نگاه

بخش‌های خالی جدول نظام

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان مهم وراهبردی خود در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) پس از تبیین بنای سیاسی‌ای که معظم له مبتنی بر شریعت اسلامی در ایران تأسیس نمودند و تأکید نمودند جدول (پازل) این نظام مردمی مبتنی بر شریعت اسلامی باید مرور کامل شود.
ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان مهم وراهبردی خود در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) پس از تبیین بنای سیاسی‌ای که معظم له مبتنی بر شریعت اسلامی در ایران تأسیس نمودند و تأکید نمودند جدول (پازل) این نظام مردمی مبتنی بر شریعت اسلامی باید مرور کامل شود.

بخش‌های خالی جدول نظام

معظم له فرمودند: پر شدن جدولهای اجتماعی و تاریخی این کار بزرگ نظام اسلامی به همت من و شما بستگی دارد. ما چقدر آگاهی نشان بدهیم، ما چقدر آن خط روشن را مراعات کنیم و در آن خط روشن حرکت بکنیم.

این ملت نشان داده است ادامه این راه ممکن است و خانه‌های خالی (در این پازل) پر خواهد شد.

این خانه‌های خالی عبارت از:

1-اقتصاد اسلامی و مقاومتی

2-عدالت اجتماعی

3-مدیریت اسلامی

4-سبک زندگی اسلامی

5-دولت‌سازی اسلامی

6-جامعه‌سازی اسلامی

7-سیاست خارجی مبتنی بر ایدئولوژی

8-فرهنگ عمومی اسلامی

9-اسلامی شدن دانشگاهها

10-نحوه فساد زدایی از دستگاههای اجرایی و قضائی

چالش بیرونی؛ مزاحمت‌های آمریکا

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین چالش بیرونی نظام جمهوری اسلامی به سنگ‌اندازی و مزاحمت‌های آمریکا اشاره کرده و نقشه کار آمریکا را این‌گونه افشا می‌کند.

1-تقسیم کشورهای دنیا به: الف) کشورهای گوش به فرمان ب) کشورهای مستقلی که باید با آنها مدارا کرد ج) کشورهای نافرمان که زیربار آمریکا نمی‌روند و به او باج نمی‌دهند و دلیری نشان می‌دهند و گستاخی می‌کنند.

2-از کشورهای سرسپرده به شرط سواری دادن و دوشیده شدن و تابع بودن حمایت می‌کند.

3-با کشورهای مستقل مدارا می‌کند تا وقتی که فرصتی پیدا کند و از پشت به آنها خنجر بزند مثل اروپا

4-با کشورهایی که زیر بار آمریکا نمی‌روند و نافرمانی می‌کنند از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند مگر اینکه نتوانند کاری انجام دهند. کودتا راه می‌اندازند، مردم را به خیابانها می‌کشانند. با استفاده از 30 یا 40 درصد مخالفین در این حکومتها انقلاب رنگی راه می‌اندازند. گروههای تروریست رادر آن کشورها فعال می‌کنند و نخبگان آن کشور را ترور می‌کنند. در رأس حکومتها اختلاف ایجاد می‌کنند. حاکمیت دوگانه در آن کشورها ایجاد می‌کنند. اعتقادات و اعتماد مردم را به حکومتها تضعیف می‌کنند.

البته دشمنان انقلاب اسلامی از کودتای نظامی، حمایت از فتنه‌گران و کشاندن مردم به خیابانها، مقابله با انتخابات، ایجاد شکاف و این قبیل کارها را انجام دادند ولی بحمداله موفق نشدند چون ملت مؤمن بود و بیدار.

چالش‌های درونی

رهبر معظم انقلاب اسلامی چالش‌های درونی نظام جمهوری اسلامی ایران را این‌گونه برشمردند.

1- سرگرم شدن به اختلافات در داخل کشور

2- سرگرم کردن ما به اختلافات فرعی و اختلافات سطحی

3- در مقابل هم قرار دادن نیروهای انقلاب و بوجود آوردن تعارض

4- غافل کردن جامعه از مسائل اصلی و از خطوط اصلی

5- از دست دادن انسجام ملت

6- دچار شدن جامعه به تنبلی و بی روحیه‌گی

7- دچار شدن جامعه به کم کاری و یأس و ناامیدی

8- القاء تصور اینکه (ما نمی‌توانیم و تا حالا نتوانستیم)

رهبر معظم انقلاب پس از احصاء چالش‌های درونی و تأکید بر اینکه با عزم ملی و مدیریت جهادی می‌توانیم این چالش‌ها و گره‌ها را باز کنیم. ازجوانان ونخبگان و فضلا خواستند که این چالش‌ها را مورد بررسی قرار داده و برای حل هر کدام از آنها برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی نمایند.

اختلافات فرعی و سطحی

سرگرم شدن جامعه و نخبگان به اختلافات فرعی و سطحی سالهاست انرژی و وقت مردم و مسئولان کشور را به خود اختصاص داده و سرمنشأ کدورتها و ناهماهنگی و ناسازگاری‌ها و بعضاً از بین رفتن وقت وانرژی آنها شده است.

اختلاف که گاهی در عقیده است گاهی در سلیقه، ضد اتفاق است، بدین معنی که راه مختلف ولی هدف یکی است.

اختلاف در اصول دین قابل پذیرش و توجیه نیست ولی اختلاف در فروع دین جایز است.

وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ (انفال،46) خداوند می‌فرماید در میان خودتان اختلاف و کشمکش مکنید، که اگر کشمکش کنید درمانده و ناتوان می‌شوید و شکوه وهیبت شما از میان می‌رود.

نماز یک اصل است ولی چگونه خواندن آن جزء فروع است ومی‌تواند مورد اختلاف باشد.

بنابر این باید اختلافات را اصلی و فرعی کرد و به هیچ وجه خود را مشغول اختلافات فرعی نکرد.

اختلاف تا وقتی که منجر به تفرقه و افتراق در جامعه هدف نشود از دیدگاه رسول خدا رحمت تلقی می‌شود. در فقه اسلامی هم اختلاف در اصول و فروع مورد بحث قرار گرفته.

در مقابل هم قرار گرفتن

تعارض بین گروهها و جریانهای سیاسی موجب تعمیق اختلاف و هدررفتن نیروها و هرز رفتن انرژی متراکم آنها در مسیر سازندگی خواهد شد.

در مقابل هم قرار گرفتن نیروهای انقلاب اسلامی نقشه دشمن برای تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی است.

غفلت جامعه از مسائل ارزشی و اصلی و عبور از خطوط اصلی انقلاب خطری است که هر جامعه انقلابی را می‌تواند از هم بپاشد و دچار خسران کند.

تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر اصلی و فرعی کردن مسائل سیاسی و اقتصادی و پرهیز از مسائل فرعی از اهمیت بسیار حیاتی برای جامعه اسلامی ما برخوردار است.

از دست دادن انسجام ملی

جامعه‌ای که دستگاهها و آحاد جامعه پیوستگی لازم را با یکدیگر ندارند از انسجام کارکردی برخوردار نبوده و دوباره‌کاری و موازی‌کاری و هدر رفتن توان‌ها و استعدادها را باید شاهد باشد.

فقدان انسجام ملی، به کارآیی نظام در حل مشکلات جامعه آسیب زده و زمینه رخنه دشمن در جامعه را فراهم می‌سازد.

تنبلی و بی‌روحیه‌گی

جامعه انقلابی جامعه فعال، پرتحرک، شاداب و سرزنده است، جامعه تنبل و بی روحیه قادر به پیمودن پله‌های ترقی نیست، جامعه تنبل قادر بر حل مشکلاتش نیست و بار امور جامعه بدوش عده‌ای محدود خواهد افتاد.

جامعه تنبل راه پیشرفت را صد ساله و جامعه شاداب و پرتحرک و زرنگ راه صد ساله را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی می‌کند.

کم کاری و یأس و ناامیدی

همانطور است کم کاری و یأس و ناامیدی در نیروهای فعال جامعه، اگر این روحیه بر آحاد جامعه‌ای حاکم شود راه پیشرفت و توسعه بر روی او بسته خواهد شد.

انقلاب روزبروز به کار بیشتر و امید محکم‌تر نیاز دارد. نمی‌شود یأس و ناامیدی را به خود راه داد و دچار کم کاری شد و از آرمانهای انقلاب دست کشید.

ما می‌توانیم

جامعه اسلامی ایران از همان حیات حضرت امام(ره) بر حفظ نقش و جایگاه این عنصر در فرهنگ جامعه تأکید ورزیده‌اند، سفارش امام و رهبری همیشه این بودکه بر عنصر ما می‌توانیم تکیه کرده و با اعتماد به نفس این عنصر را در وجود خود نهادینه کنیم.

https://shoma-weekly.ir/1uS4fX