نگاه

بسته دولت نیازمند شنیدن صدای منتقدان

پذیرش رکود و تورم از سوی دولت بسیار مفید و تاثیرگذار است، باید آمادگی در راستای پذیرش پیشنهادات بخش خصوصی درباره بسته پیشنهادی در دولت وجود داشته باشد تا تاثیر این بسته در اقتصاد بیش از پیش مشهود شود.
علاء میرمحمد صادقی- پذیرش رکود و تورم از سوی دولت بسیار مفید و تاثیرگذار است، باید آمادگی در راستای پذیرش پیشنهادات بخش خصوصی درباره بسته پیشنهادی در دولت وجود داشته باشد تا تاثیر این بسته در اقتصاد بیش از پیش مشهود شود.

برقراری و حفظ امنیت اقتصادی تنها از طریق اقدامات نظامی و انتظامی ایجاد نمیشود، بلکه توسعه فرهنگ و تبدیل کردن فعالیت اقتصادی به یک ارزش والا در کشور خود باعث بروز امنیت اقتصادی میشود. مجموع قوانین فعلی کامل نیست و نیاز به اصلاح در بخش امنیت سرمایه گذاری دارد.

این عرصه نیاز به فرهنگ سازی نیز دارد. بعد از انقلاب و با ترویج افکار سوسیالیستی در کشور شاهد تدوین و پخش فیلمها و نمایشنامههایی بودیم که سرمایهگذاری و کارآفرینی را به عنوان ضد ارزش معرفی میکرد. تخلفات در هر حوزهای بسیار است ولی صحبت بیش از حد درباره آنها ضرورتی ندارد و به ضرر فعالیتهای سالم اقتصادی خواهد بود.

همچنین به جای وضع ضوابط تشریفاتی که عمر طولانی ندارد، قوانین و راهحلهایی در راستای حمایت از تولید و مصرفکننده ارائه شود.

در دراز مدت اگر سیاستهای اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا شود، خروج نفت از اقتصاد کشور عملی خواهد شد و درآمد نفت در زیرساختهای کشور سرمایهگذاری میشود. درآمد نفت نباید برای مصارف کشور و دولت هزینه شود و بهتر است پول به دست آمده از فروش نفت با برنامهریزی صحیح در پروژههای زیرساختی سرمایهگذاری شود.

طبیعی است در یک بسته پیشنهادی که تمام بخشها در آن حضور دارند کمی و کاستی وجود داشته باشد. به عنوان نمونه در بسته خروج از رکود دولت توجه کافی نسبت به بخش معدن نشده است، البته این کمتوجهی نسبت به بخشهای دیگر اقتصادی نیزگاه دیده میشود.

ما در حال بررسی جزئیات بسته پیشنهادی دولت هستیم و پشنهادات اعلام شده به زودی برای بررسی به دولت داده میشود. امیدوار هستیم در مدت ۱۰ روزه تعیین شده برای بررسی بسته، پیشنهادات مناسبی برای کمبودهای موجود ارائه شود.

https://shoma-weekly.ir/dHMKpV