ادب و هنر

برای انقلابی چون صخره

مرکز اسناد انقلاب اسلامی امسال و در ایام نزدیک به فرا رسیدن دهه فجر از یک کتاب جدید رونمایی کرد. کتابی که به بررسی پرونده ‌های امنیتی در جمهوری اسلامی ایران؛ در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ پرداخته است.
سید حسین قائمی- ایام دهه فجر یاد آور سالهای پیروی انقلاب است، طبیعی است که در این ایام برنامهها و عملکردهای حوزههای انقلابی در راستای یاد آوری آن ایام برای مردم و آشنایی نسلهای دیگر با آن دوران باشد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی امسال و در ایام نزدیک به فرا رسیدن دهه فجر از یک کتاب جدید رونمایی کرد. کتابی که به بررسی پرونده های امنیتی در جمهوری اسلامی ایران؛ در سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ پرداخته است. صخره سخت، عنوان کتابی است که محمدحسن روزی طلب، نگارندۀ این اثر، در روز رونماییاش دربارۀ نام گذاری آن گفت: در بخشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مورد انقلاب اسلامی، آمده است مانند امواج سهمگینی در برابر موج ها مقاومت کرد و این مقاومت به دلیل رهبری امام و وحدت مردم بود. نویسنده در تألیف این کتاب، با ۳۰ شخصیت گفتگو کرده است که تا به آن زمان، تن به مصاحبه نداده بودند. او همچنین، حدود ۲۵ هزار برگ سند دست اول برای نگارش این کتاب که مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در اختیار وی قرار داده، استفاده کرده است و حدود ۶۰۰ سند منتشر نشده در این کتاب گنجانده شده که برای اولین بار منتشر شده است. به گفتۀ نویسنده، تألیف کتاب «صخره سخت؛ بررسی پروندههای امنیتی سال۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹» حدود یک سال و نیم به طول انجامید.

پرونده‌‌هایی که در این کتاب به آنها پرداخته شده، عبارت است از: پرونده سید مهدی هاشمی، فتنه خلق عرب، سخنگوی جاسوس، محمد منتظری، گروههای هفتگانه، مجاهدین خلق و بقایای ساواک در خدمت دولت موقت. روزی طلب، در خصوص ضرورت نگارش این کتاب گفت: متأسفانه حجم تاریخ نگاری با موضوع انقلاب اسلامی به زبان انگلیسی از زبان فارسی بیشتر است و دیگران دربارۀ انقلاب اسلامی وقایع نگاری کردند. این حجم نشان دهنده این است که در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی غفلت کردیم و جای تأسف است که هنوز روز شمار تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ نداریم. نخستین هدف نویسندۀ این کتاب، مبارزه با اسرائیلیات بود؛ به عبارتی، ناگفتههایی که تا کنون اجازه بازگو شدن آنها نبوده؛ به خصوص وقایع مربوط به مسائل امنیتی و اطلاعاتی در اوایل شکل گیری جمهوری اسلامی ایران. متأسفانه دشمنان ما تصویری از سازمان اطلاعاتی ایران ارائه دادند که سرشار از خیانت و باندبازی است؛ اما خدماتی که سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی آن هم در اوایل انقلاب و با وجود کارشکنی هایی که معارضان در داخل کشور انجام دادند، قابل تقدیر است. «صخره سخت» با نگاهی دقیق و ژرف به دغدغه های انقلابیها از فردای پیروزی انقلاب، درصدد ترسیم فضا و شرایط به وجود آمدن نهادهای امنیتی انقلاب و چگونگی عملکرد آنها در آن شرایط دشوار تاریخی است.

https://shoma-weekly.ir/ylYvoK