ادب و هنر

بالا و پایین فروش کتاب و استقبال مردم

سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شخصیتی است که مورد توجه بوده و از همین رو هرجا نامی از او باشد توجه عمومی بیشتری وجود دارد. حال کتابی با عنوان «حاج قاسم» از سوی نشر یا زهرا(س) منتشر شده که در آن خاطراتی از این فرمانده دفاع مقدس نقل شده که در ظرف یک هفته از ورودش به بازار کتاب توانست پرفروش شود
محمد حیدری- به گزارش خبرنگار «شما»، «تاریخ مستطاب آمریکا» اثر محمدصادق کوشکی کتابی بود که در هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت و توانست در برخی کتابفروشیها عنوان پرفروش را به خود اختصاص دهد. این کتاب که تاریخ آمریکا را با بیانی طنز مطرح کرده به تازگی منتشر شده است. همچنین این کتاب حاوی کاریکاتورهای طنز هم است.

معرفی کتاب

استکبارستیزی یکی از اصول اساسی انقلاب اسلامی است که در فضای تبلیغاتی کشورمان در شعار «مرگ بر آمریکا» ظهور و بروز دارد. این شعار را شاید بیش از هر شعار دیگری شنیده باشیم. اما اصلا «استکبار» یعنی چه؟ چرا ما با «استکبار» سرِ ستیز و دشمنی داریم؟ و چرا «آمریکا» را سردمدار مستکبرین جهان و «شیطان بزرگ» میدانیم؟

اینها سوالات یا شبهاتی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره مطرح بوده و شاید بتوان گفت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برای پاسخ به اینها، آنگونه که شایسته بوده تلاشی نکرده است. امروز لزوم پاسخ به این سوالات و شبهات بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.

همه اینها بخش مهمی از انگیزه طراحی و تولید کتابی با موضوع بررسی تاریخ آمریکا بود. «تاریخ مستطاب آمریکا» در سه سرفصل با موضوعات:

۱- تاسیس آمریکا و فضای داخلی آن

۲- سیاستهای آمریکا در عرصه بینالمللی

۳- سیاستهای آمریکا در قبال ایران

با زبانی طنز به قلم دکتر صادق کوشکی به همراه کاریکاتورهایی از مازیار بیژنی به روایت تاریخ آمریکا میپردازد. در تولید محتوای این اثر سعی شده تا پژوهش کاملی صورت گیرد؛ به طوریکه، علاوه بر دکتر کوشکی، از مشورت دکتر فواد ایزدی و دکتر عباس سلیمینمین نیز بهره برده است. همچنین در استفاده از منابع مکتوب نیز سعی شده تا از منابع معتبر - ترجیحا کتب و مقالات مرجع در موضوعات مورد نظر - استفاده شود و از جستجوی اینترنتی پرهیز شود. علاوه بر این جهت روایت بخش مربوط به موضوعات تاریخ تاسیس آمریکا، فضای داخلی آمریکا و سیاستهای بینالمللی آمریکا از منابع غیر ایرانی استفاده شده و همچنین در مورد موضوع سیاستهای آمریکا در قبال ایران، بیشتر از منابع منتشر شده توسط وابستگان رژیم پهلوی بهره برده است.در بخشی از مقدمه جدی این کتاب میخوانیم: «تاریخ ایالات متحده آمریکا خیلی جدی است! آنقدر جدی که حتی بخشها و قسمتهای شوخی آن هم جدی است! (تعجب نکنید! آنهایی که تاریخ را میشناسند، میدانند قسمتهایی از تاریخِ هر جایی شوخی است! یعنی همه جای یک تاریخ نمیتواند جدی باشد! مثلا ساختن مناره با کله مردم کرمان توسط آقامحمدخان قاجار به نظر شما شوخی نیست؟) و طبیعی است شوخیکردن با این تاریخ بسیار جدی، کار سادهای نیست، چون آمریکاییها برخلاف ظاهرشان بیش از حدِ مجاز جدیاند!»در ادامه این گزارش به دیگر کتابهای پر فروش این هفته اشاره شده است؛ در هفته ابتدایی فصل پاییز باز هم «دختر شینا» از بازار کتاب دلبری کرد و توانست بهعنوان پرفروشترین کتاب این هفته دست پیدا کند. این کتاب خاطرات قدمخیر محمدی کنعان از همسرش حاج ستار ابراهیمی هژیر است که بهناز ضرابیزاده آن را نوشته و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است.

شاعرانههای بازار کتاب

هفته اول پاییز 94 در بازار کتاب هفته شاعرانهها نیز بود و اشعار شاعران توانست مثل همیشه حال و هوای بازار کتاب را شاعرانه کند. «ضد»، «گریههای امپراطور»، «دکتر بازی»، «مثنوی دانشجویی» و... از جمله مجموعههای شعری بود که در فصل عاشقانهها پرفروش شدند.

یکی دیگر از عوامل پرفروششدن که در هفته گذشته نیز خودنمایی کرد پرفروششدن کتابهای خندوانهای بود. در آخرین معرفی کتابی که رامبد جوان انجام داد، سه کتاب «جای پای فرهاد»، «مسیح در شب قدر» و «سلام بر ابراهیم» را معرفی کرد و همین مسئله موجب پرفروششدن آنها شد.

زیر پای غدیر

عید غدیر خم بهعنوان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمین که در آن حضرت امیرالمومنین به جانشینی رسول پیامبر اسلام(ص) منتخب شد. این مناسبت در روز پایانی هفته گذشته عاملی بود تا هفته گذشته کتابهای مرتبط با غدیر خم پرفروش شود.

نویسنده اول بهناز ضرابیزاده

نویسنده دوم احمد یوسفزاده

نویسنده سوم نادر ابراهیمی

سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شخصیتی است که مورد توجه بوده و از همین رو هرجا نامی از او باشد توجه عمومی بیشتری وجود دارد. حال کتابی با عنوان «حاج قاسم» از سوی نشر یا زهرا(س) منتشر شده که در آن خاطراتی از این فرمانده دفاع مقدس نقل شده که در ظرف یک هفته از ورودش به بازار کتاب توانست پرفروش شود

https://shoma-weekly.ir/VHtrOw