نگاه

برای گسترش فرهنگ کتابخوانی

فرهنگ سازی از کودکی باید شروع شود. خانواده‌ها باید از کودکستان و دبستان کودکان خود را با کتاب و کتاب خوانی آشنا کنند. خود این حرکت رفته رفته در کودک نهادینه می شود تا کتاب در زندگی فرد به یک شیرینی فراموش نشدنی تبدیل شود. باید کاری کنیم تا کتاب یکی از عناصر اصلی در سبد فرهنگی خانواده‌ها شود.
دکتر علی عباسپور- علی رغم دسترسی آسان افراد به منابع الکترونیکی، همچنان فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جوامع مختلف جایگاه خود را حفظ کرده است. اما متاسفانه در کشور ما سرانه مطالعه کتاب بسیار پایین است و این امر نه به واسطه دسترسی آسان به منابع الکترونیک بلکه به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در اقشار مختلف جامعه شکل گرفته است.

فرهنگ سازی برای برطرف کردن سرانه پایین مطالعه در کشور نیازمند برنامه ریزی است. برای برقراری پیوند مردم با کتاب ابتدا باید به میزان درآمد توجه داشت. می توانیم با متوازنکردن قیمت کتاب مردم را برای خرید کتاب راغب کنیم. همچنین در راستای این فرهنگ سازی باید به مردم یاد دهیم که اگر قدرت خرید کتاب را ندارند می توانند از کتابخانهها استفاده کنند.

همچنین باید توجه کنیم که فرهنگ سازی از کودکی باید شروع شود. خانوادهها باید از کودکستان و دبستان کودکان خود را با کتاب و کتاب خوانی آشنا کنند. خود این حرکت رفته رفته در کودک نهادینه می شود تا کتاب در زندگی فرد به یک شیرینی فراموش نشدنی تبدیل شود. باید کاری کنیم تا کتاب یکی از عناصر اصلی در سبد فرهنگی خانوادهها شود.

دانشگاهها هم به عنوان اصلیترین نهاد تاثیرگذار برروی جوانان می تواند تاثیر فراوانی بر روی جوانان و دانشجویان برای استفاده از کتاب و کتابخوانی داشته باشد. در اتوبوسهای رفت و امد دانشجویان میتوان کتاب تعبیه کرد تا در این مدت 15 دقیقهای هم حتی مطالعهای هرچند کوتاه داشته باشند. تقویت کتابخانهها نیز موثر است، متاسفانه برای احیای متونی که توسط مفاخر و مشاهیر ما تالیف شده اند، اقدام مناسبی صورت نگرفته و این متون بیشتر به صورت نسخ خطی موجود است. سعی کنیم کتابخانه را از لحاظ کتابهای به روز تقویت کنیم و ساعات استفاده دانشجویان را افزایش دهیم. حتی اگر بتوانیم روزهای جمعه هم این امکان را برای دانشجویانی که به مطالعه علاقه دارند فراهم کنیم.

در کنار این اقدامات باید توجه کرد که فردی که چند ساعت را میخواهد در یک کتابخانه برای مطالعه بپردازد، فضای مناسب و حس خوبی باید برای او ایجاد کرد.
https://shoma-weekly.ir/ybF0W1