داشته است. همینطور درگیری مذهبی و کشمکشِ میان مذهب و بیمذهبی از دیگر درونمایههای داستانهای مجموعه «درختِ به» است.

حسامالدین مطهری که پیشتر از او رمان کلت ۴۵ منتشر شده بود، در توضیح انتشار آخرین اثرش در وبلاگ کاغذ استنسیل نوشته است:مجموعه داستانی که در نیمه سالِ ۱۳۹۳ آماده شد و منتظرِ اعلامِ رأی ممیزانِ وزارتِ ارشاد ماند، بالأخره چند روز مانده به پایانِ سال منتشر شد.

درختِ به که بنا بود حدود بیست و چهار داستان داشته باشد، حالا بیست داستان دارد چون ممیزان برخی داستانها را «نامناسب» تشخیص دادهاند. در داستانهای این مجموعه نه حرفهای پیچیده زدهام، نه حرفهایم را پیچیده زدهام. روایتهایی ساده از زندگی ارائه کردهام. نه مشتاقِ خوشامدِ منتقدان و همقطارانم، نه دوستدارِ کف زدنِ شیفتگانِ تکنیک و اداهای پستمدرن.

در پشتِ جلدِ کتاب همچین چیزی نوشتهام:

«نه. گواهی میدهم که در این کتاب هیچ پایانِ شگفتآوری غافلگیرتان نخواهد کرد و قرار نیست جذبه عاشقانهای شورانگیز جانتان را به تکاپو بیندازد. هر قدر هم بگذرد، زندگی باز غریبترین بازی جهانِ هستیست؛ حتی اگر میلیاردها نفر تاکنون بخشی از آن را تجربه کرده باشند. پس هنوز میتوان از آن حرف زد. زندگیای که گاه نسیمی عاشقپرور در آن میوزد و گاه مرگی نابهنگام گردِ غم بر سرِ بازیگرانش مینشاند. «درختِ به» روایتی از زندگی بخشی از مردم است؛ مردمی که درکشان کردهام و با آنها زیستهام.

هر کتاب باید چیزی به مخاطبش ببخشد. «درختِ به» با بهایی اندک، تجربههایی تقدیمتان میکند. با هر روایتِ سادهاش، با هر قصه دور از پیچیدگیاش به لایهای از هزارتوی در هم پیچیده زندگی سرک بکشید و جای آدمهایی بنشینید که دور از شما، همزمان یا پیش از شما به بازی زندگی تن دادهاند.

داستانها چگالی زندگی را بیشتر میکنند. امیدوارم که داستانهای درختِ به، اینچنین باشند.»

داستانهای «درختِ به» بین سالهای میانی دهه ۸۰ تا سالهای ابتدایی دهه ۹۰ هجری خورشیدی نوشته شدهاند. این کتاب با ویراستاری فهیمه شانه، طرح جلد مجتبی مجلسی و در ۱۰۰۰ نسخه از سوی نشر آرما منتشر شده است. «درختِ به» ۱۳۶ صفحه دارد و ناشر آن را ۷۵۰۰ تومان قیمتگذاری کرده است. به گمانم با پایانِ تعطیلات بتوانید آن را در کتابفروشیها بیابید.

https://shoma-weekly.ir/I6cMCK