نگاه

بهشتی چگونه یک ملت بود

چرا شهید بهشتی از سوی امام امت یک ملت نام گرفت و فرمود: «بهشتی یک ملت بود برای ملت ما»؟ زیرا در فرهنگ اسلام و قرآن حضرت ابراهیم (علیه السلام) به چنین لقبی ستوده شده است.
علیرضا اسلامی- چرا شهید بهشتی از سوی امام امت یک ملت نام گرفت و فرمود: «بهشتی یک ملت بود برای ملت ما»؟ زیرا در فرهنگ اسلام و قرآن حضرت ابراهیم (علیه السلام) به چنین لقبی ستوده شده است.

« إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّهً قَانِتًا لِلّهِ وَلَمْ یَکُ مِنَ الْمُشْرِکِینَ شَاکِرًا لِّأَنْعُمِهِ وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ وَآتَیْنَاهُ فِی الْدُّنْیَا حَسَنَهً وَإِنَّهُ فِی الآخِرَهِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ» زیرا او قیام لله داشت، مخلص و بدور از شرک بود، شاکر نعمتهای الهی و به راه مستقیم هدایت شده بود و این سنت الهی جاری است (کذلک تجزی المحسنین)

1- بهشتی نیز ابراهیم وار علیه شرک و معبودها در دوران طاغوت و پهلوی قیام نمود (وَ إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ إِنَِّی بَرَاءٌ مِمَّا تُشْرِکُونَ‌) و با تشکلهای اسلامی ارتباط داشت و عضو شورای روحانیت موتلفه اسلامی بود و ندای (انی لا أُحِبُّ الآفِلِینَ) سرداد.

2- وی نیز مانند ابراهیم (انی ذاهب الی ربی سیدین) گفت و با هجرت به آلمان و استقرار در مسجد هامبورگ به جذب جوانان مسلمان پرداخت و آنها را متحد و متشکل نمود.

3- با تشکل اهل ایمان در ایران مانند رجایی‌ها و آموزش آنان و حتی دانش‌آموزان با تدوین کتب درسی عقاید اسلامی را در آنها بارور نمود تا برای قیام آماده شود (اِنّی وَجَّهتُ وَجهِی لِلَّذی فَطَرَ السّمواتَ وَ الاَرضَ حَنیفاً وَ ما أنا مِنَ المُشرِکین)

4- از مدیران اصلی نهضت امام تا پیروزی انقلاب بود و سپس با تاسیس جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی در تشکل و ساماندهی روحانیت و اهل ایمان و تربیت نیروی انسانی برای اداره نظام تلاش نمود.

5- با اداره دستگاه قضائی و تثبیت و تعمیق قضای اسلامی علیرغم نظر منحرفین و جبهه ملی و هیاهوی آنها در خصوص لایحه قصاص ایستادگی نمود.

6- با محاجه و استدلال منطقی در مقابل مخالفین و منحرفین نظام اسلامی ایستاد و در مناظرات با گروهکها در صدا و سیما منطق روشن و شفاف و فطری اسلام را به نمایش گذارد و با (فسئلو هم ان کانوا ینطقون) آنها را به بهت و حیرت فرو برد (فَبُهِتَ الَّذِی کَفَرَ)

7- وی در مواجهه با بنی صدر و منافقین و سایر گروهها از حد اعتدال خارج نشده و با رعایت اخلاق اسلامی برای آنها طلب آمرزش نمود (قال سلام علیک سأستغفر لک ربی إنه کان بی حفیفا) و مصداق آیه (الذین امنوا و لم یلبوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم المهتدون) بود.

8- آن شهید به مصداق آیه (واذکرعبادنا ابراهیم واسحاق ویعقوب اولی الایدی والابصار) صاحب اقتدار و بصیرت بود.

9- وی به مصداق آیه (أَمْ یَحْسُدُونَ النّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکًا عَظیمًا) مورد حسادت بدخواهان قرار گرفت.

10- همو در مواجه با دشمنان خارجی به ویژه آمریکای جهانخوار لحظه‌ای درنگ ننمود و پس از اشغال لانه جاسوسی از آن حمایت نمود و جمله معروف را فرمود «ای آمریکا از دست ملت ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر» تا استکبار جهانی به عوامل داخلیش مانند منافقین فرمان (قالوا اقتلوه اوحرقوه) و آتش زدن داد لاکن آتش کینه آنان موجب خسارت بیشترشان شد(و فارادو به کیدا فجعلنا هم‌الاخسرین)

11- وی به مصداق آیه (إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ) مطیع مولایش بود چه در مدیریت راهپیمایی‌ها و تظاهرات و اعتصابات علیه رژیم شاه و چه در مدیریت شورای انقلاب و تدوین قانون اساسی نظام اسلامی و چه درسکوت به امر امام برای حفظ وحدت ملی و نهایتاً با خون خویش و یارانش تفکر منافقین و سلفی های داخلی را افشا و چهره کریه و خونخوار و فریبکار آنان را برای ملت ایران روشن نمود و چه نعمت‌ بزرگی برای اسلام و نظام اسلامی بود.

خداوند هم به او پاداش داد (وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیًّا) و نام او را پرآوازه نمود و دلهای مردم را هوایی آنها و قتلگاهشان نمود(فاجعل أفئده من الناس تهوی إلیهم)

12- آری این شهدا به مصداق آیه (وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ) نه تنها اعمالشان گم نشده بلکه (سیهدیهم و یصلح بالهم) خدا آنها را هدایت کرده و خاطرشان را اصلاح و آرام می‌نماید و بهشت را به آنان می‌نمایاند (و یدخلهم الجنه عرفهالهم) و مگر نشنیدید که شهید بهشتی در لحظه آخر فرمود «بچه‌ها بوی بهشت می‌آید شما هم متوجه می‌شوید؟»

ما نیز مکلفیم ابراهیم‌وار ولو تنهای تنها باشیم بخاطر خدا درمقابل دشمنان خدا و خلق خدا بیایستیم و از هیچ چیز نترسیم و باکی به خود راه ندهیم.


https://shoma-weekly.ir/ZC0z77