ادب و هنر

بازوبند ملکه و سربازیِ خمینی

شهید سعید طوقانی را می‌توان یکی از اسطوره‌های بی نظیر در دفاع مقدس دانست. سعید طوقانی به همراه پدرش ورزش باستانی را دنبال می‌کند و در سن 7 سالگی بازوبند طلایی کشور را به دست می‌آورد.
محمد حیدری- شهید سعید طوقانی را میتوان یکی از اسطورههای بی نظیر در دفاع مقدس دانست. سعید طوقانی به همراه پدرش ورزش باستانی را دنبال میکند و در سن 7 سالگی بازوبند طلایی کشور را به دست میآورد.

کتاب «پهلوان سعید» شامل زندگینامه و خاطراتی از پهلوان شهید سعید طوقانی به قلم حمید داوود آبادی است. داوود آبادی در این کتاب خاطرات فراوانی از همراهیاش با پهلوان سعید در جبهه را نگاشته است. شهید سعید طوقانی متولد ۱۳۴۲ از کودکی با هدایت پدر و عمویش در باشگاه جعفری به ورزش باستانی پرداخت. سعید در سن ۷ سالگی در جشن هنر طوس نشان و بازوبند طلای پهلوانی کشور را به دست آورد، در بخشی از کتاب در اینباره آمده است: «در آن جشن که هر سال برای بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و شاهنامه او برگزار میشد، حدود ۵۰۰ نفر از بزرگان ورزش باستانی حضور داشتند. در شب نهایی، وقتی همه ورزشکاران هنر خود را به نمایش گذاشتند، سعید هفت ساله وارد شد و با اجرای حرکات نمایشی بسیار خوش درخشید، به طوری که فرح از جا برخاست و به طرف او رفت. پس از گفتگو با سعید نشان پهلوانی و بازوبند طلای پهلوانی کشور را به بازوی او بست».

از آن روز به بعد، پوسترها و تصاویری با عنوان «پهلوان کوچولوی کشور سعید طوقانی» زینتبخش زورخانهها و نشریات ورزشی شد. با شروع حرکت مردم به رهبری امام خمینی‌‌(ره) علیه حکومت طاغوت، سعید نیز همراه بزرگترهای خانواده خود در آن شرکت کرد و با سیل خروشان ملت همراه گشت. نامهای به امام نوشت و به نشانه اعتراض و به خاطر ظلم ستمهای شاه ملعون دست از ورزش باستانی کشید. بعد از انقلاب به همراه گروهی از ورزشکاران و پهلوانان ورزش باستانی به دیدار حضرت امام(ره) رفت. در سال ۱۳۵۸ طی حکمی توسط مرحوم پهلوان مصطفی طوسی «رئیس وقت فدراسیون ورزشهای باستانی» سرپرست نوجوانان باستانی کار کشور میشود.

پهوان سعید بعد از شهادت برادر بزرگش محمد در عملیات والفجر۱، در سال ۱۳۶۲ تلاش زیادی برای اعزام به جبهه کرد که به دلیل مخالفت خانواده و کمی سن موفق نشد. در آخر با گرفتن موافقت پدر و دستکاری در شناسنامه به جبهه اعزام شد و با حضور در پادگان دوکوهه، به همراه شهید «عباس دائم الحضور» توانست رزمندگان را به ورزش باستانی جذب کند. بعد از حضور چند ماهه در جبهه و اعزام مجدد در پاییز سال ۱۳۶۳ در عملیات بدر در شرق دجله ردای شهادت پوشید و پیکراش بعد ۱۴ سال به خانه برگشت. جالب اینکه شعبان جعفری ملقب به شعبون بیمخ در سال ۱۳۷۸ نوار ویدئویی را برای پدر سعید ارسال کرد که در آن ضمن تسلیت شهادت سعید گفته بود چرا اجازه دادید پهلوان سعید به جبهه برود و کشته شود. حاج اکبر پدر شهیدان طوقانی برای شعبان پیام فرستاد که: «حضور در جبهه و جنگ بر همه واجب بود. سعید که هیچ، حتی اگر لازم بود بچههای دیگرم را نیز میفرستادم جبهه تا از انقلاب و کشور دفاع کنند.»

https://shoma-weekly.ir/9p4NGg