ادب و هنر

بانیان وضع موجود مدعی شده اند

روزنامه سازندگی با انتقاد به تورم موجود در کشور می نویسد: " با گذشت ۱۵ ماه از فعالیت دولت آقای رئیسی متاسفانه باید گفت دولت مستقر به دلایل مختلف از تحقق حداقلی از وعده‌های بی‌شمار خود ناکام مانده است. در عرصه اقتصادی کاهش نرخ تورم ازجمله مهم‌ترین شعارهای دولت آقای رئیسی بود و بر مبنای وعده‌های متعدد او قرار بود در این دولت در سال اول ابتدا نرخ تورم به نصف و سپس طی سالهای بعدی یک رقمی شود، اکنون که بیش از پانزده ماه از عمر این دولت می‌گذرد متاسفانه شاهد افزایش نرخ تورم هستیم. ... پیوند نزدن اقتصاد به دیپلماسی و سیاست خارجی، یکی از مدعیات دیگر جناب آقای رئیس جمهور و همکاران او در دوره تبلیغات ریاست جمهوری و پس از آن بود که بارها و بارها مطرح شده بگونه‌ای که سهم مدیریت کشور در اقتصاد را نزدیک ۹۰ درصد و سهم وضعیت خارجی کشور و تحریم‌ها را کمتر از ۱۰ درصد عنوان کرده‌اند اما اکنون با وضعیت اسفناک اقتصادی کشور باید پرسید سهم مدیریت کشور در وضعیت اقتصادی آن چقدر است ؟! تکیه بر استقلال کشور و شعارهای تند با انتصاب مدیرانی انقلابی ترجیع‌بند شعارهای آقای رئیسی در دوران انتخابات بود. این شعار با جذب کشور به سمت بلوک شرق و گره زدن منافع کشور با منافع روسیه به محاق رفته است. "

اصلاح‌طلبان در حالی شیوه تخریب دولت را پیش گرفته و بر موج نارضایتی‌های معیشتی مردم سوار شده‌اند، که عمدتاً خود آنان باعث این مشکلات شده‌اند. آنها بدون در نظر گرفتن اقتصاد مین‌گذاری شده تحویلی به دولت بعدی تلاش می‌کنند دولت سیزدهم را مسئول همه کاستی‌های موجود در اقتصاد ایران جلوه دهند
.
این در حالی است که وقتی که دولت سیزدهم روی کار آمد کشور زیر بار رکورد‌های سنگین و غیر قابل باور دولت گذشته نظیر «ده برابر شدن نقدینگی»، «یازده برابر شدن بدهی‌های دولت»، «کسری ٤۰۰ هزار میلیارد تومانی»، «ثبت تورم کم سابقه در تاریخ اقتصاد ایران که خاطرات تورم سنگین دولت سازندگی را دوباره زنده کرد»، «کاهش ارزش پول ملی به یک دهم»، «بی‌ثباتی در بازار ارز»، «رکود مرگبار در صنعت و بنگاه‌های تولیدی» و
«رشد اقتصادی تقریباً صفر» کمر خم کرده بود.
این روزنامه ی اصلاح طلب در حالی از تورم موجود در جامعه انتقاد می کند که دولت سیزدهم کشور را با تورم 60 درصدی از روحانی تحویل گرفته بود و با وجود روشن بودن همه موتورهای تورم‌ساز داخلی و خارجی نظیر کسری بودجه، جنگ اوکراین و تورم جهانی قیمت‌ها و... توانست نرخ تورم را به 45 درصد کاهش دهد، تورم 60 درصدی و دوبرابر شدن تحریم ها و فشار معیشتی بر مردم میراث دولت مورد حمایت همین جریان است. با این وجود جریان غرب‌زده تلاش می‌کند عملکرد دولت سیزدهم را نامطلوب جلوه داده و فشار‌های رسانه‌ای و روانی خود را علیه دولت به صورت روزانه و هفتگی افزایش دهد.
این روزنامه در حالی از دیپلماسی دولت و ارتباط با شرق انتقاد می کند که دولت روحانی طی هشت‌سال فعالیت خود همه چیز کشور را به ارتباط با آمریکا و غرب گره زد و کشور را معطل برجام گذاشت و دست آخر نیز مشخص شد با تغییر یک رئیس‌جمهور در امریکا کل تخم‌مرغ‌های دولت تدبیر و امید که در سبد برجام بود، نقش زمین شده و نتیجه ی این دیپلماسی تنها تعطیلی صنعت هسته ای کشور و دوبرابر شدن تحریم ها بود، به گونه ای که جان کری نیز صریحاً نتایج برجام در ایجاد ابرتورم در ایران را برای نمایندگان آمریکا تشریح و اذعان کرده بود «تورم بیش از ۵۰ درصدی در دولت قبلی ایران یکی از تبعات برجام و با کاهش ۸۰ دلاری در هر بشکه نفت و پر کردن ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا با نفت ایران توسط واسطه‌ها از دیگر دستاوردهای برجام بود که اگر ترامپ کمی صبر می‌کرد، آثار بهتر برجام را هم در آمریکا و هم در ایران می‌دیدیم»!

با این وجود بانیان وضع موجود بر روی فراموشی حافظه ی تاریخی مردم حساب باز کرده و تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا به واسطه افزایش انتقاد‌ها از دولت کنونی دلیل مشکلات اقتصاد ایران را سوء‌مدیریت دولت و تعلل در احیای برجام و ارتباط با بلوک شرق معرفی کنند تا بدین واسطه یکبار دیگر شانس و اقبال خود را برای اخذ رأی از مردم در انتخابات ۱۴۰۴ ریاست جمهوری بیازمایند.

https://shoma-weekly.ir/By6KLt