نگاه

برگ برنده و نقطه قوتى برای دولت

مجلس بلافاصله تصمیم داهیانه اى گرفت ولی دولت احساس کرد آن کورسوى امید که نسبت به تغییر وضع آمریکا پیدا کرده بود خاموش شده و در نتیجه شتابزده نسبت به مصوبۀ مجلس انقلابى موضعگیرى منفى کرد چون مى دید تمام موجودیتش که بر پایه های سست مذاکرات برجامی استوار شده بود فرو ریخته است، در حالى که مصوبۀ مجلس برگ برنده و نقطه قوتى است براى پشتیبانى سیاسى از دولت در صحنۀ تعاملات بین المللی و دولت باید با درایت از این ابزار به خوبى استفاده کند
سیدمصطفی میرسلیم- دولت فاقد هرگونه راهبرد مستقل براى مواجهه با دشمنان ما بوده و این تعجب آور نیست اگر بگویم با ساده لوحى بعضى از دشمنان را دوست مى پنداشته است. شناخت بنیادین راهبردهاى دشمن در دولت وجود ندارد و طبیعتاً برنامۀ راهبردى براى مواجهه با آنان نیز اندیشیده نشده است ؛ تنها نقطه ای که بهروشنی در سیاست دولت به چشم مى خورد اعتقاد به خروج از بن بستِ خودپنداشته با استفاده از سلاح مذاکره سیاسى بوده است.

نتیجه امیدوار بودن به دشمن

این مذاکره سیاسى بدون راهبرد مناسب ولی هنرمندانه انجام شد و در مقایسه با بنیۀ کارشناسى رقبا، به دستاوردهایى رسید که طبیعتا با زیاده خواهى هاى متداول آمریکاییها هیچ کدام عملیاتى نشد و جز حرمان نتیجه اى براى کشور نداشته است. با ظاهر شدن بایدن نور امیدى در دولت ما درخشیدن گرفت ، امید به زنده شدن جنازۀ برجام ، امید به وفادارى آمریکا (!) و به پایبندى اروپا به تعهدات. ناگهان شهادت مرحوم فخرى زاده نشان داد که امیدوار بودن به دشمن نتیجه اى جز خسارت ندارد.

پشتیبانى سیاسى از دولت

مجلس بلافاصله تصمیم داهیانه اى گرفت ولی دولت احساس کرد آن کورسوى امید که نسبت به تغییر وضع آمریکا پیدا کرده بود خاموش شده و در نتیجه شتابزده نسبت به مصوبۀ مجلس انقلابى موضعگیرى منفى کرد چون مى دید تمام موجودیتش که بر پایه های سست مذاکرات برجامی استوار شده بود فرو ریخته است، در حالى که مصوبۀ مجلس برگ برنده و نقطه قوتى است براى پشتیبانى سیاسى از دولت در صحنۀ تعاملات بین المللی و دولت باید با درایت از این ابزار به خوبى استفاده کند نه این که در مقابل آن بایستد. امیدوارم رئیس جمهورى و همفکرانش خود را اصلاح کنند و در جهت اجراى مصوبۀ مجلس، بدون تکبر و لجاحت، بکوشند و مطمئن باشند که خیر در همسو شدن با مردم و محصول مشورت نمایندگانشان است.

https://shoma-weekly.ir/X0R8zq