نگاه

بهشت جهنمی!

توجه به واقعیت‌های اقتصادی و پیش بینی الزامات مورد نیاز و پرهیز از برخورد شعاری تنها راهکار اجرایی شدن الگوی اقتصاد مقاومتی است. متاسفانه تاکنون بی توجهی به این الزمات موجب شده است سیاست هایی نظیر اصل 44، یا مبارزه با فساد در کشور توفیق چندانی نداشته باشد.
یحیی آل اسحاق- تحولات و دوران پس از مذاکره باید مدیریت شود تا تاثیر مثبت داشته و در مسیر رشد و توسعه و تعالی بخش خصوصی باشد. البته این منوط به این است که شرایط پس از مذاکره از همین امروز، پیش بینی و مدیریت شود اگر شرایط مدیریت نشود ممکن است بر خلاف تصورات ضربه جدی به بخش تولید وارد شود .

امروز بعد از گذشت 35 سال از تحریمهای ظالمانه اقتصاد ایران به این شرایط تحریمی عادت کرده است؛ هیچگاه اثر این تحریم ها از 30 درصد فراتر نرفته است ضمن اینکه در همین شرایط تحریم ما شاهد شکوفایی استعدادها در بسیاری از زمینه ها بوده و هستیم.

لذا در این شرایط با اصلاح نگرش به اقتصاد و اتخاذ سیاست‌‌ های واقع بینانه برمبنای الگوی ایرانی اسلامی می توان مشکلات را پشت سر گذاشت.

در شرایط کنونی مناسبترین الگویی که با اتکای به تجارب سال های گذشته برای اقتصاد ایران طراحی شده الگوی اقتصاد مقاومتی است هرچند که برخی مواقع با این الگوی راهبردی به صورت شعاری برخورد شده است.

توجه به واقعیتهای اقتصادی و پیش بینی الزامات مورد نیاز و پرهیز از برخورد شعاری تنها راهکار اجرایی شدن الگوی اقتصاد مقاومتی است. متاسفانه تاکنون بی توجهی به این الزمات موجب شده است سیاست هایی نظیر اصل 44، یا مبارزه با فساد در کشور توفیق چندانی نداشته باشد.

توسعه درون زا و برون نگری دو بال پرواز اقتصاد ایران است و برنامهریزان و مدیران اقتصادی کشور باید با اتکای به تولیدات داخلی و با نگاه صادراتی اقتصاد کشور را سامان دهند و این ضرورتی اجتناب ناپذیر است. باید بخش تولید تقویت شود و تولیدات با دید صادرات محور دنبال شود.

عدم توجه به بخش تولید یا ایجاد رفاه برای حوزه مصرف آثار منفی خواهد گذاشت. ایران نباید بهشت کالاهای وارداتی شود، اگر بیشترین ذهنیت به سمت واردات و مصرف منابع - که در اختیار قرار خواهد گرفت- سوق داده شود، با تبعات بسیار منفی مواجه خواهیم شد. نباید اجازه دهیم که ایران به کشوری مصرف کننده تبدیل شود.


https://shoma-weekly.ir/NG1gSY