نگاه

بایسته‌های دانشگاه اسلامی

این سیاست گذاری که هم اکنون در دانشگاه های ما قرار دارد باید به نحوی تغییر پیدا کند تا بتوانیم به هویت ملی و دینی خود نزدیک ترشود. ایجاد دانشگاه اسلامی نیازمند تغییر برخی از مبانی و اهمیت‌دادن به دانشگاه‌ها است و اعتبارات تحقیقات این بخش نیز باید بیشتر از گذشته شود.

دکتر علی عباسپور- آموزش عالی در کشور ما دارای چند مشکل اساسی است، ما هنوز  نتوانستهایم نگاه اسلامی را در دانشگاه ها ایجاد کنیم. باید در کنار آموزش تخصصی که به دانشجویان می دهیم، تفکر اسلامی و آموزههای دینی ازجمله مباحث قرآنی و اخلاق مطروحه در دین اسلام را به دانشجویان و جوانان منتقل کنیم، این امر مهمترین گامی است که ما در دانشگاه ها بر می داریم.

یک دانشجوی رشته مهندسی اگر وجدان کاری نداشته باشد در تعهدات خود نکات اسلامی را رعایت نکند، طبیعتا یک متخصص وفادار به نظام مقدس اسلام و کشور نیست؛ درصورتی که با کلام دین عجین شود متخصص متعهد و کارا خواهد بود.این مسئله نشان می دهد که چه میزان مفاهیم دینی و فهماندنشان به دانشجویان مهم است.

در ارتباط با علوم انسانی علاوه بر مسائلی که برای ایجاد تعهد در دانشجو گفته شد باید پایه، اساس و بسترهای این علوم را بر اساس مفاهیم قرآنی تنظیم کرد.در زمینه هایی از جمله روانشناسی، فلسفه، علوم تربیتی و گرایش های علوم اجتماعی باید بحثهای اسلام را بیش از پیش وارد کنیم.

در محیط دانشگاه ها باید کرسیهای آزاداندیشی و هماندیشی، فرصت اظهار نظر، نقد و بررسی برای دانشجویان فراهم شود که بر این اساس استعدادها و شخصیت دانشجو شناسایی و شکل گیرد، در نتیجه با این روند دانشجو بعد از فارغ التحصیلی از اطلاعات جامعه، رشته تخصصی خود و آموزه های اسلامی مطلع است و میتواند به کشور خود بهتر خدمت کند. زمانی می توان به سمت اسلامیشدن دانشگاهها گام برداریم که تمامی این مسائل را باهم به اجراء در آوریم.

دانشگاه های ما نتوانستهاند استقلال سیاسی خود را حفظ کنند، بعضا تحت تأثیر احزاب سیاسی قرار میگیرند. استاد و دانشجو باید فرصت مستقل فکر کردن را داشته باشند.

این سیاست گذاری که هم اکنون در دانشگاه های ما قرار دارد باید به نحوی تغییر پیدا کند تا بتوانیم به هویت ملی و دینی خود نزدیک ترشود. ایجاد دانشگاه اسلامی نیازمند تغییر برخی از مبانی و اهمیتدادن به دانشگاهها است و اعتبارات تحقیقات این بخش نیز باید بیشتر از گذشته شود.

https://shoma-weekly.ir/rujDRi