نگاه

بروکراسی، بیمه و کارآفرینی

قانون کار به نام حمایت ازکارگر شرایط کار و کارآفرینی را به جایی رسانیده است که فرصتهای بی حساب ما نعمتی برای برنامه ریزی دیگر کشور ها شده است. حتی در کشوری مانند ترکیه که همه چیز از ایران گرانتر است، گوی سبقت از ما ربوده شده و و درحالی که از ارزانترین منابع و جوان‌ترین و با استعدادترین نیروهای کار بهره میبریم با معظلاتی مثل بیکاری روبرو هستیم. در این احوال، اگر شرایط برای کار و کارآفرینی ساده و روان شود قطعاً سود و بهره آن را کارگر با یافتن فرصتهای بسیار شغلی که در جامعه منتظر اوست خواهد برد. این در حالی است که در شرایط موجود برای حفظ کار حاضر به تن دادن به هر ظلمی است. قانون کار از او حمایت واقعی نمی‌کند بلکه بیشترین ضربه را هم به نام حمایت به او میزند.
محمد قاسم امانی- قانون کار به نام حمایت ازکارگر شرایط کار و کارآفرینی را به جایی رسانیده است که فرصتهای بی حساب ما نعمتی برای برنامه ریزی دیگر کشور ها شده است. حتی در کشوری مانند ترکیه که همه چیز از ایران گرانتر است، گوی سبقت از ما ربوده شده و و درحالی که از ارزانترین منابع و جوان‌ترین و با استعدادترین نیروهای کار بهره میبریم با معظلاتی مثل بیکاری روبرو هستیم. در این احوال، اگر شرایط برای کار و کارآفرینی ساده و روان شود قطعاً سود و بهره آن را کارگر با یافتن فرصتهای بسیار شغلی که در جامعه منتظر اوست خواهد برد. این در حالی است که در شرایط موجود برای حفظ کار حاضر به تن دادن به هر ظلمی است. قانون کار از او حمایت واقعی نمی‌کند بلکه بیشترین ضربه را هم به نام حمایت به او میزند.

به نظر میرسدکه اگر همت دولت بر تدبیر و ایجاد امید باشد قطعاً صاحبنظران با راهکارهای ساده می‌توانند مشکلات بزرگی را به فرصتهای بزرگ تبدیل نمایند.

اگر قانون بیمه تأمین اجتماعی یک تغییر کوچک کند و بجای پرداخت حق بیمه افراد از طرف کارفرما هر کس خودش را بیمه کند و همچون قبوض برق، آب، گاز و غیره هر شخص موظف باشد حق بیمه خود را بپردازد چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

1- همه افراد یا مشغول کارند وحق بیمه خود را میپردازند یا بیکار هستند. هر کس حق بیمه نپردازد از خدمات بسیاری محروم است و هزینه‌های درمان و دارو می‌تواند برای او به قیمت‌های واقعی که بسیار گران است محاسبه گردد.

2- هر کس بیمه نپردازد می‌تواند بعنوان بیکار محسوب شود و دولت حق بیمه‌ای برای او در نظر بگیرد و روزی که صاحب کار و شغل شد نسبت به زمانی که از بیمه بیکاری استفاده نموده امتیاز کمتری داشته باشد.

3- طرح هایی که امروزهم صحبت ازآنها است و هر یک موجب سوء استفاده‌هایی می‌گردد همه در طرح جامع یک بیمه اجتماعی جمع می‌شوند و خدمات عادلانه‌تر گسترده و یکسان به جامعه داده شود.

4- اکنون بسیاری اشخاصی با استفاده از بیمه سرپرست خانوار بااینکه کار دارند از پرداخت حق بیمه سر باز می‌زنند و هزینه‌ای را بر بیمه تحمیل می‌کنند. در این صورت این افراد در آینده با مشکل مواجه می‌شوند و با این طرح هر کسی شاغل است رغبت به بیمه نمودن خود دارد تا از امتیازات بیمه شدگان استفاده نماید. با این شرایط ورودی افراد بیمه زیاد شده که برای سازمان تامین اجتماعی این یک ارزو است وکم کم می‌شود تمام افراد جامعه را پوشش دهد.

5- بسیاری از مشاغل مانند کارگرانی که در منازل کار می‌کنند حتی خانم های خانه دار که خود بار سنگینی بردوش دارند یا شغلهای افراد در روستاها وغیره می‌توانند با پرداخت حق بیمه خود را مشمول این خدمات کنند.

6- افرادی را که حق بیمه نمی‌پردازند و بیکار هستند و دولت حق بیمه بیکاری به آنان می‌پردازد و خدمات ضروری مثل دارو و درمان را با قیمت یارانه‌ای میگیرند از برخورداری ازبرخی خدمات اجتماعی محروم نمود. مثل کسی که کاری ندارد بنا براین درآمد نداردو حق بیمه بیکاری از دولت می‌گیرد. حق خرید و فروش ملک ماشین، داشتن حساب های بانکی‌ وپس انداز و یا استفاده ارزان قیمت از برخی خدمات غیرضروری حتی در نظام پزشکی درمان و خدمات شهری و غیره نداشته باشد.

7- می‌توان جرائمی برای افراد تعیین نمود که اگر ثابت شود مشغول کار بوده‌اند و از دولت حق بیمه بیکاری می‌گرفتند خساراتی چند برابر به دولت بپردازند.

8- با این کار یک امنیت شغلی برای کارآفرینان و کارفرمایان درست کرده‌ایم که از درگیر بودن با ادارات بیمه آزاد شده ودرحالیکه کمتر کارگاه بی مشکل با بیمه را به سختی می‌توان یافت.

9- وقتی کارفرما را از زیر بار مسئولیت کارگران رها کنیم و مسئولیت هر کس را به خود او واگذار کنیم و این دغدغه بزرگ را از کارگاهها برداریم قطعاً شاهد رونق و شکوفائی در کار بوده واستخدام و ایجاد کار بسیار روان و سهل و شفاف شده و ازبدسلیقه‌گی‌های کارفرمایان و رضایت های غیر واقعی کارگران که به حداقل‌هایی که ظلم به آنها است تن میدهند جلو گیری نموده و دولت با اعلام حد اقل حقول به معنای مجموع همه حقوق بیمه سنوات وعیدی و حق مسکن حق فرزند وغیره میتواند از پرداخت مجموع حق کارگران مطمئن شود

10- امروزه می‌توان با داشتن یک کارت برای بیمه و طراحی یک برنامه ساده هر کس تنها یک بار مشخصات خودو کار گاه و درآمد خود را ثبت و سپس هر ماهه از حساب او حق بیمه او کسر و از یک تشکیلات عریض و طویل دولتی که هزینه گزافی برای دولت دارد گذر کرد. مصرف قسمتی عمده از حق بیمه کارگری که زحمت می‌کشد برای این تشکیلات صرفه‌جوئی شده و در واقع سهم بهره‌وری از خدمات برای اعضاء بیشتر و خصوصاً درزمینه‌ جهاد واقعی در سال جهاد اقتصادی قدمی موثر و مفید برداشت که البته این طرح موضوع به دلیل گستردگی در یک مقاله چند سطری نمی‌گنجد.

میتوان برای کوچک شدن دولت و پرداختن با توان بیشتر به کار اصلی دولت که همانا نظارت است هم به طرح ها نگاه کرد.

https://shoma-weekly.ir/Kk3TuL