ادب و هنر

بررسی کوتاه برخی از سریال های نوروزی

با نزدیک شدن نوروز و فرا رسیدن ایام تعطیلات یکی از موضوعات مورد علاقه برای مخاطبان رسانه ملی، سریال های نوروزی هستند. سریال هایی که در در طول 24 ساعت چند بار باز پخش دارند تا با وجود مهمانی ها و دید و بازدید ها باز هم از دست نروند. امسال «پایتخت 3»، «خوب، بد، زشت»، «روزهای بد در» و «ما فرشته نیستیم» عنوان برخی از سریال‌های نوروزی تلویزیون در سال 93 است و مانند هر سال ساخت اغلب انها تا آخرین روزهای نوروز ادامه دارد. در این گزارش به مرور اجمالی آن ها می پردازیم.
محمد مهدی هادوی- با نزدیک شدن نوروز و فرا رسیدن ایام تعطیلات یکی از موضوعات مورد علاقه برای مخاطبان رسانه ملی، سریال های نوروزی هستند. سریال هایی که در در طول 24 ساعت چند بار باز پخش دارند تا با وجود مهمانی ها و دید و بازدید ها باز هم از دست نروند. امسال «پایتخت 3»، «خوب، بد، زشت»، «روزهای بد در» و «ما فرشته نیستیم» عنوان برخی از سریال‌های نوروزی تلویزیون در سال 93 است و مانند هر سال ساخت اغلب انها تا آخرین روزهای نوروز ادامه دارد. در این گزارش به مرور اجمالی آن ها می پردازیم.

پایتخت 3

سریال «پایتخت 3» ساخته سیروس مقدم هر شب ساعت 22 و 15 دقیقه پخش میشود و تکرار آن ساعت 1 و 30 بامداد و ساعت 15 روز بعد از شبکه یک سیما است. در این سریال محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامینفر، سارا و نیکا فوقانی اصل و علیرضا خمسه مانند سری اول و دوم این مجموعه از بازیگران اصلی این سریال هستند. غفوری تهیهکننده «پایتخت» درباره روند ساخت سری سوم این مجموعه، گفت: «در حال حاضر پیشتولید سریال به اتمام رسیده و تا مدتی دیگر تصویربرداری را هم تمام میکنیم» او ادامه داد: «به دلیل اینکه تا مدتی پیش مشخص نبود شخصیت ارسطو با بازی احمد مهرانفر را در سریال خواهیم داشت یا خیر، متنها تغییرات زیادی کرد، اما حالا که حضور او در سریال قطعی شده ریتم نوشتن متنها تندتر شده است.» غفوری ضمن آنکه از حضور همه بازیگرانی که در سریهای قبل این مجموعه ایفای نقش کردهاند خبر داد، افزود: «بازیگران دیگری هم به فراخور متن به سریال اضافه خواهند شد. اما در مورد دو قلوهای سریال هنوز معلوم نیست از بازیگران قبلی استفاده کنیم یا از چهرههای تازه بهره بگیریم.» دو قسمت اول سریال «پایتخت» در تعطیلات نوروزی سالهای 91 و 92 روی آنتن شبکه یک رفت و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد.

خوب، بد، زشت

خوب، بد، زشت؛ سریال نوروزی شبکه دو سیما نیز به کارگردانی منوچهر هادی و تهیهکنندگی علیرضا سبط احمدی ساخته میشود و هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه پخش میشود و تکرار آن نیز ساعت 2 بامداد و 14 روز بعد به روی آنتن میرود. در این سریال امین حیایی، نقش اول این سریال را بازی میکند. او ایفاگر نقش شهرام، جوانی سرکش و پرانرژی است که مسیر درست زندگی کردن را خوب یاد نگرفته است. در سریال تلویزیونی «خوب، بد، زشت» در کنار حیایی، مهدی سلوکی، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری، سوسن پرور، حسین محباهری و شهین تسلیمی بازی میکنند. این سریال روایتگر روابط اجتماعی آدمها است، قصه یک خانواده و یک محله است. شهرام (امین حیایی) جوانی سرکش و پرانرژی است که مسیر درست زندگی کردن را خوب یاد نگرفته است تا اینکه اتفاقاتی در زندگی او میافتد و دوباره به سوی خانواده و زندگی برمیگردد. با نو شدن سال دل او هم نو میشود.

تهیهکننده سریال «خوب، بد، زشت» درباره این سریال گفت: همه لوکیشنها در تهران است. وی درباره دیگر نقشها و شخصیتهای این سریال گفت: مهدی سلوکی نقش فریدون، دوست شهرام را بازی میکند. رهنما، بختیاری و پرور هم نقش خواهران شهرام را ایفا خواهند کرد. محباهری و تسلیمی هم نقش پدر و مادر شهرام را بهعهده دارند. فیلمنامه این سریال را محسن کیایی نوشته است.

روزهای بد در

سعید آقاخانی نیز کارگردانی مجموعه نوروزی شبکه سه سیما با عنوان، روزهای بد در را بر عهده دارد که مجموعهاش هر شب ساعت 20 و 45 دقیقه به روی آنتن میرود و تکرار آن نیز ساعت 24 بامداد و 16 روز بعد خواهد بود.

مجموعه تلویزیونی نوروزی «روزهای بد در» که پیش از این قرار بود به کارگردانی محمدحسین لطیفی برای نوروز 93 ساخته شود، به سعید آقاخانی رسید. این مجموعه نوروزی که به تهیهکنندگی مهران مهام و ایرج محمدی تولید خواهد شد، هومن برقنورد به عنوان یکی از بازیگران نقش اصلی در این مجموعه حضور دارد. این سریال ماجرا مربوط به یک سرایدار مدرسه است که شب عید پس از 30 سال حکم بازنشستگیاش میآید و اتفاقاتی در این زمینه رخ میدهد. فرزند او در آستانه ازدواج است و قرار بوده مراسم عروسی او را در مدرسه بگیرند و...

یادداشتهای یک زنخانهدار

سریال نوروزی «یادداشتهای یک زنخانهدار» به کارگردانی مسعود کرامتی برای پخش از شبکه چهار سیما تولید میشود. شبکه چهار سیما قرار است امسال برای اولین بار مجموعهای ویژه این ایام را آماده پخش کند؛ سریالی که پخش آن پس از ایام نوروز نیز ادامه خواهد یافت.

اسماعیل عفیفه که تهیهکنندگی این سریال را برعهده دارد، در باره این سریال گفت: «یادداشتهای یک زن خانهدار» به کارگردانی مسعود کرامتی در 45 قسمت برای پخش از شبکه چهار سیما ساخته میشود که 15 قسمت آن به مناسبت ایام نوروز بازنویسی شده و قرار است در این ایام از آنتن این شبکه پخش شود. وی در ادامه افزود: این مجموعه در یک آپارتمان چهار واحدی تصویربرداری میشود. این روزها پیش تولید کار آغاز شده است و همزمان به صحنهآرایی و ساخت دکور مشغول مذاکره با بازیگران هستیم
https://shoma-weekly.ir/85umqc