نگاه

برنامه های جبران‌کننده و سازنده برای بهبود وضعیت زنان در دولت آینده

در این مقطع نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت بالاتر در برخی از مسائل اجتماعی هستیم و نشانگر این است که فعالیت گذشته کافی نبوده و برخی از قوانین اجرا شده زنان در سیر تکاملی انقلاب اسلامی بازدارنده بوده است و مسائلی نظیر توقف رشد جمعیت، تزلزل بنیان خانواده و بالارفتن سن ازدواج و انحطاط اخلاقی در برخی از اقشار جالب توجه است و ضرورت وجود برنامه های جبران‌کننده و سازنده بسیاری مورد توجه قرار گیرد
سیده فاطمه فخر- نیروی انسانی یکی از عوامل توسعه پایدار در جامعه است، نیروی انسانی متعادل، جوان و بانشاط با مدیریت حکیمانه و مدبرانه مسیر رشد و بالندگی را طی می‌کند، زنان نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می‌دهند و به صورت سنتی و مدرن در حیات جامعه نقش‌آفرین هستند.
در صورت مهیا شدن بستر مناسب مادی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی و... برای زنان جامعه، تأثیرگذاری آنها در جامعه بیشتر خواهد شد. بحث و پیشنهاد اصلاح امور زنان و پرداختن به مطالبات آنها به علت وجود خلأهایی در این مسیر بسیار جالب توجه و مورد علاقه اکثریت جامعه است.
در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بارها این مسئله مطرح شده و علاوه بر دولت‌ها، گروه‌های فعال نیز در این زمینه وعده‌هایی داده‌اند و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که تأثیر بسزایی در بهبود و ارتقای زندگی فردی و اجتماعی و خانوادگی داشته و مشکلات آنان را تا حدودی حل کرده و زنان ما با شایستگی ایمانی و اخلاقی در  سکوهای رفیع ورزشی، علمی و اقتصادی ایستاده که قابل قیاس با پیش از انقلاب نیست.
در این مقطع نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت بالاتر در برخی از مسائل اجتماعی هستیم و نشانگر این است که فعالیت گذشته کافی نبوده و برخی از قوانین اجرا شده زنان در سیر تکاملی انقلاب اسلامی بازدارنده بوده است و مسائلی نظیر توقف رشد جمعیت، تزلزل بنیان خانواده و بالارفتن سن ازدواج و انحطاط اخلاقی در برخی از اقشار جالب توجه است و ضرورت وجود برنامه های جبران‌کننده و سازنده بسیاری مورد توجه قرار گیرد از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-تقویت عوامل مؤثر در پایداری ارزش‌های دینی و باورهای الهی و بالا بردن تاب‌آوری زنان و دختران
-بالا بردن جایگاه خانواده با رواج پاکدمنی و اخلاق در بین زنان برای استحکام این بنیان    
-زدودن آثار شوم فرهنگ غربی از نوع جهان‌بینی زنان نسبت به شأن و حقوق خود و خانواده که در اثر تهاجم فرهنگی عارض شده است.
-تسهیل امر ازدواج که بهترین جایگاه بروز عواطف و ایفای نقش و تحقق بخشیدن نقش همسری و مادری و مایه تکامل اخلاقی و روحی و کرامت زنان است.
-تقویت بعد محوریت زنان در خانواده و تقدس این نهاد است.
-سیاست‌گذاری و اجرای طرح‌هایی که از هویت انسانی زن مسلمان پاسداری کرده و ارزش حقیقی آن را در جامعه و خانواده موجب می‌شود.
-اصلاح وضع ایمانی و اخلاقی در مدارس، ورزشگاه‌ها و مراکز تفریح و... به منظور گسترش اخلاق اسلامی و دین‌پذیری در بین پسران و دختران به عنوان ارکان خانواده در آینده
-فقرزدایی از جامعه زنان که بالاترین درصد فقر جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و در کشور ما نیز بسیاری دچار فقر هستند و نیاز به برنامه‌ریزی و یاری دارند؛ البته طرح‌هایی در خصوص فقرزدایی صورت گرفته ولی هنوز به صورت مطلوب نرسیده‌ایم.
-حمایت از زنان شاغل؛ کاهش مشکلات مادران شاغل از طریق تسهیلات و ایجاد اماکنی برای نگهداری فرزند خردسال در کنار محل کار و...
-با توجه به کوچک شدن سفره ها در جامعه، خوب است خانواده‌ها مورد تشویق مالی برای فرزندآوری قرار گیرند و ارائه تسهیلات مالی می‌تواند بستر خوبی برای فرزندآوری فراهم آورد
https://shoma-weekly.ir/h4kYlc