نگاه

بسترسازی فکری نقش مردم در اداره امور

از آنجایی که انتخابات رایج ترین ابزار مشارکت مردم در اداره امور میباشد، باید به نحوی به موضوع انتخابات پرداخته شود که رأی حقیقی و واقعی مردم به دور از هیاهوی تبلیغاتی تعیین کننده مسئولان باشد و موتلفه اسلامی در برنامه ریزیهای انتخاباتی خود از ابتدا همواره به این مهم اهتمام تشکیلاتی و برنامه ریزی داشته است.
نصر عزیزی - دو نگاه نسبت به نقش مردم در اداره امور وجود دارد: نگاه اول، نگاهی صادقانه و با قبول همه الزامات و تقیدات آن بوده و با ساز و کاری که برای تحقق این تفکر وجود دارد، تلاش میشود. مهمترین ساز و کار مرتبط همان قوانین اصلی و فرعی و به تبع آن انتخابات است و البته پس از انتخابات چه میزان پای بندی وجود دارد، بحث دیگری است و موتلفه اسلامی به این نوع نگاه توجه دارد. نگاه دوم، نگاه تبلیغاتی و ابزاری و تظاهر و توأم با نفاق میباشد که برای فریب مردم و جلب رأی آنها به کار میرود. این نگاه ناشی از مکتب لیبرال دموکراسی غرب است که فلسفه و ساز و کار آن محل بحث و بررسی میباشد. تحلیل نوع فضاسازی سیاسی موتلفه اسلامی در خصوص نقش مردم در اداره امور مستلزم بررسی چند موضوع است و در واقع از مباحث ساختاری و بنیادی در حوزه فرهنگ سیاسی دینی میباشد:
1- باید باور داشت در جامعهای که مسلمان بوده و اعتقاد دینی دارند، باید مشارکت فکری و عملی و نظارتی مردم در اداره امور به صورت روزافزون و صعودی بیشتر شود.
2- از آنجایی که انتخابات رایج ترین ابزار مشارکت مردم در اداره امور میباشد، باید به نحوی به موضوع انتخابات پرداخته شود که رأی حقیقی و واقعی مردم به دور از هیاهوی تبلیغاتی تعیین کننده مسئولان باشد و موتلفه اسلامی در برنامه ریزیهای انتخاباتی خود از ابتدا همواره به این مهم اهتمام تشکیلاتی و برنامه ریزی داشته است.
3- وقتی موضوع بحث این است که مسئولان خدمتگزاران جامعه هستند، معیارهای گزینش مسئولان باید به گونهای باشد که اگر وزیری یک دور توفیق خدمت داشت و یا رئیس جمهوری دو دوره توفیق خدمتگزاری یافت، دیگر هوا و هوس دور دیگر را در سر نپروراند و این آسیبی است که گریبانگیر ما گردیده و موتلفه اسلامی هم در گزینش صلاحیتها و هم در جلوگیری از این نوع رویکردها همواره پافشاری تشکیلاتی نموده و مواضع مستمر هفتگی و روزانه این حزب مؤید این حقیقت است.
لذا اصطلاحات صالح، اصلح و صالح رأی آور و امثال آنها در چنین فضایی در حیطه فضای تبلیغاتی و انتخاباتی وارد گردید.
4- اگرچه دستاوردهای مثبتی که تا کنون در خصوص نقش مردم در اداره امور حاصل گردید، از دستاوردهای مهم نظام جمهوری اسلامی میباشد، ولی مهم این است که اعتقاد سران و مدیران و اعضای موتلفه و جهت گیریها و برنامهریزیها و مواضع و اقدامات عملی و تبلیغاتی این حزب در این مسیر قرار گرفته بود و کماکان ادامه دارد.
5- از آنجایی که مخالفین موتلفه اسلامی که در واقع مخالف گرایش دینی این حزب هستند، در بحث متداول مربوط به فلسفه حکومت اسلامی و ساز و کار آن و نقشی که حاکمان میتوانند در خدمت جامعه داشته باشند با تبلیغات سوء، اتهام مخالفت این حزب را با نقش رأی مردم شایعه کردند، دلیلاش این است که اگر حکومت صالح باشد و افراد مؤمن و مقید و متدین در سلسله مراتب حکومتی مناصب را به عهده داشته باشند، به طور طبیعی جمهوریت و رأی مردم محقق و حقیقی میشود و از نتایج مهم این رویکرد پشتیبانی مردم از نظام اسلامی و اتحاد و همدلی و نظارت فراوان و حتی نقد اصلاحی بوده و این به نفع مردم است.
6- نکته مهم و قابل توجه این است که اگر حزبی اساسنامه و مرامنامه و خط مشی دینی داشته باشد و از تجمع افراد مؤمن و متدین در برنامههای تشکیلاتی و حتی اجرایی و خدمت به مردم استفاده احسن نماید و معنویت و اخلاق و آموزههای دینی را سرلوحه برنامههای خود قرار دهد، این حزب با مردم صادق و رو راست بوده و چون از متن مردم مسلمان برخاسته است، به حاکمیت این مردم با ساز و کار ولایی و قانونی نیز معتقد و مقید است.

https://shoma-weekly.ir/ZNThTB