نگاه

بسوی انتخابات درست ( قسمت دوم )

آن کسی که اسلام را نمی پسندد و مقرّرات اسلامی را قبول نمی کند و برای خاطر دل بیگانگان و خوشامد دیگران، به انقلاب و ارزشهای انقلابی اهانت می کند و یا به خاطر ترس از دیگران، به جای این که به ملت گرایش نشان دهد، به دشمن گرایش نشان می دهد و آن کسی که تقوای لازم را ندارد و اهل معنویّات نیست و اهل دنیاست و فقط برای نام و نشان و استفاده ی شخصی، این مسؤولیت را می خواهد، او لایق و شایسته ی این کار نیست.
به چه کسی رأی بدهیم و به چه کسی رأی ندهیم

انتخابات در طول انقلاب اسلامی به عنوان مظهر و تجلی مشارکت سیاسی مردم در صحنه به یک حق تبدیل شد و تأثیر شگرفی در زندگی مردم و سرنوشت انقلاب و نوع برخورد دشمنان بجای گذاشته است .

با استناد به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند: مجلس شورای اسلامی «مرکز همه قانونها و قدرت ها است» و «مجلس شورای اسلامی، حساس‌‌‌‌‌‌ترین بعدی است که نظام اسلامی ایران از آن به سمت هدفهای خود عبور می کند »

و مقام معظم رهبری فرمودند: همه سعی کنند درست انتخاب کنند. مجلس خیلی مهم است هم از لحاظ قوانین هم از لحاظ ریل گذاری برای حرکت دولتها . 19/10 /94

اهمیت و قداست و نقش مجلس را می توان تشخیص داد .

با این توصیف کوتاه ، انتخاب یک نماینده اصلح از وظایف رأی دهندگانی است که براساس شناخت، تحقیق و مشورت می تواند در توسعه کشور وحفظ انسجام درونیو ماندگاری انقلاب اسلامی نقش حیاتی داشته باشد . بر این اساس یک کاندیدای اصلح بر اساس رهنمود ها ی امام و رهبری باید ویژگیهای زیر را داشته باشد.

1- پایبندی به اسلام, عدالت, منافع ملی ومرز‌‌‌‌‌‌بندی داشتن بادشمن

ایشان در بیان ویژگی های نماینده اصلح نیز آورده‌‌‌‌‌‌اند:« ...پایبندى او به اسلام باشد، پایبندى او به عدالت باشد، پایبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. .......بعضى، از دشمن رودربایستى دارند؛ بعضى، ملاحظه ‏ دشمن را مى‏کنند. ملاحظه ‏ ملت را باید کرد، ملاحظه‏ خدا را باید کرد، نه ملاحظه‏ دشمن را. دشمن، دشمن است؛ هرچه ملاحظه کنى، هرچه عقب بنشینى، او جلو مى‏آید. اگر خاکریز شما در مقابل دشمن خاکریز مستحکمى نباشد، او نفوذ مى‏کند. آن کسانى که مرزشان با دشمن و دست‏‌‌‌‌‌‌نشاندگان دشمن مرز کم‏رنگى است، اینها براى ورود به مجلس اصلح نیستند. کسانى باید باشند که مرز روشنى با دشمن داشته باشند.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم - 22/12/86 )

2-شورای نگهبان صالح را معرفی می‌‌‌‌‌‌کند شما اصلح را برگزینید

«آن کسانى که به وسیله ‏ شوراى نگهبان صلاحیت آنها اعلام مى‏شود، معنایش این است که این از حد اقل صلاحیت مورد نیاز برخوردار است. در بین این کسانى که اعلام مى‏شوند، افرادى هستند با صلاحیت هاى بالاتر، افرادى هستند در سطح پایین ‏تر. هنر ملت ایران و مردم شهرها و حوزه هاى انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب کنند؛ بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دین‏دارى و آمادگى براى حضور در میدانهاى انقلاب؛ دردشناس ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب کنند » ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم یزد- 12/10/86

3-دربرابر دشمنان تسلیم نشوند

«مقام معظم رهبری علاوه بر ذکر ویژگی های فرد اصلح، در جایی نیز مردم را از انتخاب برخی از افراد نهی و به بیان ویژگی های این افراد پرداختند.ایشان در این خصوص فرمودند: « ملت ایران در انتخابهاى خود توجه کند؛ کسانى با رأى ملت سر کار نیایند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسلیم بالا ببرند و آبروى ملت ایران را ببرند. کسانى سر کار نیایند که بخواهند با تملقگویى به غرب، به دولتهاى غربى، به دولتهاى زورگو و مستکبر، به خیال خودشان بخواهند براى خودشان موقعیتى در سطح بینالمللى دست و پا کنند. اینها براى ملت ایران ارزشى ندارد. کسانى سر کار نیایند که دشمنان ملت ایران طمع بورزند که به وسیله آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند، مردم را از دینشان، از اصولشان، از ارزشهاى انقلابىشان دور کنند. ملت باید آگاه باشد. اگر کسانى بر سر کار بیایند که در مراکز گوناگون سیاسى یا اقتصادى به جاى اینکه به فکر ادامه راه امام و ارزشها و اصول ترسیم شده به وسیله امام باشند، به فکر به دست آوردن دل فلان قدرت غربى و فلان مستکبر بینالمللى باشند، براى ملت ایران مصیبت خواهد بود. این آگاهى براى ملت لازم است.» (بیانات مقام معظم رهبر در دیدار مردم بیجار- 28/2/88)

4- پایبندی به نظام اسلامی و قانون اساسی

هر کس که به این نظام معتقد و پایبند است، میتواند وارد میدان انتخابات شود. کسانی که این نظام و قانون اساسی را قبول ندارند، آمدنشان به مجلس خطاست و خودشان هم بایستی بدانند که از نظر این ملت آمدن آنها به مجلس خطاست.

معلوم است کسانی که این قانون اساسی و این ملت و کار ها و شعار ها و راه و اهدافش را قبول ندارند، نباید به مجلس بیایند؛ اما آن کسانی که نظام، اسلام، قانون اساسی و امام را قبول دارند، باید به میدان رقابت بیایند؛ منتها رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآمیز. کسی که می آید به مجلس، باید با تقوا باشد. اوّلین شرط تقواست: «انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم». دیگر این که باید طرفدار محرومین باشد؛ بداند که در کشور محرومیت هست و سعی و همّت او باشد که رفع محرومیت کند. باید ضدّ فساد هم باشد و با فساد مالی و اقتصادی به شدّت و به جد، از بُن دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه کند. البته توانمند، با اخلاص و عالِم هم باشد. صلاحیت بر اساس این مسائل است.

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم در آستانه سالروز قیام ۱۹ دی 18/10/1382

5- شجاع ترین، مؤمن ترین و انقلابی ترین باشد

آن کسی که به عنوان وکیل این ملتِ انقلابی و مؤمن و شجاع به مجلس می رود، باید انقلابی و مؤمن و شجاع باشد. اگر نگوییم شجاع ترین و مؤمن ترین و انقلابی ترین؛ لااقل در سطح این توده ی عظیم مردم که این گونه از خود درخشش نشان می دهند، باشد.

آن کسی که اسلام را نمی پسندد و مقرّرات اسلامی را قبول نمی کند و برای خاطر دل بیگانگان و خوشامد دیگران، به انقلاب و ارزشهای انقلابی اهانت می کند و یا به خاطر ترس از دیگران، به جای این که به ملت گرایش نشان دهد، به دشمن گرایش نشان می دهد و آن کسی که تقوای لازم را ندارد و اهل معنویّات نیست و اهل دنیاست و فقط برای نام و نشان و استفاده ی شخصی، این مسؤولیت را می خواهد، او لایق و شایسته ی این کار نیست.

دنبال آدمهای مؤمن و شجاع و انقلابی و کسانی که بتوانند قدرت این ملت را - که در سایه ی ارزشهای انقلابی است - حفظ کنند، باشید. کسانی که وقتی قوانینی می گذارند و موضعی می گیرند و نطقی می کنند، همه در این جهت باشد. این طور آدمی، شایسته ی آن است که به عنوان وکیل این ملت، به مجلس شورای اسلامی برود؛ آن کسی که بفهمد امام چه می گفت، چه می خواست و چرا می خروشید.

وکیل آینده ی مجلس، باید دنبال راه امام و در خطّ او باشد.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز عید فطر 01/12/1374

https://shoma-weekly.ir/xLafeM