نگاه

برای پساانتخابات

باید بدانیم که تکلیف دولت از مجلس جداست. اما اگر مجلسی با نهایت تخصص روی کار باشد، کمک خوبی برای قوه مجریه است. ضمن اینکه کمک به دولت فقط این نیست که هر چه دولت گفت، مجلس تأیید کند. استیضاح وزرا هم خودش نوعی کمک به دولت است تا ایراداتش را بشناسد. نباید چون مجلسی از ابزارهای نظارتی‌اش استفاده می‌کند، بگوییم مجلسی بود که چوب لای چرخ دولت می‌گذاشت.بالاخره هر طرح یا لایحه و مسئله که مطرح می‌شود، هم مخالف دارد و هم موافق.
احمد کریمیاصفهانی- اصولگرایان اثبات کرده اند نتیجه انتخابات هر چه باشد، چه مورد دلخواه یا برخلاف میل آنها، آن را قبول دارند. این پذیرش رأی نیز خودش نوعی تمرین دموکراسی است. در یک دورهای اصولگرایان در مجلس، اکثریت را داشتهاند و در دورهای دیگر اصلاحطلبان در مجلس اکثریت بودند؛ که اقتضای طبیعی دموکراسی است.

در مورد شکست اصولگرایان در تهران باید بیان کرد که بالاخره هر گروه و جناحی، همانقدر که نقاط قوت دارد، به یک میزانی هم ضعف دارد. اما واقعیت این است که باید درد مردم را شناخت. مردم الان روی مسائل اقتصادی بسیار تمرکز کردهاند یعنی بزرگترین مشکلشان مسائل اقتصادی است. بنابراین اگرچه هر دو گروه یعنی هم اصلاحطلب و هم اصولگرا از برنامههای اقتصادی گفتند اما شاید در این موضوع اصلاحطلبان کمی با برنامهریزی و پشتوانه بهتری پیش رفتند. بنابراین تنها توصیهام این است که چه اصولگرایانی که به مجلس راه پیدا میکنند و چه اصلاحطلبان، مشاورههای اقتصادی از کارشناسان بگیرند و این مسئله را در اولویت بگذارند.

باید بدانیم که تکلیف دولت از مجلس جداست. اما اگر مجلسی با نهایت تخصص روی کار باشد، کمک خوبی برای قوه مجریه است. ضمن اینکه کمک به دولت فقط این نیست که هر چه دولت گفت، مجلس تأیید کند. استیضاح وزرا هم خودش نوعی کمک به دولت است تا ایراداتش را بشناسد. نباید چون مجلسی از ابزارهای نظارتیاش استفاده میکند، بگوییم مجلسی بود که چوب لای چرخ دولت میگذاشت.بالاخره هر طرح یا لایحه و مسئله که مطرح میشود، هم مخالف دارد و هم موافق.

با توجه به ورود جدی احزاب در این انتخابات و اهمیت پیروزی آنها؛ تمام امیدمان این است که پیروز شوندگان در مجلس به افراد بهعنوان رقیب نگاه نکنند و نگاه رقابتی را کنار بگذارند.

به نظرم در تحلیل انتخابات بیشتر از آنکه به این مسئله بپردازیم که چه کسی برای ریاست انتخاب میشود، باید به حضور مردم بپردازیم. مهم عزت و اقتدار ملی است که حفظ شد. با مدیریت خوبی که توسط رهبری و مسئولان صورت گرفت، بسترها برای اینکه دنیا سر تعظیم برای ایران فرود آورد، فراهم شد.

https://shoma-weekly.ir/tw3pLA