نگاه

باید ها و نباید های عدلیه

هفته ی اول تیرماه، به عنوان هفته ی قوه قضائیه نامگذاری شده است، این هفته مصادف است با سالگرد شهادت شهید بهشتی و 72 نفر از برجسته‌ترین نیروهای انقلابی در جریان انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر 1360، این هفته فرصت مغتنمی است تا مطالبات و انتظارات مردم از تحقق عدالت بازخوانی شده و گزارشی از عملکرد این دستگاه برای افکار عمومی ارائه شود. قطعا تغییر و تحولات صورت گرفته در دستگاه قضا و عملکرد این دستگاه در برخورد با مفسیدن و اجرای عدالت و... امید مردم را بیشتر و عملیات رسانه ای دشمن را در تخریب چهره ی مسئولین جمهوری اسلامی حنثی خواهد کرد.

هفته ی اول تیرماه، به عنوان هفته ی قوه قضائیه نامگذاری شده است، این هفته مصادف است با سالگرد شهادت شهید بهشتی و 72 نفر از برجسته‌ترین نیروهای انقلابی در جریان انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر 1360، این هفته فرصت مغتنمی است تا مطالبات و انتظارات مردم از تحقق عدالت بازخوانی شده و گزارشی از عملکرد این دستگاه برای افکار عمومی ارائه شود. قطعا تغییر و تحولات صورت گرفته در دستگاه قضا و عملکرد این دستگاه در برخورد با مفسیدن و اجرای عدالت و... امید مردم را بیشتر و عملیات رسانه ای دشمن را در تخریب چهره ی مسئولین جمهوری اسلامی حنثی خواهد کرد.
امسال هفته ی قوه ی قضائیه با اولین سال انتصاب محسنی اژه ای به عنوان ریاست قوه ی قضائیه مصادف شده است و اژه ای علاوه بر ارزیابی عملکرد خود در یک سال اخیر باید از پیشرفت های قوه ی قضائیه در پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و سند راهبردی تحول بنیادین قضایی هم گزارش هایی را به امام خامنه ای و مردم ارائه کند ، در واقع مهمترین عملکرد قوه ی قضائیه در سال های اخیر تهیه ی سند جامع و راهبردی تحول قضایی در راستای تحقق اهداف گام دوم انقلاب بوده است این سند از زمان ریاست آیت‌الله رئیسی بر قوه ی قضائیه تهیه شد و مورد تحسین امام خامنه ای قرار گرفت و ایشان دستور اجرایی شدن آن را دادند، در آن زمان بود که این سند رسما به عنوان نقشه ی راه قوه قضائیه تعیین شد، آقای ریسی در توضیح اجرای این سند می گوید: در قوه‌قضائیه، خودم مطالبه‌گر بودم، اگر رئیس‌جمهور شوم خودم بدهکارم اما اگر بخواهیم ریشه فساد را بزنیم باید ببینیم فساد از کجا ناشی می‌شود. پس از آیت الله رئیسی ، حجت‌الاسلام اژه‌ای نیز با همان رویکرد مسیر مبارزه با مفاسد را دنبال کرد
.
مسیر مبارزه ای که از زمان دکتر بهشتی شکل گرفت و تا به امروز ادامه پیدا کرده است، شهید بهشتی در مورد اهمیت مبارزه ی دستگاه قضا با فساد می گوید: : قاطعیت دستگاه قضاء در مقابله با مفاسد مهم‌ترین خصیصه این نهاد است. دستگاه قضایی باید قاطع عمل کند و تسلیم جنجال‌ها و هوچی‌گری‌ها نشود
. رئیس وقت دیوانعالی کشور تاکید می کند: به نظر ما دستگاه قضائی باید بتواند صحیح کار کند اما سریع هم کار کند. سریع و قاطع باشد و ما امیدواریم بدین کیفیت مطلوب برسیم. البته تاکید می‌کنم در کار دادگاه‌های انقلاب هم نقایص هست. حتی تخلف هست. ما هم اکنون یک قاضی متهم به یک تخلف را که در دادگاه انقلاب بوده برای محاکمه بازداشت کرده‌ایم و بزودی محاکمه او انجام خواهد گرفت. با این رسیدگی‌های قاطع می‌توان به یک دستگاه قضائی سالم و موثر رسید

حال در ٤۰ سالگی انقلاب، حدود 40 ماه است که سند جامع و راهبردی تحول قضایی با توجه به سخنان امام خامنه ای در سه دهه ی گذشته برای مبارزه با فساد تهیه شده است تا بتواند عدالت مورد نظر را در کشور اسلامی بیش از گذشته به مرحله ی اجرا درآورد، نگاهی به سخنان امام خامنه ای در سه دهه ی گذشته برای آشنایی با دغدغه ها و نگاه ایشان نسبت به این نهاد عدالت گستر خالی از لطف نیست

قوه قضائیه، عیار سلامت جامعه و تمامیت نظام
رهبرانقلاب درباره اهمیت قوه قضائیه می‌فرمایند: «قضا در یک کشور، معیار سلامت آن کشور است. اگر دستگاه قضایی سالم بود، می‌توان نتیجه گرفت که وضع عمومی جامعه و کشور از جهت برخورداری از عدالت و دوری از تبعیض و ستم و اجحاف و تجاوز و این غصه‌های بزرگ بشری، سالم است.» ۰۵/۰۴/۱۳۷۰
ایشان در موقعیت دیگری می‌فرمایند: «مسئله قوه قضائیه، مسأله کمی نیست؛ لذا همه وظیفه دارند کمک کنند تا این قوه تعیین‌کننده بتواند نقش ممتاز و بی‌بدیل خود را به انجام برساند. اگر خدای نکرده این قوه فلج باشد، هر چه دستگاه‌های دیگر خوب کار کنند، نخواهند توانست خلأ‌های ناشی از تجاوز‌ها و سوء‌استفاده‌ها و قصور‌ها و تقصیر‌ها را پُر کنند؛ یعنی تمامیّت نظام جز به تمامیّت و کمال قوه قضائیه تحقّق پیدا نخواهد کرد.» ۱۳۸۱/۰۴/۰

وظیفه ی اصلی دستگاه قضا
معظم‌له همچنین درباره وظیفه اصلی دستگاه قضایی می‌فرمایند: «وظیفه اساسی دستگاه قضایی چیست؟ عبارت است از دفاع شجاعانه و قدرتمندانه از عدالت. روح کار این است، اما تخلف از قوانین جرمی است که دستگاه قضا به آن رسیدگی می‌کند. مجموعه قوانین در نظام جمهوری اسلامی باید به یک قله منتهی شود و آن عبارت است از عدالت: «بِالعَدلِ قامَتِ السَّمواتِ والاَرض» ... بنده مکرر گفته ام آن روزی می‌توان درباره قوه قضائیه نفس راحتی کشید که این حالت در جامعه پیش آید که هر کسی در هر جای کشور مورد ستم کوچک یا بزرگی از هر نوع قرار گرفت در دل او چراغ امیدی روشن باشد که سراغ قوه قضائیه خواهد رفت و تظلم خواهد کرد و بدون هیچ‌گونه لکنت و درنگ و کندی در کار حق خود را خواهد گرفت. باید سعی کنید قوه قضائیه به اینجا برسد، این هم فقط با عمل شما میسر است، به گفتن به مردم، و وعده دادن و «مردم امیدوار باشید» و امثال این‌ها درست نمی‌شود. باید این قدر این تجربه در میان مردم تکرار شود تا همه به این باور برسند. هر وقت به اینجا رسیدیم می‌توانیم سرافرازانه بگوییم که قضای اسلامی در کشور ما کامل شده است.» (سال ۸۰)

امروز هم به مناسبت هفته ی قوه ی قضائیه همایشی با حضور سران قوای سه‌گانه و مسئولان کشوری و لشکری در محل مجموعه اجلاس سران برگزار شد که بخشی از آن در ادامه می آید:
قوه قضاییه بدون یاری دولت و مجلس نمی تواند نقش خود را به درستی ایفا کند

معاون اول قوه قضاییه در ابتدای این همایش گفت: دستیابی به آرمان مقدس در قوه قضاییه نیازمند تشریک مساعی و تعامل هر سه قوه و مجاهدت‌های توام با همدلی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق تصریح کرد: قوه قضاییه بدون یاری دولت و مجلس نمی‌تواند نقش راهبردی خود را برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب ایفا کند، از این جهت این گردهمایی فرصت مغتنمی برای تعامل سه قوه و هم افزایی است.

محسنی‌اژه‌ای: توجه به گسترش عدالت اجتماعی اکسیر خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن است

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در همایش سراسری قوه قضاییه گفت: دشمنان ما در این چهار دهه نتوانسته‌اند الگوی جدید مذهبی و دینی مردم را تحمل کنند و با وجود فعالیت‌ها و اقداماتی که دارند، شاهد هستند که نظام ما هر روز قوی‌تر و پویاتر رو به جلو حرکت می‌کند.

قاضی‌القضات با بیان اینکه جنگ نظامی داخلی و خارجی، تحریم اقتصادی و تبلیغات بنگاه‌های تبلغاتی دشمن نتوانسته انقلاب و امت ما را متوقف کند، گفت: دشمن امروز با اقدامات ترکیبی، موذیانه و مزدورانه خود به دنبال تغییر اراده و الگوی مردم است و به زعم باطل خود، دین و باور مردم را نشانه رفته است.

رئیس عدلیه افزود: دشمن امروز آنچه را که با جنگ، تحریم اقتصادی و پمپاژ دروغ و نفاق به دست نیاورده، می‌خواهد با تضعیف ایمان، تضعیف اخلاق و ارزش‌های اسلامی، هدف گرفتن اراده مردم و ایجاد و القای یأس در جوانان و ناامید کردن آنها نسبت به آینده، به دست آورد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: آنچه اکسیر خنثی‌سازی اقدامات ترکیبی و توطئه‌های دشمن است، توجه به بسط و گسترش عدالت اجتماعی و مقابله با فساد و تبعیض است.

رئیس عدلیه اظهارداشت: اگر مردم ما بدانند که کارگزاران نظام برای تحقق عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند تردید نکنید که با تمام وجود از مسئولان و کارگزاران نظام حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

از قوه ی قضائیه می خواهم سند تحول قوه را دنبال کنند تا اجرا شود
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در همایش قوه قضائیه طی سخنانی ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت شهید بهشتی و دیگر شهدای این قوه و انقلاب اسلامی، طی سخنانی اظهار داشت
: در تحلیل حادثه هفتم تیر و قضایای سال ۱۳۶۰ باید بگویم که جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت جریان، جبهه و نماد‌های انقلاب را یا ترور شخص و یا ترور شخصیت کند.

وی افزود: منافقین در دهه ۶۰ ترور‌های زیادی کردند و چهره‌هایی را که نماد انقلاب بودند مورد حمله و هجمه قرار دادند و با تهمت و افترا می‌خواستند آنان را به حاشیه برانند، به‌قدری به شهید بهشتی حمله کردند که امام خمینی (ره) فرمود "مظلومیت او بیش از شهادت او من را آزرده‌خاطر می‌کند. "، با شهادت چهره‌های نماد انقلاب و شخصیت‌ها می‌خواستند جریان انقلاب را به حاشیه ببرند و زمینه تسلط دوباره نظام سلطه را فراهم کنند؛ خداوند متعال در این جنگ اراده‌ها اراده کرد و جبهه انقلاب را بر آنان پیروز کرد. هر شیطنت و فتنه‌ای که در این سال‌ها در کشور اتفاق افتاده است، جای پای نفاق در آن مشخص است. انقلابی‌ها باید با بصیرت اطراف را بنگرند که جریان نفوذ نتواند اهداف پلید خود را دنبال کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه "به‌عنوان کسی که با امور قضایی از نزدیک آشنایی دارم از این قوه و دست‌اندرکاران امر قضاء تشکر می‌کنم"، تصریح کرد: از رئیس محترم قوه قضائیه که بیش از
۴۰ سال تجربه کار قضایی دارند، تشکر می‌کنم و می‌خواهم که سند تحول قوه را دنبال کنند تا اجرا بشود
قوه قضائیه باید پناه ملجأ مظلومین و محرومین باشد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در همایش سراسری قوه قضائیه ضمن گرامیداشت ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و خدا قوت به همه فعالان این حوزه، گفت: با تدبیر و دقت نظر مقام معظم رهبری در انتصاب اخیر این قوه، روند تحول در مجموعه قوه قضائیه مشهود است؛ آنچنان که هرروز نسبت به حرکت رو به جلو امیدوارتر می‌شویم.
وی تاکید کرد: در بیانیه گام دوم، رهبری به درستی مسیر ما را تعیین کرده‌اند و اینگونه فرموده‌اند که باید از برداشت خود از حکومت علوی به سوی زمینه‌سازی برای حکومت مهدوی حرکت کنیم
.

قالیباف تاکید کرد: هر سه قوه بر این باور هستیم که خنثی‌سازی تحریم و رفع تحریم را توأمان دنبال کنیم؛ البته اساس ما مبتنی بر خنثی‌سازی تحریم است.

وی افزود: ظرفیت و امکان لازم مادی نیز امروز در کشور وجود دارد تا دست به دست هم به سمت اهداف پیش برویم و مردم ثمرات و نتایج این اقدامات را در زندگی و سفره‌های خود لمس کنند. با تلاش خالصانه یکایک دلداگان انقلاب و ملت شریف، اطمینان دارم دستیابی به اهداف در دسترس ما قرار دارد و امکان‌پذیر است.

قالیباف اظهار کرد: ما به سهم خود در مجلس شورای اسلامی معتقد هستیم که سه موضوع را باید به طور جد باید پیگیری کنیم؛ اول اینکه در پایه بودجه قوه قضائیه باید تجدیدنظری اتفاق بیفتد تا در ادامه راه بتواند بر اساس رشد سالانه مسیر رشد خود را طی کند. دوم، در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوعاتی است که باید به صورت لایحه به مجلس بیاید و باید آن را به جد پیش ببریم.

وی ادامه داد: سوم، ما معتقد هستیم که قوه قضائیه ممکن است در حوزه تجهیزات، امکانات، ساختمان و این قبیل مسائل با کمبودها و مشکلاتی مواجه باشد، اما سرمایه اصلی این قوه قضات هستند که باید احساس منزلت، قدرت، آسایش و آرامش داشته باشند تا با قضاوت خود، عدالت درست، حق مدارانه و همراه با آزادگی و شجاعت را فراهم کنند و بدین گونه بستر پیشرفت را مهیا سازند. این سه موضوع در اولویت‌های ما در مجلس شورای اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به عنوان یک شهروند وقتی به قوه قضائیه نگاه می‌کنم، به نظر می‌رسد مهم‌ترین شاخص برای این مجموعه همان چیزی است که امام (ره) فرمودند که قوه قضائیه باید پناه ملجأ مظلومین و محرومین باشد. یعنی هرکس و هرجا احساس ناامنی و ظلم کرد باید بداند قوه قضائیه پشتیبان و پناهگاه اوست. تحقق این شاخصه مهم بزرگترین افتخار این مجموعه خواهد بود.



https://shoma-weekly.ir/XpYQSD