ادب و هنر

بانوی شعر انقلاب در گفتگو با شما: شعر انقلاب باید در بطن فرهنگ و جامعه جریان داشته باشد

به گزارش خرنگار شما،دومین کنگره شعر زنان عاشورایی با شکوهی خاص و در فضایی معنوی و فرهنگی در تالار سوره حوزه هنری و با تلاش ستادآیه های ایثار و تلاش برگزار شد.
به گزارش خرنگار شما،دومین کنگره شعر زنان عاشورایی با شکوهی خاص و در فضایی معنوی و فرهنگی در تالار سوره حوزه هنری و با تلاش ستادآیه های ایثار و تلاش برگزار شد.
در ابتدای این مراسم خانم فاتحی رئیس شورای سیاستگذاری کنگره شعر زنان عاشورایی و یکی از مسئولینبنیاد آیههای ایثار و تلاش اظهار داشت: از ویژگیهای بنیاد آئینههای ایثار و تلاش این است که جانبازان و ایثارگران، این نهاد را راه اندازی کردهاند و خودشان تاکنون که 10 سال از فعالیت آن میگذرد کارهای فرهنگی و هنری آن را به دوش گرفته و به انجام رساندهاند.
فاتحی درباره فعالیتهای این بنیاد خاطرنشان کرد: فعالیت بنیاد آیههای ایثار و تلاش از زمانی شکوفا شد که ما گزارشی از عملکرد خود را خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم و ایشان فرمودند که کار خوبی است که اگر بتوانید آن را پرمغزتر کنید بهتر هم خواهد شد؛ از آن پس به همت ایثارگران و جانبازان فعالیتهای این بنیاد به اوج رسید.
 در ادامه «سعیده حسینجانی» و «عالیه مهرابی» از شاعران جوانی بودند که به همراه «علیرضا رجبعلی زاده» به شعرخوانی پرداختند و به ترسیم حماسه شهدا و زنان و مردان ایثارگر در طول هشت سال دفاع مقدس رداختند.
سپس  کریم نجفی برزگر معاون روابط بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن فرهنگی سابق ایران در هند در سخنانی به موضوع عاشورا در شبه قاره هند پرداخت و عنوان کرد: بنده سالهاست در سرزمین هند سکونت داشتم، مشاهده کردم شعر عاشورایی هم در آن سرزمین جلوه باشکوهی دارد.
وی گفت: وقتی اسلام وارد سرزمین هند شد (سرزمینی که هماکنون یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت دارد و از این میان 250 میلیون مسلمان و 30 میلیون شیعه هستند) زبان و ادب فارسی تأثیرات شگرفی در این سرزمین گذاشت؛ زمانی که اسلام وارد هند شد هم پیامهای قرآنی و هم پیامهایی که توسط علما و بزرگان و حتی شعرا از سرزمین ایران توسط مهاجرت به هند وارد شد تأثیرات مشهودی گذاشت، به شکلی که ادیبان در شبه قاره افتخار میکردند لقب «سعدی» یا فردوسی به خود بگیرند.
وی ضمن اشاره اردات گاندی شخصیت بزرگ هند به امام حسین (ع) گفت: حدود 800 سال است زبان فارسی در هند حکومت و جای خود را باز کرده است. گاندی از اشخاص بزرگ هندی است که انقلابی را پدید آورد و شهره جهان است. او میگوید من درس آزادگی را از امام حسین (ع) آموختم این مهم نشان میدهد که فرهنگ اهل بیت در سرزمین هند وارد و تأثیرگذار بوده است.
نجفی تصریح کرد: اخیراً استاد میندرنات نویسنده هندی کتاب «همواره رسول» را از سوی رایزنی ایران در هند منتشر کرد که دربردارنده اشعار 400 شاعر هندو در وصف پیامبر است؛ البته این نویسنده از انتشار دو کتاب دیگر با نامهای «هماری علی» و «هماری حسین» نیز خبر داده است.
وی ضمن اشاره به اینکه در دورههایی که حکومت مسلمانان در هند بود علمای ما برای تبلیغ اسلام به آنجا مهاجرت میکردند، ادامه داد: یکی از این عالمان خواجه معینالدین چشتی نام دارد او از علمای بزرگ ایران بود که به هند رفت، این عالم شعری برای امام حسین دارد که بسیار هم شهره است. عارفی بزرگ که هر سال برای زیارت ایشان بیش از یک میلیون نفر به بارگاهش میروند.
معاون روابط بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با بیان اینکه در ماههای محرم و صفر شیعیان و اهل سنت هند در کنار هم برای امام حسن(ع) و شهدای کربلا عزاداری میکنند، افزود: بیداری اسلامی توسط ادبیات فارسی که ملهم از وحی، قرآن و نهضت عاشوراست به شبه قاره هند و تمام دنیا نفوذ کرده، جهانیان را بیدار و مردم دنیا را به تلاطم انداخته است.
وی همچنین گفت: انقلاب اسلامی توانسته با تکیه بر ارزشهای قرآنی و آموزههای اهل بیت(ع) تحولی در ایران بوجود آورد، ادبیات آن تاثیر شگرفی در دنیا داشته است و ما نمونهای از این تاثیر شگرف را در شبه قاره هند شاهدیم.

حاشه های جالب:
* پیش از تجلیل از «سیمیندخت وحیدی» به پاس سالها تلاش در عرصه شعر و ادب، نماهنگی پیرامون فعالیتهای ادبی و سیاسی این بانوی فرهیخته پخش شد.
*سیمیندخت وحیدی بانوی شعر انقلاب که سال گذشته گفتگویی با وی در همین صفحه منتشر شده بود، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شعر انقلاب باید همواره در بطن فرهنگ و جامعه جریان داشته باشد و به روزها و مراسم خاصی محدود نشود. وی همچنین برگزاری این کنگره را حرکتی ارزشمند دانست که باید مغتنم شمرد و مستمر نمود.
* با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افشار قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی اجتماعی، مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، فاتحی رئیس شورای سیاستگذاری کنگره و طراوتپور دبیر این کنگره از سیمیندخت وحیدی تجلیل و لوح تقدیر و هدایای نفیسی به وی اهدا شد.
* کلیپی با عنوان «لیلا» با آهنگسازی مهدی یراحی برای حاضران پخش شد که مورد استقبال قرار گرفت.
*بعضی از تماشاگران تئاتری که قبل از این مراسم در همان تالار اجرا شده بود، بعد از اتمام نمایش در جای خود باقی مانده و گوش به اشعر شعرا دادند.
* شریعتی مشاور وزیر کشور در امور بانوان ابیاتی در رثای حضرت زهرا و امام حسین (ع) قرائت کرد.
 * علیرضا قزوه در این مراسم از شاعرانی بود که دعوت به شعرخوانی شد. او پیش از آغار به شعرخوانی اینگونه آغاز سخن کرد؛ در مجلسی که با نام زن تشکیل شده ما مردان نمیتوانیم خیلی حرفی بزنیم چون حق زنان را به نحوی ادا نکردهایم.
قزوه عنوان کرد: دوست داشتم پس از گذشت سی و اندی سال از انقلاب حداقل سه زن به مقام وزارت میرسیدند اما این موضوع دریغی است برای دولتی که حق زنان را ادا نکرد.
وی گفت: اولین زن مسلمان که سلمان را به سمت پیامبر هدایت کرد امهالفارسیه اصفهانی بود.
* حجتالاسلام حسینی از شاعرانی بود که دعوت به شعرخوانی شد. او ضمن اشاره به ایهام در عنوان کنگره گفت: این کنگره پیرامون زنانی است که درباره عاشورا شعر سرودهاند و یا زنانی که در عاشورا نقشآفرین بودند.
وی در ادامه گفت: غزلی را که در آن نامی از زنان عاشورایی آمده خوانده و به محمود فرشچیان آفریدگار تابلوی ظهر عاشورا تقدیم میکنم.
* کامران شرفشاهی، عباس براتیپور و حمید سبزواری از شاعران حاضر در این مراسم بودند.
*ملک محمد لاری زاده از مسئولین فرهنگی هشت سال دفاع مقدس و دست اندرکاران این کنگره در حالی که از حضور پرشور علاقمندان و خانواده معظم ایثارگران به وجد آمده بود، اشک ریزان به خبرنگار «شما» گفت: مراسم امروز تداعی حضور زنان قهرمان این دیار در صحنه های هشت سال دفاع مقدس بود و نشان داد زنان مسلملن و ایثارگر حضور در محافل فرهنگی  هنری را که برخوردار از مضامین مذهبی و ارزشی است، در تداوم زنده نگهداشتن حماسه دوران دفاع مقدس می دانند.
* حضور جانبازان در این مراسم قابل توجه بود، چرا که برخلاف همیشه این ایثارگران در ردیفهای نزدیک به سن قرار گرفتند که پس از پایان سخنرانی وزیر ارشاد، سید محمد حسینی به پاس جانثاریهایشان به سوی آنها رفت و به محاوره پرداخت.
* حضور پرشور علاقهمندان، زنان و مردان به شعر عاشورایی در سالن برگزاری این مراسم به خوبی مشهود بود به شکلی که حتی برخی برای نشستن مجبور بودند از مکانهایی به جز صندلیها استفاده کنند و در مسیرهای ورودی به سالن بنشینند.
* قادر طراوتپور دبیر دومین کنگره شعر زنان عاشورایی گزارشی از روند برپایی و همکاران این کنگره ارائه و گفت: هزار و 100 اثر به دبیرخانه کنگره شعر زنان عاشورایی واصل شد. داوریها طی دو مرحله پس از کدبندی آثار توسط هیئت داوران صورت گرفت.

https://shoma-weekly.ir/2EDUiu