ادب و هنر

بالاخره تمام شد

مراسم اختتامیه سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر با قرائت آیاتی از قرآن کریم در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد. مجری این مراسم «محمدرضا شهیدی‌فرد» بود که در طول جشنواره نیز اجرای نشست‏ها را بر‌عهده داشت.
با اتمام دهه فجر انقلاب اسلامی، سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر هم به پایان رسید و برندگان بخش‏های مختلف معرفی شدند. مراسم اختتامیه سیویکمین جشنواره فیلم فجر با قرائت آیاتی از قرآن کریم در مرکز همایشهای برج میلاد آغاز شد. مجری این مراسم «محمدرضا شهیدیفرد» بود که در طول جشنواره نیز اجرای نشست‏ها را برعهده داشت.

   سخنان دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

«محمدرضا عباسیان» دبیر سیویکمین جشنواره فیلم فجر در ابتدای آیین اختتامیه با عرض سلام و ادب به مهمانان گفت: تشکر میکنم از اینکه امشب در کنار ما حضور دارید و مدیرانی که به من اعتماد کردند و از همه همکارانم که تیم بزرگی برای برگزاری جشنواره بودند و  از مدیران بخشهای مختلف قدردانی و تشکر میکنم که روزهای گذشته را به سختی کار کردند.

عباسیان در خاتمه صحبتهایش گفت: در اینجا باید از اهالی رسانه و مردمی که از اولین روز جشنواره از این رویداد مهم استقبال کردند و باعث رونق جشنواره فیلم فجر شدند تشکر کنم، دست تکتکشان را میبوسم و آینده درخشانی را برای سینما آرزو میکنم و اگر کوتاهی در جشنواره بوده، برعهده من دبیر است.

  فلسفه و جریانشناسی قوت گرفت

«دکتر سیدمحمد حسینی» مهمان دیگر برنامه بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبتهایش در اختتامیه این برنامه گفت: سینمای دینی هم به صدراسلام پرداخته و هم از تاریخ عبور کرده و روزگار معاصر و زندگی امروزی را به رخ کشانده و بر مسند عبرت نشانده است، گرچه تا سرایت هنر به رگ و پی آن، به زمان و افزایش میزان تعمق و تعقل نیازمندیم و دل به طبیبان دردشناس میبندیم. ژانر اجتماعی به اقشار گستردهتر و موضوعات زندهتر و مسائل بهروزتر و آسیبشناسانهتر پرداخته است که کمال آن، درآمیختگی توجه به واقعیتها و نگاه امیدوارانه به مسیر فراروست.

   مأمور به وظیفه

مهمان دیگر برنامه رئیس سازمان سینمایی کشور بود، شمقدری درخصوص همراه شدن سینما و رسانهها گفت: سینمای ایران نیاز به همگرایی و همدلی دارد و اهالی رسانه و سینماگران در این دوره همدل و همراه بودند و به سهم خود وظایفشان را انجام دادند.

«جواد شمقدری» با تشکر از مدیران سازمان و دبیر دو دوره جشنواره فیلم فجر گفت: بی‌‌تردید جشنواره فیلم فجر بزرگترین، مهمترین و زیباترین رویداد فرهنگی کشور بهشمار میآید که ما سی و یکمین دوره آن را پشتسر میگذاریم و در آغاز دهه چهارم سینمای کشور هستیم.

  سنگاندازی شد

قبل از اهدای سیمرغها، بیانیه هیأتداوران بخش مسابقه سینمای سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به وسیله
«مهدی فخیم
زاده» قرائت شد.

بخشی از متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسمالله الرحمان الرحیم

نه هر که چهره بر افروخت دلبری داند، نه هر که آیینه سازد سکندری داند

نه هرکه طرف کله کج نهاد و تند نشست، کلاهداری و آیین سروری داند

هزار نکته باریکتر زمو اینجاست، نه هرکه سر بتراشد قلندری داند

سالی که گذشت برای سینمای ایران سال خوبی نبود. از میان فیلمهایی که به نمایش عمومی درآمدند، آنها که میتوانستند پرفروش باشند و تماشاگر قهر کرده را به سینما برگردانند، در نیمه راه نمایش، از پرده پایین آمدند و یا در فضایی ناامن و متزلزل به نحوی ناقص و نامطلوب آن هم فقط در تهران نمایش داشتند.

اما از طرف دیگر همین سینمای ضربهخورده و رنجور با همین سالنهای خالی و سوت و کور در طول سال گذشته بیش از صد فیلم تولید کرده است. از میان این صد فیلم نزدیک به پنجاه فیلم، آنقدر خوب بودند که در یکی از بخشهای جشنواره بینالمللی فیلم فجر به مسابقه درآیند و از اینجا برای حضور در جشنوارههای خارجی یا حضور در نمایش عمومی و تجاری خارج از کشور دورخیز کنند.

بیشتر این فیلمها را جوانان پرشور و شیفتهای ساختهاند که از سنگاندازیها و سیاستبازیهای فلجکننده باکی ندارند و عاشقانه تلاش میکنند برای مردمی فیلم بسازند که خود سینما را دوست دارند. اینها دارند یاد میگیرند قصههای خوب بگویند و فیلمهای با روح و جانداری بسازند که پرده بزرگ سینما را کفایت کند و تماشاگران قهرکرده با سینما را به سالنهای خالی برگردانند. تب تند فیلمسازی با داستانهای کوتاه و کممایه با شخصیتهای سست عنصر و بلاتکلیف و افسرده و شکمسیر هم خوشبختانه عرق کرده است اما هنوز جای قهرمانها و کاراکترهای پرخون و جذاب که تماشاگر را شگفتزده کنند و در حد و اندازه پرده سینما ابهت داشته باشند، کم و بیش خالی است. پرده بزرگ نیاز به آدمهای بزرگ دارد که چشم تماشاگر را خیره کنند و در یادها باقی بمانند.

ما ملت بزرگی هستیم و قهرمان کم نداریم، ما هنرمندان بزرگ و استادان فیلمسازی هم کم نداریم. استادان فیلمساز ما بلد بودند که پرده بزرگ را با تصویرهای قهرمانی و رفاقت و اخلاق پهلوانی پر کنند. جوانان باذوقی که اکنون به میدان آمدهاند، چنین مینمایند که از ذوق و کارآمدی سرشارند و جای آنها را که به آرامش رسیدهاند، به شایستگی پر خواهند کرد. فیلمساز برجسته و بزرگ ما «ناصر تقوایی» زمانی گفت: «ایرانیان آنقدر ذوق و شور قصهپردازی و فیلمسازی دارند که اگر سینما اختراع نشده بود، خودشان آن را اختراع میکردند.»

مهدی فخیمزاده، داود میرباقری، سیدضیاالدین دری، مصطفی شایسته، رسول صدرعاملی، بهروز افخمی و جمال شورجه           

 چهرههای هنری و سینمایی بسیاری در این رویداد بزرگ هنری کشورمان حضور داشتند، از جمله: داود میرباقری، بهروز افخمی، مهدی فخیمزاده، محمد اصفهانی، سیدضیاءالدین دری، تورج منصوری، سیامک پورشریف، محمد متوسلانی، مهرداد اسکویی، بهرام عظیمی، هادی مقدمدوست، بهروز شعیبی، بهنام بهزادی، فرهاد قائمیان، مهدی صباغزاده، ناصر چشمآذر، محسن علیاکبری، امیرحسین شریفی، عظیمی میرآبادی، پرویز شهبازی، رسول صدرعاملی، امیر جعفری، هانیه توسلی، اکرم محمدی، حبیب بهمنی، الهام حمیدی، بهنام بهزادی، هومن بهمنش، علیرضا زریندست، علی غفاری، شقایق فراهانی، علیرضا داودنژاد، زهرا داودنژاد، محمدرضا دلپاک، محمدرضا عرب، رسولیان، رضا عطاران، هادی منبتی، محمدرضا شریفینیا، پویا امینی، محمدرضا شفیعی، هنگامه قاضیانی، حمید فرخنژاد، محمدسام قریبیان و سعید راد.

 

فهرست کامل برندگان سیمرغ‏های سه بخش مسابقه سینمای ایران به شرح زیر است:

برندگان بخش سودای سیمرغ

* بهترین جلوههای ویژه میدانی: «محسن روزبهانی» برای فیلم «استرداد»

* بهترین جلوههای ویژه بصری: «بهنام خاکسار» برای فیلم
 «عقاب صحرا»

* بهترین صداگذاری: «محمدرضا دلپاک» برای فیلم «برلین منفی»

* بهترین صدابرداری: «نجفی» و «دانشمند» برای فیلم «قاعده تصادف»

* بهترین طراحی صحنه و لباس: «آتوسا قلمفرسایی» برای فیلم «حوض نقاشی»

* بهترین چهره پردازی: «امیر اسکندری» برای فیلم «رسوایی»

* بهترین تدوین: «بهرام دهقان» برای فیلم‏های «استرداد» و «آسمان زرد کمعمق»

* بهترین موسیقی: «حامد ثابت» برای فیلم «برلین منفی 7»

* بهترین فیلمبرداری: «هومن بهمنش» برای فیلم «دربند»

* بهترین بازیگر نقش مکمل زن: «پگاه آهنگرانی» برای فیلم «دربند»

* بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: «رامبد جوان» برای فیلم «گناهکاران»

* بهترین بازیگر نقش اول زن: «هانیه توسلی» برای فیلم «دهلیز»

* بهترین بازیگر نقش اول مرد: «حمید فرخ نژاد» برای فیلم «استرداد»

* بهترین فیلمنامه: «بهنام بهزادی» برای فیلم «قاعده تصادف»

* بهترین کارگردانی: «پرویز شهبازی» برای فیلم «دربند»

* بهترین فیلم: «استرداد» به تهیهکنندگی «محسن آقا علی اکبری» و «بنیاد فارابی»

* جایزه ویژه هیأت داوران: به «خانواده علیرضا داودنژاد» کارگردان فیلم «کلاس هنرپیشگی» بهخاطر حضور نجیبانه، مستمر و پرتلاش در راستای اعتلا و تکریم محیط خانواده ایرانی

* جایزه ملی: «انسیه شاه حسینی» و «سیدسعید سیدزاده» برای فیلم «زیباتر از زندگی»

* بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش سینمای ایران (1): فیلم «حوض نقاشی» به تهیهکنندگی «منوچهر محمدی»

* بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش سینمای ایران (2): فیلم «هیس... دخترها فریاد نمی‏زنند» به تهیهکنندگی «پوران درخشنده»

* بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش بینالملل (جام جهان نما): «قاعده تصادف» به تهیهکنندگی «بهنام بهزادی»

https://shoma-weekly.ir/F6KxLn