ورزش

بازی کردن در خارج از کشور به صرفه نیست

بازی کردن در خارج از کشور به صرفه نیست. من برنامه‌هایم را به اهداف خودم گره می‌زنم که بتوانم به آن هدف بزرگم برسم.
مدال طلای پدیده تکواندو جایگاه ایران را در عنوان پنجمی مجموع مدال‌های اینچئون مستحکم کرد تا رویای پنجمی کشورمان در آسیا شکل واقعی‌تری به خود بگیرد. فرزان عاشورزاده جوان‌ترین تکواندوکار اعزامی کشورمان به بازی‌های آسیایی نه تنها به دنبال سومین طلای وزن دوم تکواندو در بازی‌های آسیایی بود بلکه می‌خواهد دو المپیک را همراه تیم‌ملی تجربه کند.

از شروع می‌کنیم. رقابت‌هایی که در آن فرزان عاشورزاده کار بزرگی را انجام داد.

خب هفدهمین دوره بازی‌ها بود و میزبان کشور کره؛ جایی که مهد تکواندوست. این کار، سختی‌ها را دوچندان می‌کرد. به خصوص اینکه من آخرین نفر بودم و به غیر از من کسی نبود که مبارزه کند. واقعاً کار سختی بود اما نکته‌ای که وجود داشت، این بود که در این رقابت‌ها همه با هم همدل بودیم و توانستیم با برنامه‌ریزی خوب نتایج خوبی بگیریم. ما قول داده بودیم که بتوانیم نتایج بهتری نسبت به دوره قبل بگیریم که این اتفاق افتاد. من خوشحالم که توانستم در این سن کم این مدال ارزشمند را به ‌دست بیاورم. ما حتی می‌توانستیم مدال‌های بیشتری بگیریم که دو تا از بچه‌ها به دلیل ناداوری نتوانستند مدال بگیرند.

قرعه سختی به تو خورده بود!

من نسبت به بقیه بازی‌های بیشتری انجام دادم. اول اردن را بردم، بازی دوم با تایلند مبارزه کردم و در بازی سوم به مصاف نماینده چین رفتم اما بازی چهارم که مقابل نماینده چین تایپه بود، برای من اهمیت زیادی داشت. در جایزه بزرگ قزاقستان مقابل او شکست خورده بودم به همین دلیل به خودم قول داده بودم که هم او را ببرم و هم مدال بگیرم. این بار در بازی نیمه‌نهایی به او خوردم که توانستم شکستش بدهم. در فینال هم که مقابل حریفی از قزاقستان قرار گرفتم و توانستم با شکست دادن او مدال طلا را بگیرم.

کدام حریفت سخت‌تر بود؟

حریفم از چین‌‌تایپه. در مبارزه با او استرس کار بالا رفته بود. حریف خوبی بود اما با راهنمایی مربیانم توانستم شکستش بدهم. او دو تا المپیک را دیده بود و خیلی باتجربه بود. راستش در گروهم همه حریفان خوب بودند و قرعه‌شان خورد به من. همه آنهایی که مبارزه‌هایشان را آنالیز کرده بودم، درگروه من قرار گرفتند.

در بازی ماقبل فینال سرمربی حریف تو رضا مهماندوست بود. این کار را سخت نمی‌کرد؟

کار خیلی سخت شده بود. حضور مهماندوست حساسیت‌ها را بالا برده بود. ما فارسی حرف می‌زدیم و خب ممکن بود مهماندوست بشنود که چه می‌گوییم، به همین دلیل برای خودمان رمز گذاشته بودیم. من با مهدی بی‌باک برای هر حرکت یک اسم انتخاب کرده بودیم و در زمان مسابقه آنها را می‌گفتیم.

اصلاً خودت فکر می‌کردی طلا بگیری؟

من تجربه خوبی داشتم. در مسابقات قهرمانی آسیا طلا گرفتم و حضور در چند مسابقه بین‌المللی را هم در کارنامه دارم. مسابقاتی که در کره و تونس برگزار شده بود. از همه مهم‌تر، من در مسابقات جایزه بزرگ قزاقستان فینالیست شدم. همه این‌ها کمک کرد که توانستم در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشم البته باید بگویم که این بازی‌ها حساسیت خاص خودش را داشت.

تو دقیقاً می‌دانی که چه ‌کار کردی؟ مدال والیبال که قطعی بود اما مدال طلای تو باعث شد تا رکورد کسب مدال‌های ایران در بازی‌های آسیایی شکسته شود.

اولش نمی‌دانستم. راستش من خودم برای کسب مدال طلا رفته بودم. می‌خواستم مدالی کسب کنم که برای کاروان حائز اهمیت باشد. بعد از کسب مدال طلا من و کیومرث هاشمی با هم در استودیوی صدا و سیما بودیم. او تشکر ویژه‌ای از من کرد. تازه آنجا بود که فهمیدم چه‌ کار کرده‌ام. جالب اینجاست که وقتی برگشتم ایران، مردم شهرم می‌گفتند بیستمین مدال به بیست‌ترین آدم رسید.

اصلاً چطور شد که رفتی تکواندو؟

من 6 سالم بود. نزدیک خانه‌مان یک باشگاه ورزشی بود. یک روز که مادرم ازآنجا عبور می‌کرد، دیده بود که برای کلاس‌های تکواندو ثبت‌نام می‌کنند. به من گفت علاقه داری که گفتم بله. از اینجا شروع فعالیت من در تکواندو بود که بعداً حمایت‌های خانواده و به خصوص پدرم به من کمک بزرگی کرد.

مثل اینکه گفته بودی به شنا هم علاقه زیادی داشتی؟

خوب شد که نرفتم البته تمام ورزشکاران در تمام رشته‌ها تلاش‌شان را می‌کنند. خانه ما نزدیک ساحل بود و خب استخر و سالن‌های تخصصی هم وجود نداشت. هر وقت می‌خواستیم شنا کنیم با بچه‌ها می‌رفتیم دریا. من شنا را دوست دارم اما به تکواندو علاقه بیشتری دارم. من هنوز اول راه هستم و برنامه‌های زیادی برای خودم دارم. امیدوارم روزی در المپیک بتوانم مدال طلا بگیرم.

از المپیک حرف زدی. از آرزویت و گرفتن مدال طلا در مهمترین رویداد ورزشی جهان بگو.

امیدوارم ظرفیت این را داشته باشم که بتوانم در المپیک طلا بگیرم. مردم باید دعا کنند تا من بتوانم به این قله برسم. این سقف آرزوهای ورزشی من است.

خونسرد مبارزه می‌کنی یا استرس داری؟

کلاً بازیکن خونسردی‌ام اما از باخت خیلی ناراحت می‌شوم. هر باخت، تجربه تلخی است برایم‌‌ اما درسی که از آن می‌گیرم، در مبارزه‌های بعدی‌ام به من کمک می‌کند.

قراردادت سال قبل چقدر بود؟

من سال قبل مدال طلا نداشتم اما 10 میلیون قراردادم بود. خب امسال شرایط فرق کرده است. سال پیش نیاز داشتم خودم را نشان بدهم.

امسال چطور؟

از 18 آبان‌ماه لیگ شروع می‌شود. شاید رقم قرارداد به 40 میلیون برسد. تازه شاید اما واقعاً این درد است. من سال قبل شنیدم که بهداد سلیمی که این همه افتخار برای ایران آورده است با ملی‌حفاری 35 میلیون قرارداد بسته است. خب، حق سلیمی و ‌شأن و شخصیت او واقعاً این رقم است؟

پیشنهادهای خارجی نداری؟

بازی کردن در خارج از کشور به صرفه نیست. من برنامه‌هایم را به اهداف خودم گره می‌زنم که بتوانم به آن هدف بزرگم برسم.

https://shoma-weekly.ir/iO4Dac