ادب و هنر

باز هم دردسر سازی‌های یک وزارتخانه

ناشرین آلبوم به وضوح و مشخصا تاکید بر خوانندگی نوشین طافی داشتند و حتی عکس روی جلد آلبوم نیز تصویر وی بود، خود او نیز در مصاحبه با یک رسانه همسو با دولت تلویحا اذعان داشته بود که محور اصلی آلبوم او است و محسن کرامتی، فقط در کنارش قرار گرفته است.
سید مجتبی مومنی- گاهی از اوقات برخی آنقدر کارهایی میکنند که در معرض دید باشند، مخاطب احساس میکند خدای ناکرده از مشکلاتی رنج میبرند و برای حل آن مشکلات دست به اقدامات این چنینی میزنند. حکایت آقای وزیر هم از این دست است.

شاید برای شما مخاطب صفحه ادب و هنر هم جالب باشد که هر از گاهی بعد از چند شماره دوباره مطلبی از اقدامات آقای وزیر یا مجموعه تحت امرش میبینید که سر و صدای رسانهای پیدا میکند و بعد از مدتی دوباره توسط خود وی و یا مجموعه تحت امرش خاموش میشود. در هفتهای که گذشت سه مرجع تقلید به طور بیسابقهای به عملکرد وزارت ارشاد انتقاد کردند. که بازتاب گستردهای در میان رسانهها داشت و وزارت ارشاد را مجبور کرد با صدور بیانیهای، در مقام پاسخ و رفع دغدغه مراجع، ضمن «موفق» ارزیابیکردن، عملکرد این وزارتخانه در عرصه فرهنگ، رسانههای منتقد را به سیاسی کاری متهم کند.

متاسفانه سیاه نماییها و تفرقه افکنیهای حساب شده عدهای از رسانههای بهاصطلاح دلسوز که بیش از آنکه به مصالح نظام و جامعه بیندیشند غم منافع فردی و حزبی خود را دارند، داستان تازهای نیست و قصه تکراری و پرغصهای است که این وزارتخانه از آغاز رویکارآمدن دولت مردمی تدبیر و امید هر روز با آن دست بهگریبان است. اما چه شده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این گونه عنان صبر از کف داده و به رسانههای منتقد میتازد؟

درهمین صفحه به چندین مورد از اتفاقهای رخ داده در مورد ارشاد اشاره کردیم: جریان صدور مجوز کتاب بعد از انتشار، اکران فیلمهای بدون مجوز در دورههای گذشته، ماجرای وضعیت نمایشگاه بین المللی کتاب و عدم حضور حضرت آقا درنمایشگاه، ماجرای انتصابهای خاص در مجموعههای تابعه وزارتخانه و ...

ماجرایهای خانه همسایه

عدهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم را‌‌ همان وزارت ارشاد دولت هشتم میدانند اما با ظاهری متفاوت، شاید هم این نظر چندان بیراه نیست؛ جنتی برای حضور یکبارهاش در عرصه فرهنگی و با توجه به اینکه امیدوار بود ادامه دهنده راه محمد خاتمی باشد، نیاز به چینش یاران آزمون پس دادهای داشت و به همین دلیل صبغه وزیر اسبق ارشاد را از خود به نمایش گذاشت در حدی که شخص مسجدجامعی به عنوان یکی از اعضای هیئت امنای خانه کتاب نیز منصوب شد. ولی انتصابهای وزیر ارشاد از‌‌ همان اوایل حساسیتهایی را ایجاد کرده بود؛ گوشها وقتی تیز شد که خبر رسید یکی از محکومان اعتراف کرده فتنه ۸۸ که در دوران معاونت سیاسی جنتی در وزارت کشور، مشاور او بوده، در طبقه چهارم وزارت ارشاد مستقر شده و نقش فیلتر اصلی برای گزینش همه مدیران این وزارتخانه را ایفا میکند. خبر تکذیب شد اما خیلیها اعتقاد داشتند که نباید خیلی این تکذیبهای رسانهای را جدی گرفت چون ظاهراً آن شخص کارش را حسابی جدی گرفته است!

تغییرات فلهای

«مرتضی کاظمی» معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران مهاجرانی و مسجدجامعی که در ماجرای تحصن نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم تهدید به استعفا کرده بود، مشاور اقتصادی علی جنتی شد که البته گاهی از او به عنوان مرد پشت پرده و تاثیرگذار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یاد میشود.

انتصاب محمدرضا اسدزاده، به عنوان سردبیر خبرگزاری کتاب (ایبنا) وابسته به معاونت فرهنگی ارشاد نیز با انتقادات فراوانی مواجه شد که این ماجرا تا کنون نیز ادامه دارد؛ وی در کتاب خود به نام «من این نسل»، جملات تندی نسبت به نهادهای انقلابی و مقامات عالیرتبه نظام به میان آورده بود که همین زمینه ساز گلایه شدید اهالی رسانه از میدان دادن ارشاد به چنین فردی شد. (در شمارههای گذشته به این موضوع پرداخته شده است)

خوانندههای نامتناجس

اولین جرقه ماجراهایی که این روزها برای علی جنتی دردسرساز شده است، مربوط به اولین ماههای حضور او در ساختمان خیابان کمال الملک است؛ او در آن روزها علاقه زیادی به بیان اظهارات خط شکن داشت و در همین روند در حاشیه رونمایی از نخستین و بزرگترین نهجالبلاغه مطلا که در محل دفتر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد، در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تکخوانهای زن و مغایرت آن با نظر بعضی مراجع گفت: «طبق نظر مراجع اگر صدای تکخوانها موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری دارند».

همین مسئله انتقادات زیادی را برانگیخت اما جنتی سعی کرد با اصلاح بیان و سکوت در این زمینه سر و صداها را بخواباند تا اینکه هفته گذشته پوست موز زیر پای وزیر ارشاد رفت، خبری روی خروجی رسانهها قرار گرفت مبنی بر اینکه آلبوم یک خواننده زن منتشر شد. خبر مربوط به آلبوم موسیقی «تو راای کهن بوم و بر دوست دارم»، با خوانندگی نوشین طافی و محسن کرامتی بود که در فروشگاه نشر چشمه شعبه مجتمع کوروش، رونمایی شده بود. هر چند دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیهای اعطای مجوز خوانندگی زنان را تکذیب کرد.

اما این تکذیب نتوانست معترضین را قانع کند، ناشرین آلبوم به وضوح و مشخصا تاکید بر خوانندگی نوشین طافی داشتند و حتی عکس روی جلد آلبوم نیز تصویر وی بود، خود او نیز در مصاحبه با یک رسانه همسو با دولت تلویحا اذعان داشته بود که محور اصلی آلبوم او است و محسن کرامتی، فقط در کنارش قرار گرفته است.

اعتراضات گسترش پیدا کرد و‌‌ همان گونه که تصور میشد مراجع عظام تقلید نیز در درسهای خارج فقه خود صراحتا علیه این اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع گیری کردند. البته این بار هم خود آقای وزیر وارد میدان شد و در جریان افتتاح نمایشگاه در حاشیه افتتاح نمایشگاه بینالمللی جهان عاری از خشونت در فرهنگسرای نیاوران گفت: اخیرا موجی را راه انداختند و در آن اعلام میکنند که مجوزی برای تکخوانی زنان داده شده است در صورتی که تکخوانی وجود ندارد و ضمن اینکه عکس آلبومی که به آن انتقاد میکنند عکس یک خانم است اما این آلبوم توسط محسن کرامتی و نوشین طافی همخوانی شده و در واقع تکخوانی نبوده است.

https://shoma-weekly.ir/snvKsh