نگاه

باطل السحر اباحه گران

مسلمانان نباید این فرصت حج را با هیچ چیز دیگر مقایسه کنند. باید قدر آن را بدانند و از آن به خود باورى و بالندگى نائل شوند و دشمنان را نیک بشناسند و آگانه از خود برانند و مأیوس کنند. این معجزه باید برقراربماند و سحر هزار چهره دین گریزان و خدانشناسان و اباحه گران را باطل کند.
سید مصطفى میرسلیم

[آل عمران ١٠٣] وَاعْتَصمُوا بحَبْل اللَّه جَمیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نعْمَتَ اللَّه عَلَیْکُمْ إذْ کُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبکُمْ فَأَصْبَحْتُم بنعْمَته إخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَهٍ مّنَ النَّار فَأَنقَذَکُم مّنْهَا کَذَلکَ یُبَیّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاته لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ

آنچه در مکه و مدینه بویژه در ایام با برکت حج مشاهده مى شود نوعى اتحاد عملى مسلمانان مناطق مختلف عالم است در حول یک محور و آن توحید است؛ محورى که در ورود به مکه همه سعى مى کنند با کنار گذاشتن خود، بدان نزدیک شوند و به یکپارچگى و الفت در احرام و طواف و نماز و سعى و اقامت در عرفات و بیتوته در مشعر و رمى جمرات و قربانى و حلق یا تقصیر برسند. در این راه به هم بیندیشند و به هم کمک کنند و براى یکدیگر مزاحمت درست نکنند. این الفتى است که در کل مشاهده مى شود و نشان دهنده استعداد اسلام در قدرت بخشیدن به مسلمانان است.

همین محور در مدینه در گرد وجود پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم ، ظاهر مى شود. پیامبر مهربانى که تمام همتش را صرف ابلاغ رسالت و هدایت مردم کرد تا آنها را از ظلمات جهالت و فریبهاى دنیا و وسوسه هاى رنگارنگ برهاند. براى ایمان آوردن و هدایت یافتن مردم حریص بود و بزرگترین غم او باقى ماندن امت در کفر و شرک و ظلم و نادانى بود. او پیام وحى را براى مردم تبیین کرد و احکام شرع را بدانها آموخت. امت اسلامى موظف است براى اجراى احکام الهى و دستورهاى ربانى از او تبعیت و به او تأسى کند : پیامبر نیکوترین الگوى اخلاقى است. مسلمانان در مدینه محبت و علاقه عمیق خود را به پیامبر بویژه در مسجدالنبى و به اهل بیت او در بقیع ابراز مى نمایند.

رستگارى امت در این است که عبادت خدا و فقط فرمانبرى از او را با تبعیت از پیامبر و شناخت هرچه کاملتر او و سنت و سیره او که در دقیق ترین بیان از اهل بیت او علیهم السلام به ما رسیده است ، سرلوحه برنامه زندگى خود قرار دهند.

با آنچه همه ساله در ایام حج مشاهده مى کنیم ، این اتحاد در ظاهر محقق شده است ولى دو مشکل در برابرمان وجود دارد:

١- عمق و باطن آن مناسک و نمادها براى همه امت روشن نیست و بسیارى از مسلمانان از ظرائف آن غافلند. هنوز تحولات گسترده اى باید قبل از مراسم حج در زمینه آموزش احکام و تفهیم نکات ارزشمند آن انجام گیرد که البته مشارکت همه امت اسلامى را طلب مى کند. بدون آن تحول فقط باید شاهد غلبه کمیت بر کیفیت باشیم.

٢- دشمنان و بدخواهان امت اسلام در وحشت از سربرآوردن این قدرت یکپارچه جهانى، تمام تلاش خود را مصروف ایجاد انحراف در فهم تعالیم پیامبر اکرم و برپاکردن اختلافهاى قومى و قبیلگى و طایفگى و فرقه اى در میان امت اسلامى با تشویق و تحریک و تجهیز درگیریهاى مستمر بین آنها، نموده اند تا اتحاد توحیدى شکل نگیرد و رشد نکند و آگاهى از تعالیم پیامبر به فراموشى سپرده یا به انحراف مبتلا شود.

این جا است که اهمیت حج و برنامه ریزى جامع براى درست اجرا کردن و استفاده کردن از مواهب آن روشن مى شود. مسلمانان نباید این فرصت و گوهر ناب را با هیچ چیز دیگر مقایسه کنند. باید قدر آن را بدانند و از آن به خود باورى و بالندگى نائل شوند و دشمنان را نیک بشناسند و آگانه از خود برانند و مأیوس کنند. این معجزه باید برقراربماند و سحر هزار چهره دین گریزان و خدانشناسان و اباحه گران را باطل کند.

٢٩ شهریور ١٣٩٦ مدینه منوره

https://shoma-weekly.ir/oyTjeT