ادب و هنر

برنامه‌ای که متوقف است

دو سال پیش در بهمن ماه، مجموعه ‌ای انقلابی و متعهد از اندیشمندان و فعالان عرصه هنر و سینما در خلاء موجود حوزه سینمای انقلاب اسلامی، تصمیم به راه ‌اندازی محفلی در جبهه فکری انقلاب اسلامی با عنوان «جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی» گرفتند و برنامه‌ای تلویزیونی‌ با نام «ققنوس» را به عنوان ما به ازای رسانه ‌ای این حرکت روی آنتن صداو سیما بردند.
دو سال پیش در بهمن ماه، مجموعه ای انقلابی و متعهد از اندیشمندان و فعالان عرصه هنر و سینما در خلاء موجود حوزه سینمای انقلاب اسلامی، تصمیم به راه اندازی محفلی در جبهه فکری انقلاب اسلامی با عنوان «جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی» گرفتند و برنامهای تلویزیونی با نام «ققنوس» را به عنوان ما به ازای رسانه ای این حرکت روی آنتن صداو سیما بردند. «ققنوس» در واقع برنامه ای برای پوشش خلاءهای نظری در حوزه سینما بود و در بحبوحه احاطه چتر روشنفکری بر سینمای ایران با هدف زمینه سازی و دست یابی به مبانی، شرایط تحقق و شاخصه های سینمای تراز اول انقلاب اسلامی، به بازخوانی و بررسی نظری مسائل مختلف سینمای ایران، می‌‌پرداخت. در حقیقت ققنوس بهانه‌‌ای بود برای به چالش کشیدن دیدگاه‌‌های مختلف در حوزه سینمای کشور و برای بیداری ذهن‌‌ها و اندیشه‌‌ها. عدم توجه سایر برنامه های سینمایی تلویزیون که هم زمان با «ققنوس» به روی آنتن می‌‌رفتند، «ققنوس» را به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های رسانه ملی در حوزه سینمای انقلاب اسلامی و پیگیری مطالبات فرهنگی رهبری در حوزه سینمای دینی بدل کرد. «ققنوس» در حالی در دومین سال برپایی جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۹۱ و همزمان با برگزاری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از شبکه ۴ سیما به روی آنتن رفت که هیچ بهرهای از بودجه سیما نداشت.

چند روزی از این اتفاق نمی‌‌گذشت که رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از مسئولان و دست اندرکاران جشنواره مردمی فیلم عمار با تأکید بر لزوم تحقق سینمای انقلاب اسلامی، نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی را مستلزم یک نگاه بلندمدت، همراه با برنامه ریزی دقیق، امید به آینده و بهره گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری خواندند. در همین راستا و در فاصله کمتر از یک ماه از انتشار این بیانات رهبری ، علی دارابی معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران در ابلاغیه ای از مدیران شبکهها خواست برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص سینمای دینی و انقلابی و با همفکری و مشارکت صاحب نظران، اصحاب هنر، سینما و تلویزیون، دانشگاه و حوزه که تشکیل دهنده اتاق فکر سینما در سیما هستند، به رشد و اعتلای سینمای دینی و انقلابی کمک کنند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که همزمان برنامه «ققنوس» با همین هدف و کارکرد در حال تلاش بود و آنچه مد نظر رهبری و معاون سیما قرار داشت را پیگیری می کرد. در فروردین ماه ۹۲ دوباره ققنوس از پخش روی آنتن شبکه چهار حذف گردید و هیچ گونه حامی و پیگیری درصدد رفع این مشکل بر نیامد. این روزها و با نزدیک شدن به ایام برگزاری دوباره جشنواره فیلم فجر این موضوع مورد سئوال است، در روزهایی که برنامههایی با بودجههای میلیاردی با مشارکت مستقیم خود سیما حتی برای داشتن دکورهای فلان میلیاردی هم با مشکل مواجه نمیشوند، چرا وجود یک برنامه با مشخصاتی که گفته شد، نیازمند پیگیری و خواهش برای اکران و پخش است و هیچ کس از مسئولین صدا و سیما هیچ کاری نمیکند؟ همه اینها در حالی است که «ققنوس» به عنوان تنها برنامه در حوزه سینمای انقلاب اسلامی از کمترین حمایتی از سوی مسئولین رسانه ملی محروم بوده است.

https://shoma-weekly.ir/Rqj48I